رئیس پنجمین همایش بین المللی مدیریت استراتژیک از اعطای جایزه ملی استراتژی به بنگاهها و کسب و کارهای برتر خبر داد
علی دیواندری در حاشیه این همایش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه این جایزه به شرکت های ایرانی که برنامه های فرآیندی استراتژیک را طراحی و پیاده سازی کنند تعلق می گیرد گفت: تیم های ارزیابی، بررسی ها را انجام دادند که موجب شد از 10 شرکت، 3 شرکت حائز دریافت جایزه ملی استراتژی شوند.
وی افزود: دریافت جایزه ملی استراتژی بیانگر سطح بلوغ شرکت ها برای پیاده سازی مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک است و نشان می دهد اینها در زمینه فکر سازی و تولید ایده های استراتژیک قوی ترند و فرآیندهای نوآوری بهتری دارند و در جهت توسعه و تکمل حرکت می کنند.
استراتژی ملی بهترین راهکار انسجام و هماهنگی
رئیس پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک همچنین در این همایش با تاکید بر اینکه، استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، گفت: استراتژی ملی موجب انسجام و هماهنگی میشود.
دیواندری افزود: به طور حتم کسب و کارها در محیطی مساعد شده از سوی حاکمیت فعالیت بهتری خواهند داشت زیرا در شرایطی که شرایط فراهم نیست، انجام اقدامات منسجم و در جهت منافع ملی بسیار سخت خواهد بود. طی سال های گذشته در این زمینه فعالیتهای خوبی در کشور صورت گرفته اما تاکنون نتایج آن ملموس نیست.
وی گفت: الگوی ایرانی_ اسلامی یا چشم انداز ۱۴۰۰ موضوعاتی است که روی آن بسیار کار شده اما تاکنون نتایج ملموسی نداشته و همه این موارد، از جمله مباحثی است که باید در حوزه استراتژی ملی به آن توجه شود.
رئیس پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک افزود: استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، زیرا آنچه موجب انسجام و هماهنگی میشود، استراتژی ملی است و تا زمانی که به استراتژی ملی توجه نشود فعالیت ها پراکنده و بی نتیجه خواهد بود.
دیواندری درباره اهداف نهایی استراتژی ملی، گفت: استراتژی یک نهضت و جنبشی است که در کسب و کارها اتفاق میافتد و عاملی برای یافتن جایگاه هر کسب و کاری است. استراتژی ملی هنر و علم توسعه دیپلماسی بین المللی، توسعه اقتصادی و استفاده از قدرت اطلاعاتی یکملت برای رسیدن به اهداف ملی است.
وی با بیان اینکه؛ در سالهای اخیر دید بلند مدت در استراتژی به موضوعی مهم تبدیل شده، افزود: استراتژی ملی غیر از هدایت گری، نقش اساسی برای حذف موانع کسب و کار دارد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه استراتژی ایجاد تمرکز است، گفت: نقش استراتژی ایجاد تمرکز و رسیدن به موانعی که موجب عدم رشد کسب و کارها است.
وی افزود: رشد پایدار یا SDG و برنامه های توسعه ای ملی یا SDP کمک میکند تا بنگاه ها و کسب و کارها با برنامه های توسعه ای پایدار ارتباط نزدیکی داشته باشد و جایگاه صحیح خود را بیابند. برای SDG یا برنامه توسعه پایدار باید اهداف و سمت و سوی کشور مشخص باشد. داشتن استراتژی ملی به کسب و کارها و بنگاه ها اجازه میدهد تا اثرات مثبت و منفی افزایش و کاهش یابد.
دیواندری گفت: موضوعات ملی بسیار پیچیده هستند بنابراین از کسب و کارها و بنگاه ها نباید انتظار حل مشکلات ملی را داشته باشیم و مسایل علمی باید در جای دیگری حل و فصل شود.
رئیس پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک افزود: ما نمی توانیم همه کارهای خوب دنیا را باهم انجام دهیم و در کسب و کارها هم همین موضوع صدق میکند. در سطح ملی منابع و زمان محدود است و باید زمان و منابع را به موضوعات مهم اختصاص دهیم.
وی در ادامه، لهستان را به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه اجرای استراتژی ملی عنوان کرد و افزود: لهستان برای توسعه منطقه ای خود استراتژی ملی در حوزه های خوبی تعریف کرده که منجر به پیشرفت و رقابت پذیری کشور شده است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: آفریقای جنوبی، سوریه، سوئد اقداماتی را در زمینه استراتژی ملی را آغاز کرده و هدفگذاری ها را به فراخور شرایط کشور خود تعیین کرده اند.
شواهد دانشگاهی نشان میدهد هرکشوری که استراتژی ملی داشته به نتایج مثبتی دست یافته اند.
وی گفت: امیدواریم این همایش محلی برای ارائه استراتژی ملی به مسئولین و دریافت انتظارات مسئولان و کسب وکارها در زمینه استراتژی باشد و در جهت بهبود شاخص های کسب و کار و توسعه ای حرکت کنیم.
پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک صبح امروز ۱۴ اسفندماه با حضور مدیران و کارشناسان حوزه استراتژیک به همت دانشگاه تهران در محل مرکز همایش های صدا و سیما آغاز به کار کرد و روز دوم آن فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می شود.