در مدت چند ماه
دومین سانحه سوال برانگیز سقوط هواپیمای بوئینگ 737
سقوط یک فروند بوئنیگ 737 نوساز در اتیوپی اعتبار شرکت بوئینگ را زیر سوال برد.
بیزینس اینسایدر در گزارشی درباره سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی در روز یکشنبه نوشت: یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی روز یکشنبه سقوط کرد و کل 157 خدمه و سرنشین آن جان خود را از دست دادند. این هواپیمای بوئینگ با 149 مسافر و هشت خدمه از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی, به سوی نایروبی, پایتخت کنیا, پرواز می کرد.
این هواپیمای بوئینگ بعد از برخورد با زمین آتش گرفت. این هواپیمای بوئینگ 737 مکس که به تازگی از شرکت بوئینگ خریداری شده و در اختیار شرکت هواپیمایی اتیوپی قرار گرفته بود در نزدیکی شهر بیشوفتو Bishoftu, که به آدیس آبابا نزدیک است, سقوط کرد. در ماه های اخیر این دومین بار است که یک هواپیمای بوئینگ 737 مکس سقوط می کند. نخست وزیر اتیوپی در توئیتی به خانواده های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ تسلیت گفت. شاهدان عینی گفتند شدت آتش سوزی در محل سقوط هواپیمای بوئینگ به اندازه ای بود که امکان نزدیک شدن به لاشه در حال سوختن آن وجود نداشت.
شرکت هواپیمایی اتیوپی اعلام کرد خلبان این هواپیمای بوئینگ بیش از هشت هزار ساعت سابقه پرواز داشت. کمک خلبان این هواپیمای بوئنیگ 737 مکس نیز 200 ساعت سابقه پرواز را در کارنامه خود داشت. هنوز معلوم نیست که خلبان و کمک خلبان این هواپیما چه تعداد ساعت با هواپیماهای بوئینگ 737 مکس تجربه پرواز داشته اند.
شرکت هواپیمایی اتیوپی این هواپیمای بوئینگ 737 مکس بسیار نو را در نوامبر 2018 (چهار ماه قبل) از شرکت بوئینگ تحویل گرفته بود. در 4 فوریه اولین کنترلهای نگهداری و مراقبت روی این هواپیما صورت گرفته بود. این هواپیمای بوئینگ 737 مکس اوایل بامداد روز حادثه از ژوهانسبورگ به آدیس آبابا پرواز کرده بود. هنوز علت سقوط این هواپیمای بوئینگ 737 مکس نو که تنها چند ماه پیش در اختیار شرکت هواپیمایی اتیوپی قرار گرفته بود مشخص نشده است. با این حال، وبسایت «فلایت ریدار 24» Flightradar24 نشان می دهد که این هواپیمای بوئینگ اتیوپیایی پیش از سقوط به طور عمودی و با سرعت به سوی زمین رفته و سقوط کرده است.
در 28 اکتبر (گذشته) نیز یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس مدت کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه جاکارتا در اندونزی سقوط کرد و 189 مسافر و خدمه آن کشته شدند. سانحه سقوط بوئینگ 737 مکس در جاکارتا اولین سانحه در نوع خود بود که طی آن این مدل جدید هواپیمای بوئینگ سقوط می کرد. سقوط دو فروند از هواپیماهای مسافربری بوئینگ 737 مکس ظرف مدت تنها چند ماه یک رسوایی بزرگ برای غول هواپیماسازی آمریکا محسوب می شود. شرکت هواپیماسازی بوئینگ با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: شرکت بوئینگ از جان باختن مسافران و خدمه هواپیمای بوئینگ 737 مکس متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی عمیقا ناراحت است.
شرکت بوئینگ که در پی وقوع این حادثه اعتبار جهانی خود را در خطر می بیند اعلام کرد تیمی از کارشناسان خود را به محل سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس روانه خواهد کرد تا در کنار مسئولان اتیوپیایی به بررسی علت یا علل بروز این حادثه بپردازند.
دومین سانحه سوال برانگیز سقوط هواپیمای بوئینگ 737 ظرف فقط چند ماه
پایگاه اینترنتی سی.ان.ان. در گزارشی به قلم راب پیچتا Rob Picheta تحت عنوان «سقوط دومین هواپیمای بوئینگ 737 مکس ظرف مدت چند ماه» نوشت: یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی روز یکشنبه سقوط کرد و همه 157 خدمه و سرنشین آن کشته شدند. چند ماه پیش از این نیز یک فروند دیگر از همین هواپیماهای مسافربری که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست نزدیک جاکارتا, پایتخت اندونزی, سقوط کرد و همه سرنشینان و خدمه آن جان باختند. هنوز معلوم نیست علت سقوط این دو هواپیمای بوئینگ 737 مکس چه بوده است و آیا هر دوی آنها به علت مشترکی سقوط کرده اند یا خیر. تنها چیزی که مشخص است این است که در هر دو سانحه یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس سقوط کرده است.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ به تازگی این مدل هواپیمای مسافربری را با سر و صدای زیاد و تبلیغات گسترده روانه بازار کرده است. اولین پرواز هواپیمای بوئینگ 737 مکس کمتر از دو سال پیش انجام شد. مری شیاوو Mary Schiavo, از تحلیل گران مسائل هوانوردی در سی.ان.ان. و بازرس کل پیشین در سازمان حمل و نقل آمریکا گفت: مسئله با ابهامات زیادی همراه است. تاکنون دو فروند هواپیمای بسیار نو (ساخت شرکت بوئینگ) سقوط کرده است. این مسئله موجبات نگرانی در صنعت هوانوردی را فراهم آورده است.
آنچه به نگرانی ها دامن می زند این است که دو پروازی که دچار چنین سرنوشتی شده اند برخی شباهت ها با یکدیگر دارند. هر دوی آنها در اختیار شرکت های هواپیمایی شناخته شده ای قرار داشتند که استانداردهای ایمنی پرواز را به دقت رعایت می کنند. هواپیمای بوئینگ 737 مکس که در اندونزی سقوط کرد تنها 13 دقیقه بعد از برخاستن از باند به این سرنوشت گرفتار شد. هواپیمای بوئینگ اتیوپیایی هم شش دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد. مری شیاوو گفت: شباهت های سقوط این دو هواپیمای بوئینگ 737 مکس در جاکارتا و آدیس آبابا به اندازه ای زیاد است که نباید آنها را نادیده گرفت.
اعلام نظر درباره علت وقوع این حادثه به بعد از بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما موکول شده است. علت اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس در جاکارتا نصب نوعی سامانه ایمنی جدید در این هواپیما بود که به محض دریافت داده هایی مبنی بر در معرض خطر بودن هواپیما دماغه هواپیما به طور خودکار به سمت پایین منحرف می شود. در آن پرواز سامانه ایمنی مزبور بر اساس داده های اشتباه عمل کرده بود. اگر بررسی ها و تحقیقات نشان دهد که علت سقوط هر دو هواپیمای بوئینگ 737 مکس یکی بوده است, پیامدهای بسیار ناگواری متوجه شرکت هواپیماسازی بوئینگ در آمریکا خواهد شد.
بر اساس تازه ترین گزارش های شرکت هواپیماسازی بوئینگ, تا کنون 350 فروند از این نوع هواپیما به شرکت های هواپیمایی مختلف فروخته شده است. هواپیمای بوئینگ 737 مکس که روز یکشنبه در اتیوپی سقوط کرد بسیار نو بود و یکی از پنج فروند هواپیما از این دست بود که در ماه نوامبر گذشته در اختیار شرکت هواپیمایی اتیوپی قرار گرفته بود.