معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در رشت : 13 هزار و ۷۹۰ کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که نسبت به قبل از انقلاب سه برابر شده است.
عباس خطیبی هزینه ساخت هر کیلومتر خط آهن را در زمان کنونی 10 میلیارد تومان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۹۷۳ کیلومتر راه آهن در کشور ساخته شد ، به اهمیت اتصال مرکز استان گیلان به شبکه ریلی کشور اشاره کرد و گفت : از مهمترین جذابیت های خاص راه آهن قزوین – رشت صرفه جویی در مصرف سوخت تا ٢٠ میلیون لیتر ، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی با بیش از ٣۵ میلیارد تومان صرفه جویی سالانه و مسیرهای استثنایی ، جذاب و تماشایی برای مسافران و ظرفیت گردشگری آن است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود : با 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی برای اجرای این طرح ملی ، 55 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر و 12 کیلومتر پل هم ساخته شد.
عباس خطیبی گفت : طولانی ترین پل ریلی کشور نیز با هزار و 430 متر طول روی دریاچه سد سفیدرود ساخته شد .
وی افزود : برای ساخت راه آهن قزوین – رشت هزار و ٨۵٠ میلیارد تومان هزینه شد که با بروز رسانی مبالغ آن به ۵ هزار میلیارد تومان می رسد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ادامه راه آهن قزوین – رشت تا بندرانزلی و آستارا خبر داد و گفت : ساخت ٣٧ کیلومتر از ۴٠ کیلومتر مسیر رشت به انزلي شروع شده است، برای ٣ کیلومتر باقیمانده هم با سازمان بنادر و دریانوردی تفاهمنامه تنظیم شده تا منابع مالی تامین شود ، البته هزینه ها متناسب با زمان محاسبه می شود اما به طور میانگین ۴٠٠ میلیارد تومان برآورد شد.
عباس خطیبی افزود : در مسیر راه آهن قزوین - رشت 7 ایستگاه ساخته شد که ایستگاه رشت ، با 64 هکتار مساحت و 11 هزار متر مربع زیربنا بزرگترین ایستگاه راه آهن کشور است.