معاون شهرداری تهران: سیاست شهرداری تهران، ارتقاء فضای شهری این میدان به عنوان یک فضای سرزنده و پویا برای مراجعین پیاده و تسهیل دسترسی سواره است
عبدالرضا گلپایگانی دراین جلسه با اشاره به اهمیت ساماندهی میدان هفت تیر و تأکید شهردار تهران بر این موضوع گفت:میدان هفتم تیر یکی از کانونهای مهم شهری تهران در محدوده مرکزی شهر است. این میدان به لحاظ ترافیکی در برقراری ارتباط و امکان دسترسی حوزههای شمالی به نقاط مرکزی و جنوبی شهر از طریق اتصال به بزرگراه مدرس و توزیع حجم ترافیک وارده به شریانهای شهری حوزه مرکز و جنوبی نیز نقش پر رنگی دارد.
وی با اشاره به اهمیت این فضای شهری برای استفاده شهروندان بصورت پیاده از فضای میدان و دسترسی به محدوده مرکزی شهرگفت: تمرکز صنف البسه و بسیاری فعالیتهای تجاری و دفاتر بازرگانی در بدنه میدان از یکسو، و از سوی دیگر جانمایی یکی از دسترسیهای قوی حمل و نقل عمومی (مترو) و نقش میدان به عنوان دروازه دسترسی حوزههای مرکزی برای سفرهای شهری، موجب شده است تا میدان هفت تیر خود به عنوان مبدأ و مقصد بسیاری از سفرهای شهری مورد استفاده قرارگیرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به جایگاه شهری این میدان در ساختار کالبدی شهر و نقشهای متنوع و مؤثر آن یادآور شدکه در فضای میدان هفت تیر، مشکلات فضایی و ترافیکی بسیاری وجود دارد، از این رو شهرداری با توجه به دستور و تأکید شهردار تهران مبنی بر اهتمام فعالیتها به سمت فعالیتهای انسان محور، در ساماندهی این میدان به عنوان یک فضای عمومی برای استفاده بهینه شهروندان گام برداشته است.
وی در ادامه افزود: بررسی دقیق و تحلیل وضعیت میدان در ابعاد مختلف از جمله مسائل شهری، ترافیکی، فعالیتها و دسترسیها در این ساماندهی مدنظر قرارگرفته است تا فضاهای شهری با کیفیتی، با توجه به ویژگیهای فضایی میدان شکل گیرد و در کنار آن شاهد کاهش مشکلات شهری و دسترسیها با تغییر رویکرد بهره برداری میدان از خودرو محوری به پیاده محوری باشیم.
مهندس گلپایگانی افزود: هم چنین بخشی از فضای میدان هفتم تیر نزدیک به دو دهه بصورت کارگاه مترو مورد استفاده بوده است که از کارکرد بهینه و سیمای شهری مناسبی برخوردار نبوده و فشار زیادی در ایفای نقش این میدان را به عنوان یک فضای شهری در پی داشته است. از این رو پس از دستور شهردار تهران مبنی بر جمع آوری کارگاه و برنامه ریزی و اجرای یک فضای شهری پویا و سرزنده، که از مطالبات اصلی شهروندان است طرح ساماندهی میدان هفتم تیر با توجه به اولویت تهیه شد.
مهندس گلپایگانی تأکید کرد: در این راستا ساماندهی دسترسیهای ترافیکی و اصلاح امتداد مسیرهای دسترسی اصلی بگونهای مد نظر قرارگرفت است تا میدان از شکل یک گره ترافیکی به یک پتانسیل روانساز ترافیک در این محدوده شهری تبدیل شود.
وی بیان کرد درصدد هستیم با ساماندهی و باز آفرینی فضای شهری این میدان، محیطی امن و سرزنده همراه با کیفیت و قابل استفاده برای همه شهروندان ایجاد شود بدین جهت با توجه به پتانسیل و حجم مراجعین پیاده و تنوع چرخشهای حرکتی برآنیم تا امکان شکل گیری بستر رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و استفاده از خدمات شهری میسر شود.
وی افزود: در طرح ساماندهی میدان هفت تیر، مطالعه و سیاست گذاری اصلاحی حرکات ترافیکی و بازخوانی قابلیتهای کالبدی فضایی میدان انجام گرفته است که در آن طراحی یک پلازای شهری در مجاورت پارک پرواز (ایتدای تقاطع خیابان قائم مقام فراهانی) صورت گرفته است.
