طرح ممنوعیت تبلیغ کلاسهای خصوصی و لایحه جامع انتخابات در جلسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد
۱۱:۳۵ اعلام وصول لایحه جامع انتخابات در مجلس
با اعلام علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه در نشست علنی نوبت صبح امروز طرح ممنوعیت تبلیغ کلاسهای خصوصی و لایحه جامع انتخابات اعلام وصول شد.
۱۱:۳۰ بازرسان انتخاباتی حق دخالت در فرآیند اجرای انتخابات ندارند
با تصویب نمایندگان مجلس، بازرسان انتخاباتی در صورت مشاهده ایراد در روند انتخابات، صرفا مجازند گزارشهای لازم را به مراجع ذیربط ارسال نمایند و حق دخالت در فرآیند اجرای انتخابات و تصمیمات هیأتهای اجرائی را ندارند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۱۱ این طرح با ۱۳۷ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۱۱ طرح مذکور؛ دو تبصره به شرح ذیل به ماده (۲۵) قانون الحاق و عنوان تبصره این ماده به تبصره (۳) اصلاح میشود:
تبصره ۱- بازرسان موضوع این ماده در صورت مشاهده ایراد در روند انتخابات، صرفا مجازند گزارشهای لازم را به مراجع ذیربط ارسال نمایند و حق دخالت در فرآیند اجرای انتخابات و تصمیمات هیأتهای اجرائی را ندارند.
تبصره ۲- در صورت همزمانی در انتخابات، بازرسان موضوع این ماده برای هر دو انتخابات واحد میباشند.
۱۱:۱۰ نحوه رسیدگی به تخلفات هیأتهای نظارت و اجرایی انتخابات مجلس مشخص شد
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده (۱۰) این طرح در خصوص نحوه رسیدگی به تخلفات هیأتهای نظارت و اجرایی انتخابات مجلس موافقت کردند که به موجب آن قوه قضائیه به تعداد کافی شعب موجود در هر حوزه قضائی را به منظور رسیدگی فوری و خارج از نوبت به تخلفات و جرائم انتخاباتی اختصاص میدهد.
در تبصره ۱ آمده است: تخلفات و جرائمی که به وسیله نامزدها صورت میگیرد، پس از برگزاری انتخابات، در شعب رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی در مراکز استانها رسیدگی میشود.
به موجب تبصره ۲ رسیدگی به جرائم خاص انتخاباتی اعضای هیأتهای اجرائی و نظارتی، بخش، شهرستان و استان، به ترتیب در مراجع صالحه حوزه قضایی شهرستان مرکز استان و تهران صورت میپذیرد.
در تبصره ۳ آمده است: جرائم اعضای هیأتهای اجرائی و نظارت مرکزی در تهران رسیدگی میشود.
۱۱:۰۷ لاریجانی در پاسخ به اخطار فولادگر: کاندیداها نباید در جریان انتخابات احضار شوند
حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز، در جریان بررسی ماده (۱۰) طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در اخطاری با استناد به اصل (۱۵۶) قانون اساسی گفت: تخلف کاندیداها در جریان انتخابات باید به موقع مورد رسیدگی قرار گیرد و بعد از آن فایدهای ندارد.
نماینده مردم اصفهان افزود: اینکه رسیدگی به تخلفات به بعد از انتخابات موکول شود دیگر فایدهای ندارد، زیرا به تخلف باید در همان زمان رسیدگی کرد تا رأی مردم تباه نشود.
لاریجانی اخطار وی را وارد دانست و توضیح داد: تخلف انتخاباتی و جرایم دو سنخ است؛ زمانی مربوط به گروه و افرادی است که کار آنها جرم محسوب میشود که البته قوه قضائیه باید رسیدگی کند، ولی نگرانی کنونی این است که نکند کاندیداها را احضار کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نباید این کار انجام شود تا فضا آزاد باشد. ولی به برخی کارها که جرم است باید رسیدگی و مطابق ضوابط قانونی با آن برخورد شود.
دکتر لاریجانی ضمن موافقت با این اخطار آن را به رأی نمایندگان مجلس گذاشت که از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی آنها با ۹۷ رأی موافق، ۸۱ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع آن را مغایر با قانون اساسی ندانستند.
