گزارش مکتوب ؛
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
صدای سوت قطار در گیلان، صدایی امید بخش در مسیر سفرهای داخلی و رونق تجارت در مسیر کريدور شمال به جنوب است.
به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما ، مرکز گیلان ؛ این بار صدای پای بهار با صدای سوت قطار با هم به گیلان می آیند.
صدایی که بعد از 13 سال چشم انتظاری گیلانیان قرار است به گوش گیلان خوش آب و هوا بپیچد و این بار ایستگاه راه آهن را پاتوق بسیاری از مسافران در گیلان کند.
فردا رییس جمهور 14 روز مانده به سال نو به گیلان می آید تا با افتتاح رسمی راه آهن رشت – قزوین ، مسیری تازه برای سفر و جابه جایی کالا باز کند.
اینجا در گیلان خیلی ها مثل آقا رسول منتظر باز شدن پای قطار به استان بودند تا سفر در مسیر رشت به قزوین را با قطار هم تجربه و مطمئن تر سفر کنند.
سمیه آقایی هم یکی از شهروندان شاغل گیلانی است که برای ادامه تحصیل باید آخر هر هفته به اصفهان برود.
او می گوید : از دوره کارشناسی تا مقطع دکترا در این مسیر رفت و آمد می کنم و مجبورم مسیر رشت به تهران را با خودرو طی کنم و از آنجا هم با قطار به اصفهان بروم که هم وقت و هم هزینه زیادی صرف می کنم.
او می گوید : حالا که راه آهن رشت – قزوین افتتاح می شود، می توانم مسیر رشت تا اصفهان را با قطار و با هزینه و وقت کمتری طی کنم.
شاهپور مقدم هم که یکی از فعالان ساخت و ساز در گیلان است می گوید : شاید افتتاح راه آهن به گیلان در کاهش هزینه های انتقال بار به ویژه مصالح ساختمانی که هر روز روی قیمتش کشیده می شود، اثر گذار باشد و بار را سریع تر به مقصد برساند.
موضوعی که حسین آقا هم با آن موافق است و می گوید : این درد مشترک من و بسیاری از مغازه دارانی است که بار مغازه های شان از پایتخت و دیگر استان های کشور به گیلان می آید.
البته انتظار برای آمدن قطار به گیلان تقریبا انتظار و خواسته مشترک خیلی از گیلانی هاست ؛ انتظاری که برآورده شدنش بر اساس اعلام مسئولان و متولیان حوزه راه ، به علت ویژگی هایی طرح و عبور از مسیرهای پر پیچ و خم و صخره های البرز کمی طول کشید.
وقتی سر سختی طبیعت سرعت احداث مسیر آهنی را کند می کند .مدیرکل راه و شهرسازی گیلان می گوید: راه آهن قزوین – رشت به طول 164 کیلومتر به علت عبور از دل البرز و جوان بودن ویژگی های زمین شناسی این رشته کوه ، از فنی ترین پروژه های وزارت راه و شهرسازی در بخش راه سازی است .
ماکان پدرام در تشریح این موضوع با بیان اینکه اجرای پروژه های ریلی بطور معمول باید شیب کمتر از یک و نیم درصد را طی کند افزود : اجرای این استاندارد در این مسیر پر پیچ و خم ، بسیار سخت انجام شد.
توحید شفاهی رییس کارگاه خلخال دشت که مسئول بخشی از عملیات احداث این مسیر ریلی است به سختی های دیگر پروژه راه آهن رشت - قزوین اشاره می کند و می گوید: به علت نزدیک بودن تونل های مسیر به سد منجیل ، مجبور شدیم انفجارهای آرام و خفیف انجام دهیم ؛ موضوعی که باعث شد ارجیا طرح به کندی انجام شود.