مهندس گلپایگانی یکی از مزایای این پلازای شهری را فرصتی برای مکث و استفاده از این فضا برای شهروندان عنوان کرد و افزود: دراین فضا ایستگاه مترو و دسترسی به آن با هویت و شخصیت ویژهای در ارتباط با میدانگاه شکل گرفته و فضای کیفی و امنی ایجاد خواهد کرد.
همچنین درادامه جلسه مهندس یاسر جعفری معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیبا سازی با اشاره به اقدامات در حال انجام عمرانی و احداث تقاطع خط شش مترو و ایستگاه مترو موجود گفت: سعی شده است فعالیتهای عمرانی و ساماندهی در کمترین بازه زمانی انجام شود تا خللی در عبور مرور وسایل نقلیه و آمد و شد شهروندان ایجاد نکند.
وی تأکید کرد: تمامی فازهای این طرح بطور هماهنگ در حال پیشرفت میباشد که همزمان با افتتاح خط شش مترو، ایستگاه مربوطه مورد بهره برداری قرار خواد گرفت.
مهندس جعفری با اشاره بر عبور خط یک و ایستگاه آن و همچنین احداث خط شش مترو و ایستگاه مربوط به آن گفت: با تشکیل این جلسه، هماهنگیهای لازم برای رفع مسائل و مشکلات موجود و تسریع در عملیات صورت پذیرفت و نقطه نظرات موجود مورد بحث و تبادل نظر کارشناسی قرار گرفت.
وی در خصوص فضاهای پلازای شهری موجود در این طرح گفت: فضایی برای خدمات رسانی فرهنگی به شهروندان و یک کافه کتاب کوچک ایجاد خواهد شد همچنین در آینده فضای موجود، به فضای مجتمع ایستگاهی خط شش مترو تبدیل خواهد شد تا مسافران خط شش و یک مترو بتوانند از آن استفاده کنند.
تدوین برنامه توسعه محلات برای ۱۵۰ محله
معاون شهردار: برنامهریزی با مردم، نه برای مردم، مهمترین رکن موفقیت هر برنامه است، برنامه توسعه مناطق و محلات با مشارکت جدی مردم تدوین خواهد شد.
سکینه اشرفی معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در نشست هماندیشی تهیه و تدوین برنامه توسعه مناطق شهر تهران که با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری و کارشناسان در شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به تکالیف شهرداری برای تدوین برنامه شهر، منطقه و محله اظهار کرد: بر اساس تکلیف برنامه سوم شهر تهران و الزامات شورای شهر پنجم، شهرداری مکلف شده تا برنامههای پنجساله توسعهای را در سطوح مختلف تدوین کند که در حال حاضر برنامه سوم توسعه شهر تهران به تصویب رسیده و سطوح بعدی این برنامه که شامل برنامه توسعه مناطق و برنامه توسعه محلات است، باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه کار تدوین برنامه توسعه محلات برای ۱۵۰ محله در حال انجام است، اضافه کرد: ما در سطح محله با کمک مردم به دنبال شناسایی مشکلات و راهحلهای حل این مشکلات هستیم که به نظر میرسد، مشارکت مردم در برنامهریزی میتواند علقه آنها به اجرای برنامهها را نیز تا حل زیادی افزایش دهد.
اشرفی، برنامه مناطق را زنجیره واسط بین برنامه شهر و برنامه محلات دانست و گفت: شاخصهای هدف برنامه توسعه شهر تهران باید در برنامه مناطق دیده شود و از سوی دیگر، به مشکلات و ظرفیتهای هر منطقه نیز به طور ویژه در برنامه منطقه باید توجه شود.
معاون شهردار تهران، ادامه داد: برنامه منطقه باید دارای همبستگی و پیوستگی با برنامه شهر و محله بوده و بتواند منابع موجود را در راستای اهداف پیشبینی شده، سامان دهد.