در ماده (۱۰) طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره شده بود که تخلفات و جرائمی که به وسیله نامزدها صورت میگیرد، پس از برگزاری انتخابات، در شعب رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی در مراکز استانها رسیدگی میشود.
بر اساس اصل (۱۵۶) قانون اساسی وظایف و مسئولیتهای قوه قضائیه تعریف شده است.
۱۱:۰۵ تکلیف مجلس به صداوسیما درباره انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس، تکلیف سازمان صدا و سیما درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۹ این طرح با ۱۸۱ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۹ این طرح؛ ماده (۱۴) قانون به شرح ذیل اصلاح میشود:
ماده ۱۴- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه کردن آنها در فرهنگ عمومی، علاوه بر تبیین جایگاه مجلس و وظایف نمایندگان، قواعد و ضوابط حاکم بر فرآیند انتخابات، تبلیغات توسط نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها و همچنین جرائم و تخلفات انتخاباتی را به نحو مناسب اطلاع رسانی نماید.
تبصره - صدا و سیما موظف است، برنامههای آموزش انتخاباتی که توسط وزارت کشور، هیات مرکزی نظارت و یا کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی ضروری تشخیص داده میشود و همچنین کلیه اعلامیهها و اطلاعیههای مربوط به انتخابات را از شبکه سراسری یا محلی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش نماید.
۱۰:۳۴ ارجاع نحوه تعیین لیست انتخاباتی احزاب به کمیسیون شوراهای مجلس
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ارجاع ماده ۵، ۷ و ۸ این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با ۱۹۰ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
در ماده ۵ ارجاع شده به کمیسیون آمده است؛ یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر (۳) به قانون الحاق میشود.
ماده ۷ مکرر۳- احزاب و گروههای سیاسی میتوانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداقل تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به هیأت اجرائی مرکزی و یا هیأت اجرائی استان حسب مورد اعلام نمایند. فهرستها باید به صورت استانی و کامل ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسیهای آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی گردد.
تبصره ۱- احزاب مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.
تبصره ۲- چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرستها به دلایل قهری یا به درخواست کتبی نامزد پس از ثبت نام و حداقل تا بیست و چهار ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب یا احزاب ارائه کننده فهرست میتوانند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه موجود در حوزه فرعی، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کنند.
تبصره ۳- ارائه فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، مجوز فعالیت دارند و همچنین مقامات مسئول گروهها و تشکلهای قانونی صورت میگیرد. احزاب استانی صرفا جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی دارند.
تبصره ۴- ارائه فهرست ائتلافی توسط احزاب و گروههای موضوع تبصره فوق بلامانع است. ائتلافهای مزبور باید حسب مورد به اطلاع ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان برسد.
تبصره ۵- هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب با احزاب یا گروههای ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.
تبصره ۶- ملاک رأی در انتخابات موضوع این قانون، فهرست نامزدها، نام نامزدها و در صورت اختلاف فی مابین فهرست و نام نامزدها مبنای نام نامزدهاست.
همچنین در ماده ۷ طرح مذکور ذکر شده که ماده (۸) قانون به شرح ذیل اصلاح و تبصرههای (۲) و (۳) آن حذف میشود.
ماده ۸- از هر حوزه انتخابیه فرعی در حوزه انتخابیه اصلی نامزد با نامزدهایی که حداقل پانزده درصد (۱۵) آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیة فرعی را کسب کرده و بالاترین رای را در کل استان به دست آورده اند، به عنوان نماینده به مجلس شورای اسلامی راه پیدا میکنند.
ماده ۸ ارجاع شده به کمیسیون نیز بیان میدارد؛ ماده (۹) قانون و تبصره (۱) آن به شرح ذیل اصلاح و تبصرههای (۲)، (۳)، (۴) و (۵) آن حذف و شماره تبصرههای بعدی به ترتیب اصلاح میشود.
ماده ۹- هرگاه برای یک یا چند کرسی حد نصاب مقرر در ماده (۸) این قانون حاصل نشود، به تعداد دوبرابر کرسی مورد نیاز از میان نامزدهایی که بیشترین رای را در حوزه فرعی کسب نموده اند، آرای حوزه انتخابیه اصلی شمارش و نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را کسب نموده اند به مجلس راه مییابند.
