امروز با حضور رییس جمهور خط ریلی راه آهن رشت- قزوین به بهره برداری رسید
به گزارش خبرگزاري صدا وسيما؛ خط آهن ۱۶۴ کیلومتری رشت – قزوین با هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است. این خط آهن ظرفیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر را دارد. خط آهن رشت – قزوین بخشی از کریدور بین المللی شمال – جنوب موسوم به نوستراک است.
با اجرای خط آهن رشت - آستارا خط آهن سراسری ایران به خط آهن کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه وصل میشود.
بعد از افتتاح رسمی خط آهن رشت- قزوین ۱۲۰ خانوادههای شهدا و ایثارگران با بدرقه رئیس جمهور با قطار راهی مشهد مقدس شدند.
تفاهم نامه احداث رشت - آستارا
تفاهم نامه رشت - آستارا که تکميل کننده کريدور شمال به جنوب است بين دکتر خادمي از وزارت راه و شهرسازي و دکتر محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا امضا شد.
وزير حمل و نقل جمهوري آذربايجان: روابط جمهوري آذربايجان و ايران به سطح همکاري هاي راهبردي رسيده است
شاهين مصطفي يوف: گسترش هرچه بيشتر همکاري در حوزه حمل و نقل ترانزيتي بين دو کشور ، تامين اجراي پروژه کريدور حمل و نقل بين الملي شمال - جنوب از اهميت زيادي براي آذربايجان و ايران برخوردار است و گام هاي مهمي در جهت تحقق اهداف راهبردي است.
وي افزود: موجب خرسندي است که روابط جمهوري آذربايجان و ايران که بر پايه احترام مقابل ، اصول دوستي و ميراث اسلامي است، در سالهاي اخير با سرعت توسعه يافته و به سطح همکاري هاي راهبردي رسيده است.
استاندار گيلان: توسعه اين شبکه ريلي، نويد بخش توسعه روابط با کشورهاي همسايه
مصطفي سالاري در اين مراسم افزود: تصميمات رييس جمهور براي ادامه راه آهن از اين ايستگاه و اتصال به سه مقصد بندر کاسپين بندرانزلي و ايستگاه راه آهن آستارا نويد بخش فرداي بهتر، شتاب بخش توسعه ملي و توسعه روابط با کشورهاي همسايه و دوست و توسعه مبادلات با کشورهاي منطقه خواهد بود.
براساس برنامه، 5 مرکز استان بايد به شبکه ريلي متصل شود و اتصال ريلي ايران به افغانستان هم بايد برقرار شود.
تا قبل از افتتاح اين پروژه استان هاي همدان کرمانشاه آذربايجان غربي با فرمان رييس جمهور به طول 540 کيلومتر به بهره برداري رسيده است و امروز مسير گيلان به طول 104 کيلومتر به بهره برداري مي رسد.مسير ميانه به بستان آباد هم تا پايان بهار سال آينده مسير ريلي به بستان آباد مي رسد و بهره برداري مي شود و تا اوايل تابستان 66 کيلومتر هم از مسير ريلي به داخل خاک افغانستان هم مي رسد و به اين ترتيب به 975 کيلومتر در مدت دو سال با تاخير سه ماه خواهيم رسيد.
قرار است این خط آهن در ادامه به بندرانزلی و آستارا وصل شود.