قصه احداث قطار شهری کرمانشاه سری دراز دارد ٬ احداث این طرح با سرعتی هر چند کند در حال انجام است اما با گذر از مراحل مختلف و تغییر کاربری گویا جدال منتقدان بر سر ساخت آن پایانی ندارد.
اجرای این طرح که قرار است شمال شهر را به جنوب متصل کند در دو فاز تعریف شده است٬ مسافت فاز اول از طاقبستان تا میدان آزادی بیش از هفت کیلومتر است، ۵/۵کیلومتر آن روگذر و ۱۷۰۰ متر هم بصورت تونل طراحی شده است.
ستونهای بزرگ با ترکیبی از بتون و مفتولهای آهنین بخشهایی از سازههای این مسیر را تشکیل میدهند.
بعد از احداث ستونها ، نوبت به حفر تونل رسید ازسه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی مسیری که منتهی میشود به نقطه مرکزی شهر ، مرحلهای که ساخت آن در حال اجرا و بخشهایی از آن هم انجام شده است.
حدود هفت سال پیش با نصب پایهها کار احداث منوریل بطور عملی کلید خورد، بعد از گذشت ۳ سال از دیدگاه کارشناسی پروژه منوریل یک طرح منسوخ و فاقد کارایی اعلام شد و به این ترتیب در سال ۹۳ با تصمیم شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور سیستم ال آر تی یا همان قطار شهری برای کرمانشاه که حالا به جرگه کلانشهرهای کشور پیوسته است تصویب شد...
طرحی که اجرای آن هنوز هم گاهی با اما و اگرهایی مواجه است، مثلا برخی از کارشناسان شهر سازی این طرح را خشن و به لحاظ حجم ضد محیط شهری معرفی میکنند.
در کنار این اظهار نظرها عدهای از مسئولان استانی هم اجرای قطار شهری کرمانشاه را به صلاح و صرفه کرمانشاه نمیدانند به طوریکه برخی اعضای شورای شهر کرمانشاه در اظهاراتی جنجالی تخصیص اعتبار به پروژهای که تا ۲۰ سال دیگر هم ممکن است انجام نشود را اتلاف منابع میدانند.
اما بازوند استاندار کرمانشاه اجرای قطار شهری کرمانشاه را قابل اجرا و غیر قابل بازگشت اعلام میکند، استاندار کرمانشاه میگوید :اگر قرار بود چنین پروژهای در کرمانشاه ایجاد نشود باید از همان ابتدا پیش بینیهای لازم انجام میشد.
حالا در شهری که حجم سفرهای بین شهری آن به ۱۴ هزار سفر در ساعت نزدیک میشود کارشناسان شهری استفاده از حمل و نقل ریلی را امری اجتناب ناپذیر میدانند، در کنار این مباحث و درحالیکه مسیر قطار شهری کرمانشاه در حال حرکت است کلهرنیا محقق و کارشناس معماری و شهر سازی معتقد است انجام کارهای مطالعاتی میتواند فرصتی فراهم کند تا این طرح بطور نسبی و فارغ از دغدغههای مهندسی به یک عنصر زیبای شهری در مباحثی همچون گردشگری تبدیل شود.
اما چالش اصلی برای ادامه این مسیر بر سر منابع مالی است اعتباراتی که بی تردید در شتاب بخشی اجرای این طرح حرف اول را میزند.
سلیم ساسانی مدیر عامل قطار شهری کرمانشاه به برگزاری مناقصه با انجام همه محدودیتها برای تهیه ریل و اقدامات روسازی اشاره میکند.
اومی گوید: اگر اعتبارات به موقع تخصیص یابد میتوان امیدوار بود زمان بهره برداری از قطار شهری هم فراتر از دو سال نرود.
علاوه بر این با تامین به موقع اعتبارات میتوان از سختی کار کارگران کاست و به کاهش دغدغه معیشتی آنان هم بیش از گذشته امیدوار بود.
*گزارشگر: سحر پیرویسی