تبصره - در صورتی که تعداد نامزدهای باقی مانده کمتر از دو برابر باشد، نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رای را در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده به مجلس راه مییابند.
۱۰:۳۰ برگههای رأی برای انتخابات لیستی تغییر میکند
براساس مصوبه مجلس وزارت کشور موظف شد برگههای رأی برای انتخابات لیستی را به گونهای مناسب تغییر دهد.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۶ این طرح با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۶ این طرح؛ یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۷ مکرر ۴) به قانون الحاق میشود:
ماده ۷ مکرر ۴- رأی دهندگان در هر استان میتوانند به عنوان» یک فهرست رأی دهند، یا داوطلب با داوطلبان مدنظر خویش را اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست برای هر یک از حوزههای انتخابیه فرعی واقع در استان از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه فرعی، به میزان کرسیهای آن حوزه، انتخاب نمایند.
تبصره ۱- آرائی که صرفا به عنوان یک فهرست داده شده است، برای هر یک از داوطلبان آن فهرست یک رأی محسوب میشود
تبصره ۲- وزارت کشور موظف است برگههای رأی را به گونهای طراحی و در اختیار رأی دهندگان قرار دهد که هر رأی دهنده در استان بتواند برای همه کرسیهای نمایندگی حوزههای فرعی موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کند. همچنین در برگه رأی، قسمتی جهت رأی به عنوان یک فهرست انتخاباتی موضوع این قانون تعیین میشود.
تبصره ۳- در صورتی که بیش از یک فهرست در برگه رأی درج گردد، صرفا عنوان نخست خوانده میشود.
۰۹:۵۱ کواکبیان: همپوشانی لایحه دولت و طرح مجلس در موضوع انتخابات رفع شود
نماینده مردم تهران در مجلس از آقای لاریجانی خواست همپوشانی لایحه دولت و طرح مجلس در موضوع انتخابات رفع شود که وی در پاسخ گفت چنین اتفاقی افتاده است.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تذکری با بیان اینکه بحث انتخابات برای کل جامعه مهم است، گفت: با توجه به اینکه دولت لایحه جامع انتخابات را نیز تدوین کرده و بخشهایی از آن مربوط به نمایندگی مجلس است، نباید کار عبثی در مجلس انجام داد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خطاب به رئیس مجلس افزود: به کمیسیون شوراها تکلیف کنید تا آن بخشهایی را که متناسب با مباحثی همچون استانی شدن است لحاظ کند.
لاریجانی در پاسخ به تذکر وی با اشاره به اینکه تعدادی از نمایندگان در این خصوص تذکراتی داشتند، توضیح داد: این مواردی که آورده شده هماهنگ با همان لایحه است و برخی مواد باید ارجاع داده شود که البته کمیسیون شوراها نیز این پیشنهاد را داشت.
۰۹:۴۹ لاریجانی: مخالف مطرح شدن پیشنهاد محدودیت کاندیداتوری نبودم
نادر قاضی پور در نشست علنی امروز، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: پیشنهادی که در خصوص ممنوعیت کاندیداتوری ۴ دوره متوالی نمایندگان مطرح و تصویب شد، صرفاً برای حذف فرد خاصی است تا به مجلس راه نیابد و ریاست مجلس به دست او نیفتد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: حذف حزب و افراد شاخص به ضرر نظام است، به احتمال زیاد در شورای نگهبان با این پیشنهاد موافقت نمیشود؛ نباید نخبهکشی کنیم، نظام به مغزها و افراد شاخص که در عرصه سیاست زحمات زیادی کشیدهاند نیاز دارد؛ نخبهکشی خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: تصور شما درست نیست، آقای تابش اعلام کرد که قصد دارد چنین پیشنهادی را مطرح کند، من نیز مخالف نبودم. پیشنهاد مطرح شده حسنی نیز دارد و افرادی که مدتی در مجلس حضور داشتند استراحت میکنند.
۰۹:۳۷ ثبتنام داوطلبان انتخابات مجلس از طریق لیست احزاب یا به صورت منفرد انجام میپذیرد
نمایندگان مجلس با ثبتنام داوطلبان انتخابات مجلس از طریق فهرست احزاب یا به صورت منفرد موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده (۴) این طرح در خصوص نحوه ثبتنام داوطلبان با ۱۴۰ رأی موافق، ۸۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده (۴) این طرح آمده است: یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۷ مکرر ۲) به قانون الحاق میشود.