اشرفی، توجه به امکانات و ظرفیتهای هر منطقه را موضوع اساسی در تدوین برنامه مناطق دانست و اظهار کرد: هر منطقه دارای ظرفیتها و امکاناتی است که اگر به این ظرفیتها توجه شود، میتواند به رشد بیشتر منطقه کمک کند؛ البته شناسایی ظرفیتها باید با کمک و مشارکت مردم باشد تا نقش مردم در اجرای برنامهها پررنگ دیده شود.
شریفزادگان: ضرورت هماهنگی مدیریت شهری با دستگاههای اجرایی
محمدحسین شریفزادگان، وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی و استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، در این نشست، به موضوع لزوم جلب مشارکت دستگاههای بخشی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: نهادهای زیادی مانند پلیس، آموزش و پرورش، اداره آب و فاضلاب، اداره برق و شرکت گاز و ... در سطح شهر هستند که مانند شهرداری خدمات عمومی ارائه میدهند، اما از شهرداری دستور نمیگیرند و لزوماً در هماهنگی با شهرداری نیستند.
وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری در کشور ما وجود ندارد، اما میتوان با همکاری و ایجاد هماهنگی بین شهرداری و نهادهای بخشی بسیاری از خدمات را در سطح شهر به صورت هماهنگ و هم جهت ارائه کرد.
شریفزادگان، با اشاره به محدودیتهای قانونی برای واگذاری مسئولیتها به شهرداریها گفت: قانون به دستگاههای اجرایی اجازه نمیدهد که وظایف خودشان را به سایر نهادها مثل شهرداریها واگذار کنند، اما در سطح پایین و بخشی، میتوان هماهنگی در ارائه خدمات و انجام وظایف اجرایی کرد و سپس با مشاهده نتایج آن، به دنبال اصلاح قانون رفت تا قانون اجازه واگذاری این خدمات به شهرداریها را بدهد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری اگرچه برای شهرداریها لازم الاجراست، اما برای سایر دستگاهها ضمانت اجرایی ندارد؛ یا باید این مصوبات را نادیده گرفت یا اینکه با هماهنگی و همکاری، زمینه اجرای بهتر این مصوبات را در شهر فراهم کرد.
نژادبهرام: توجه به تجربه ستاد بازآفرینی شهری در تدوین برنامه توسعه محلات
زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران، هم در سخنانی با تائید نظرات شریفزادگان در خصوص لزوم هماهنگی مدیریت شهری با دستگاههای اجرایی گفت: تجربه ستاد بازآفرینی شهری که توانست تمامی دستگاههای اجرایی را دور یک میز جمع کند، یکی از تجربههای موفقی است که در بحث توسعه مناطق و محلات نیز میتوان به آن توجه کرده و با دعوت از دستگاههای اجرایی در محلات و مناطق، مشارکت آنها را جلب کرد.
وی ادامه داد: هماهنگی و تقسیم کار با دستگاههای اجرایی میتواند مدیریت شهری را در اجرای برنامههای منطقهای و توسعه یاری کند.
اطهاری: تنوع اقتصادی هر منطقه باید لحاظ شود
کمال اطهاری، کارشناس مسائل شهری هم در سخنانی گفت: برخلاف تصورات عمومی که میگویند شهرداری اختیاری ندارد، باید توجه کرد که شهرداری یک کالای عمومی به نام فضا ومحیط شهری دارد که هیچ نهاد دیگری چنین امکاناتی را ندارد و طبق قوانین، همه مکلف هستند که از سیاستگذاری شورای عالی شهرسازی و مصوبات شهرداری در خصوص حوزه فضایی تبعیت کنند.
وی ادامه داد: وقتی شهرداری چنین امکانی را در اختیار دارد، میتواند از این امکانات برای هماهنگی و همراهی با دستگاههای اجرایی نظیر آنچه که در ستاد بازآفرینی شهری مد نظر است، استفاده کند.
اطهاری، توجه به ویژگیهای خاص هر منطقه را نکته مهمی در توسعه مناطق دانست و گفت: هر منطقه باید تنوع اقتصادی برای تأمین نیازها داشته باشد و همچنین یک محصول ویژه که سایر مناطق را به آن وابسته کند؛ در این صورت میتوان انتظار یک توسعه غیرمتمرکز را داشت و امیدوار بود که شهر به صورت هماهنگ و متناسبی توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: البته این نکته را باید توجه کرد که مناطق تهران، مناطق همگنی به لحاظ شرایط اقتصادی، جمعیتی و بافت فرهنگی نیستند و در برنامهریزی منطقهای باید این موضوعات را لحاظ کرد.