راه آهنی که زیبایی طبیعت را از پشت شیشه قطار مهمان نگاه مسافران می کند .معاون وزیر راه و شهرسازی هم چندی پیش در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی راه آهن رشت - قزوین اعتبار هزینه شده برای ساخت خط آهن رشت – قزوین را هزار و 850 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود : برای شنیده شدن صدای سوت قطار در گیلان، 22 میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام شد و 22 کیلومتر تونل و 12 کیلومتر پل در مسیر ریلی رشت – قزوین ساخته شد.
روح الله خادمی با بیان اینکه داشتن موقعیت منحصر ژئوپلتیکی و اقلیمی این مسیر ریلی را به یکی از خطوط منحصر به فرد و اثرگذار ریلی کشور و حتی منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است افزود :این راه آهن 7 ایستگاه دارد که ایستگاه رشت ، بزرگترین ایستگاه این محور و یکی از بزرگترین ایستگاه های راه آهن کشور است.
حسین شعبانی ناظر قطعه منجیل طرح راه آهن رشت – قزوین با اشاره به اینکه طولانی ترین پل ریلی کشور هم در این مسیر و بر روی دریاچه سد سفید رود ساخته شده است گفت : این پل هزار و 430 متری نخستین پل ریلی ایران است که در حاشیه سد در حالی که آب سد همیشه بالا بود ، ساخته شد.
کاهش تصادفات ، تسهیل سفر و جابه جایی بار ارمغان قطار به گیلانبا وجود همه دست اندازها و سرعت گیرهایی که مشکلات اعتباری و سر سختی طبیعت در مسیر اجرای این طرح ریلی ایجاد کرد، سرانجام قطار از قزوین به رشت رسید تا با حرکتش در این مسیر ، حوادث جاده ای را کاهش و حمل و نقل بار و مسافر را هم آسان تر کند.
آنطور که مسئولان راه و شهر سازی می گویند : راه آهن رشت - قزوین ظرفیت سالانه 3 میلیون و800 هزار مسافر و 10 میلیون تن کالا را دارد.
محمد پور رییس پلیس راه گیلان می گوید : با افتتاح راه آهن گیلان، با کاهش ترددهای جاده ای در مسیر شمال به جنوب و مسیر رشت به قزوین و برعکس، محدودیت های ترافیکی اعمال نخواهد شد و وقوع تصادف هم در این مسیر به حداقل ممکن خواهد رسید.
حمید رضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان هم معتقد است این مسیر ریلی بین 20 تا 25 درصد هم حمل و نقل کالا و مسافر را افزایش خواهد داد.
اما آنچه مسلم است ؛ ادامه حرکت قطار گیلان به سمت ایستگاه های بعدی یعنی انزلی و آستارا است که می تواند کریدور شمال به جنوب را به هم متصل کند و توسعه تجارت بین المللی را در پی داشته باشد.
محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس جمهور می گوید: دولت تصمیم دارد با افتتاح رسمی راه آهن رشت قزوین ،کار اتصال رشت به آستارا را هم از مسیر ریلی به طور رسمی آغاز کند.
وعده ای که به عقیده کارشناسان اگر عملی شود ، گیلانی ها شاهد تکمیل مسیر نوستراک خواهند بود.
محمد دوستار استاد دانشگاه گیلان و کارشناس اقتصادی در تشریح این موضوع می گوید: اگر این امر محقق شود ، کالای ترانزیتی کشورهای شبه قاره هند به ویژه هندوستان از طریق دریا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندرعباس و چابهار انتقال می یابند و از آنجا با استفاده از ظرفیت راه آهن ایران به بندر کاسپین در منطقه آزاد تجاری– صنعتی انزلی انتقال می یابند و با توجه به اسکله های رورویی که در این بندر پیش بینی شده ، از طریق واگن ها می توان کالای ترانزیتی را در کشتی ها تخلیه و زمینه انتقال آن را به بنادر جنوبی روسیه به ویژه آستاراخان ، فراهم کرد.
