رئیس اتاق بازرگانی ایران : مهمترین چالش در حوزه منابع کشور، محدودیت منابع نیست نحوه توزیع است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامحسین شافعی در همایش چهارمین بزرگداشت روز ملی آب افزود: توسعه روستاها و اشتغال روستاها یکی از مهمترین مصادیق چالش در توزیع منابع است که بهرغم تخصیص منابع قابلتوجه، نتیجه عکس داده و امروز شاهد مهاجرت معکوس و رشد حاشیهنشینی شهری هستیم.
وی اضافه کرد: متأسفانه در سیر تحول حرکت جهانی همیشه از قافله عقبماندهایم. در مسئله آب هم قضیه به همین صورت است و زمانی که همه از ما عبور میکنند، تازه از خواب بیدار میشویم. مسائل بنیادی در حوزه برنامهریزی وجود دارد که باید در برنامههای توسعهای کشور سرلوحه قرار گیرد؛ در حوزه آب هم باید آب را از سرچشمه زلال کرد.
شافعی با اشاره به بررسیهای صورت گرفته و انتشار فهرست ۱۰۰ مشکل اساسی کشور در سال ۹۷، افزود: همانطور که میدانیم مسئله بحران آب و تبعاتی که خشکسالی برای کشور به همراه دارد در صدر این مشکلات است. در طول سالهای گذشته شاهد بودیم که این معضل چه تأثیراتی بر محیط زیست گذاشته و به بیانی دقیقتر منجر به افول محیط زیست شده است.
وی با تأکید بر اهمیت تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: متأسفانه از زمان تصویب این قانون تاکنون نتوانستهایم بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد این قانون را اجرایی کنیم. با اینحال به محض تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار در مجلس، اتاق ایران باهدف جبران مافات در حوزه آب و کشاورزی اقدام به تأسیس مرکز ملی مطالعات راهبردی آب کرد که نقش حائز اهمیتی در این حوزه داشته است؛ هرچند که حوزه آب و کشاورزی در حال حاضر در اتاق ایران چندان پررنگ نیست.
سید محمدحسین شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نیز در این همایش، گفت: آمارهای رسمی منتشرشده حکایت از افت شاخصهای منابع آبی در کشور دارد؛ بر همین اساس در این شرایط ضروری است تا همه ارگانهای ذینفع در کشور باهدف احیا و ترمیم منابع آبی کشور به یاری دولت بشتابند.
وی افزود: از زمان تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار و به موازات آن تشکیل مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تاکنون این مرکز وظیفه خود دانسته تا ضمن تشریح وضعیت منابع و بحران آب در کشور، دولت را برای حل این معضل کمک کند. بر همین اساس این مرکز در این همایش از همه صاحبنظران، فعالان، اساتید و دانشجویان درخواست میکند تا نقطه نظرات و پیشنهادات خود را بهمنظور رفع بحران آب به مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران اعلام کنند.
شریعتمدار تأکید کرد: نقطه نظرات و پیشنهادات دریافتی، پس از جمعبندی برای اجرا به مسئولان و تصمیم گیران اعلام خواهد شد.
آمایش سرزمین، مطالبه همه وزارتخانههای کشور باشد
محسن کوهکن نماینده مجلس و از مدعوین چهارمین بزرگداشت روز ملی آب با اشاره به تشکیل کارگروه کمیته آسیا و استقرار دبیرخانه این کمیته در ایران، تاکید کرد که تشکیل این کمیته و برگزاری اجلاسهای مرتبط با آن را باید به فال نیک گرفت.
به گفته این نماینده مجلس، اجلاس بعدی این کارگروه قرار است سال آینده در مسکو برگزار شود و یکی از مهمترین پیشنهادهای ایران برای اعضای کارگروه کمیته آسیا، این است که با هدف بحران آب همکاری ۳ جانبه میان بخش خصوصی، پارلمانها و بخشهای دولتی کشورهای آسیایی شکل گیرد.
کوهکن در بخشی از صحبتهای خود با تاکید بر رسالت بخش خصوصی و طرح موضوع «آمایش سرزمین» از سوی اتاق ایران گفت: باید این موضوع به مطالبه جدی بخش خصوصی تبدیل شود و نه تنها وزارت نیرو، بلکه همه وزارتخانهها در تحقق این امر دخیل شوند.
تغییر اقلیم، مهمترین چالش پیش روی منابع آبی کشور
در ادامه، علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک به تشریح چالشهای پیش روی منابع آبی در کشور و اقدامات این معاونت در این حوزه پرداخت.
اکبری، تغییر اقلیم را از مهمترین چالشهای پیش روی منابع آبی کشور در طول سالهای اخیر دانست و افزود: از زمان برگزاری نخستین روز بزرگداشت آب در سال ۱۹۹۴ تا الان، هر ساله شعارهای مختلفی به منظور حمایت از منابع آبی در داخل کشور داده شده است، اما هیچ یک از این شعارها اثربخش نبوده است.
به اعتقاد وی، راهکار حل این معضل، فراهم شدن زمینههای مدیریت پایدار منابع آبی کشور است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک همچنین خواستار همکاری وزارتخانههای نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور همکاری در بهرهمندی از منابع جهانی شد.
تشکیل کمپینی با هدف تحقق مسئولیت اجتماعی
کمپین اجتماعی «من ایرانم، مرا دریاب» با محوریت آموزش عمومی برای مقابله با بحران کمآبی با حمایت بانک مسکن از اسفند سال قبل باهدف آموزش شیوه صحیح مصرف آب، کار خود را آغاز کرده است.
ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، در توضیح این کمپین گفت: کارشناسان و اقتصاددانان، بحران آب را در ردیف ابر چالشهای بزرگ اقتصاد ایران و همتراز با بحران محیط زیست، بحران صندوقهای بازنشستگی، مشکلات بانکها، مشکلات بودجه و رشد اقتصادی اندک معرفی میکنند.
به گفته انارکی، اساس تشکیل این کمپین در بانک مسکن در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی، رشد آگاهی عمومی در خصوص تغییرات اقلیمی و حمایت از محیطزیست است و بانک مسکن تلاش کرده از زمان تأسیس این کمپین، آن را از یک حس مسئولانه به اولویت کلیدی تبدیل کند.
انارکی تاکید کرد: بانکها به عنوان قلب تپنده اقتصاد، در کنار توجه به موضوعات و دغدغههای مالی و اقتصادی کشور، توجه ویژهای به مسائل زیست محیطی دارند. بر همین اساس ایده اصلی این کمپین اصلاح الگوی مصرف است، تا همه شهروندان در قبال بحران پیش رو احساس مسئولیت کنند و با بهرهگیری از رسانههای محیطی، دیجیتال، نشریات و آموزش عمومی به مردم، شرایط را برای صرفهجویی در مصرف آب و تغییر نگرش به موضوع بحران آب فرآهم کند.