ماده ۷ مکرر ۲- ثبت نام داوطلبان از طریق فهرستی که احزاب یا گروهها و تشکلهای قانونی ارائه میکنند یا به صورت منفرد انجام میپذیرد.
تبصره ۱- رأی به فهرستهای انتخاباتی مطابق تشریفات مقرر در این قانون صورت میگیرد.
۲- مقصود از احزاب و گروههای سیاسی در این قانون «احزاب» موضوع بند (۱) ماده (۱) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۸/۸/۱۳۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلیه تشکلها و گروههای قانونی و رسمی میباشد.
۰۹:۲۷ حوزه بندی اصلی و فرعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، حوزههای اصلی و فرعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در قالب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۳ طرح با ۱۳۸ رأی موافق، ۷۵ رأی موافق و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۳ این طرح؛ یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر (۱) به قانون الحاق میشود:
ماده ۷ مکرر ۱- حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هریک از استانها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزههای انتخابیه موجود واقع در آن استان موضوع قانون تعیین محدوده حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۳۰ فروردین ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، حوزه انتخابیه فرعی محسوب میشوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته میشوند.
تبصره ۱- تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزههای انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تعیین گردیده است.
تبصره ۲- در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزههای انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد، شهرستان با شهرستانهایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارند، به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب میشوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستانهایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیکترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق میشوند.
تبصره ۳- حوزه انتخابیه اقلیتهای دینی از حکم این ماده مستثنی میباشد.
۰۹:۲۵ کاندیداتوری نماینده مجلس برای چهارمین دوره متوالی ممنوع شد
نمایندگان در نشست علنی امروز، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود.
حسین امیری خامکانی به عنوان طراح پیشنهادی در این خصوص گفت: همچنان که به دلیل گردش نخبگان، فرد در مورد ریاست جمهوری نمیتواند بیش از دو دوره کاندیدا شود، پیشنهاد میشود که نمایندگان مجلس نیز پس از ۳ دوره متوالی نتوانند کاندیدا شوند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان افزود: قانون عدم به کارگیری بازنشستگان که با هدف تجربهسازی، نخبهپروری و نیروسازی در مجلس تصویب و در جامعه استقبال شد، ما را به این نتیجه میرساند که برای مجلس هم همین اهداف در نظر گرفته شود.
شادمهر کاظم زاده در مخالفت با این پیشنهاد گفت: باید اجازه دهیم مردم خود انتخاب کنند که چه کسی را به عنوان نماینده به مجلس بفرستند.
محمدرضا تابش در موافقت با این پیشنهاد توضیح داد: اگرچه تجربه و تخصص در کار نمایندگی مجلس بسیار مهم است، ولی ما که برای میدان دادن به جوانان قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب کردیم، باید در قوه مقننه نیز چنین عزمی را جزم کنیم تا راه برای جوانان متخصص، شایسته و آگاه به علم روز باز شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: اگر مردم طالب ادامه خدمت فردی که ۳ دوره نماینده بوده، بودند، بعد از یک دوره استراحت وی، میتوانند مجدداً به او رأی دهند.
دولت با این پیشنهاد موافقت و کمیسیون با این استدلال که این امر با قانون مغایرت دارد، با آن مخالفت کرد.
نمایندگان با ۱۳۴ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه با این پیشنهاد موافقت کردند.
۰۹:۲۳ لاریجانی: لایحه جامع انتخابات هنوز به مجلس نرسیده است
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات با استناد به بندهای ۵ و ۶ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در این بندها بر نظارت مجلس بر گزارشها و تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس تاکید شده است، بنابراین انتظار میرفت حداقل این طرح با لایحه جامع انتخابات ادغام و در صحن مجلس بررسی میشد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: متن لایحه جامع انتخابات در رسانهها و نشریات چاپ شده و با توجه به اینکه با طرح در دستور در یک راستاست، بهتر است طرح از دستور کار خارج و لایحه در دستور کار قرار گیرد، زیرا در این طرح با مشکل اصل ۷۵ نیز روبرو خواهیم شد.
لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: لایحه جامع انتخابات هنوز به مجلس نرسیده است.