وی افزود : از طرف دیگر شبکه قدرتمند راه آهن روسیه به کمک ترانزیت نوستراک آمده و زمینه را برای انتقال کالا به مناطق مختلف بزرگترین کشور دنیا و حتی حوزه اسکاندیناوی و اروپای شمالی مهیا می سازد چرا که روسیه با داشتن 124 هزار کیلومتر خط آهن ، رتبه سوم جهان را پس از آمریکا و چین از آن خود کرده و طبق آمارهای سال2017 میلادی 45 درصد حمل کالا و 27 درصد حمل مسافر روسیه با بهره گیری از خط آهن این کشور که از یک سو به اروپای شمالی و از سوی دیگر تا دریای ژاپن امتداد دارد، انجام می شود.
دکتر محمد دوستار معتقد است تحقق عینی کریدور بین المللی نوستراک از طریق بندر انزلی ، زمینه انتقال 20 میلیون تن کالا و 10 میلیون نفر مسافر را در سال مهیا می کند که خود تحولی در اقتصاد ، بازرگانی و گردشگری منطقه به ویژه ایران به حساب می آید.
به گفته این استاد دانشگاه برای درک اهمیت ترانزیت کالا از این مسیر در مقایسه با مسیر فعلی که از کانال سوئز می گذرد ، همین بس که دریابیم از نظر زمانی حدود 40 درصد و از لحاظ هزینه های حمل و نقل و گمرک 30 درصد صرفه اقتصادی دارد ؛ امتیازی که برای تجار و بازرگانان خارجی فرصتی مغتنم است.
وقتی رشت با مسیر آهنی به آستارا متصل شود ...آنطور که دکتر دوستار می گوید : اگر در چشم اندازی میان مدت تکمیل خط آهن مسیر 170 کیلومتری رشت – آستارا را هم به ظرفیت های نوستراک بیفزاییم ، توان حمل سالانه کالا در نوستراک تا 40 میلیون تـُن و توان حمل مسافر در سال تا 20 میلیون نفر افزایش می یابد.
این کارشناس اقتصادی افزود : اهمیت این ظرفیت زمانی مشخص می شود که بدانیم هر تـُن کالای ترانزیتی برای کشور ، بین 200 تا 230 دلار درآمد به ارمغان خواهد آورد.
دکتر محمد دوستار با اشاره به ظرفیت مبادلات تجاری 5 کشور حاشیه خزر با یکدیگر گفت : این 5 کشور با جمعیتی بیش از 256 میلیون نفر ، سالانه حدود 600 میلیارد دلار با یکدیگر مبادله تجاری دارند که در این بین ایران به دلیل راه داشتن به آب های آزاد جنوب و ایفای نقش دالان ترانزیتی حوزه آسیای مرکزی و قفقاز، می تواند نقش موثرتری در این زمینه داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره نوستراک تا انزلی و اتصال آن به آستارا می گوید : اولی حداکثر در قالب یک برنامه سه ساله و با اهتمام جدی مجموعه دست اندرکاران ملی و استانی به سرانجام می رسد و دومی نیز اراده دولت مردان را برای جذب مشارکت های خارجی در بستر تعاملات عمرانی و اقتصادی می طلبد ؛ شرایطی که نه تنها جایگاه حمل و نقل ریلی ایران را در منطقه ارتقاء می بخشد ، بلکه زمینه رونق اقتصاد ، تجارت ، گردشگری و حتی مبادلات فرهنگی گیلان را به عنوان دروازه ورود ایران به روسیه و اروپای شمالی مهیا می کند.
فردا انتظار ها به سر می رسد و مسیری تازه به روی تجارت جهانی گشوده خواهد شد و از همین فردا با راهی شدن اولین مسافران که به پابوس امام غریب می روند ، این گذرگاه آهنی مسیر تردد مسافران بسیاری خواهد بود .
*نگارنده : مریم امدادی
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر
قطار ؛ عیدانه ای به گیلانی ها برای تسهیل سفر