فراهانی: شناخت مشکلات و راهحلهای هر محله
مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران نیز در سخنانی به شناسایی مسائل و اولویتبندی در سطح هر محله اشاره کرد و گفت: با آسیبشناسی برنامه دوم، نگاه محلهای در برنامه سوم تقویت شد و از همینرو، همزمان با تدوین برنامه سوم، کار تدوین برنامه مناطق و محلات نیز آغاز شد، اما به دلیل تاخیر در تصویب برنامه شهر، کار تدوین برنامه مناطق با وقفه مواجه شد.
علیرضا فرمهینی فراهانی، اضافه کرد: برنامه محلات با توجه به تجربه و شناختی که سازمان نوسازی شهر تهران به واسطه حضور دفاتر نوسازی در محلات داشتند، کمی جلوتر از برنامه مناطق پیشروی داشته، به طوریکه امیدواریم تا پایان سال، برنامه ۱۵۰ محله را ارائه کنیم.
وی گفت: در برنامه محلات، ابتدا به دنبال شناسایی مسائل، ظرفیتهای محلهای و اولویتبندی این مسائل بودیم و سپس تلاش کردیم تا راهحلهای متناسب با این مسائل را نیز در برنامه بگنجانیم.
فراهانی تصریح کرد: همچنین با تعیین وضع موجود در محلات و ایجاد یک سیستم پایش، تلاش کردیم تا نقطه شروع را مشخص کنیم تا در مراحل بعدی بتوانیم حرکت به سمت اهداف را با توجه به استخراج شاخصها سنجش و ارزیابی کنیم.
به گفته وی، وضع موجود محلات و پیشرفت هر محله، ملاک ارزیابیها در هر محله است.
نشست هماندیشی تهیه و تدوین برنامه مناطق شهر تهران با حضور سکینه اشرفی معاون شهردار تهران، محمدحسین شریفزادگان وزیر اسبق رفاه، میثم بصیرت رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران، زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران، کاوه حاج علیاکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، مفاخریان و صادقزاده شهرداران مناطق ۹ و ۱۰ تهران و جمعی دیگر از کارشناسان حوزه شهری برگزار شد.
بهینه سازی خطوط اتوبوسرانی در غرب تهران
روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی اطلاعیهای از تغییر و ادغام دو خط اتوبوسرانی در منطقه ۲۲ خبر داد.
به منظور ارائه خدمات بهینه حمل و نقلی به شهروندان محترم در منطقه ۲۲، کمیته حمل و نقل عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک، در خصوص بازنگری و ساماندهی خطوط اتوبوسرانی در این منطقه مصوب نمود که از مورخه ۹۷/۱۲/۰۵ مقصد خط ۳۲۵ (پایانه شهید باقری- مترو چیتگر) از پایانه مترو چیتگر به پایانه مترو ارم سبز تغییر مکان نموده و خط ۴۴۰ (علوم انتظامی - مترو استادیوم آزادی) نیز بدلیل نداشتن مسافر و عدم استقبال ساکنین منطقه ۲۲، جمع آوری شود.
همچنین به دلیل همپوشانی خط ۳۲۹ (شهرک شهید باقری- پایانه مترو ایران خودرو) با خط ۴۳۵ (علوم انتظامی- پایانه جنت آباد) پس از ادغام این دو خط، مبدا خط ۴۳۵ از علوم انتظامی (شهرک آوا) به پایانه دهکده و مقصدآن از پایانه جنت آباد به پایانه مترو ایران خودرو تغییر کرد.
افتتاح ۴ طرح عمرانی با حضور شهردار تهران؛ شنبه
تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک به همراه ۳ پروژه عمرانی دیگر روز شنبه ۱۱ اسفند بهره برداری میشود.
۴ پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک، مقاوم سازی و بهسازی لرزهای پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با مسیر ورودی نمایشگاه بین المللی شهر تهران، مقاوم سازی و بهسازی لرزهای پل تقاطع بزرگراههای امام علی (ع) و شهید بابایی و فاز دوم پروژه احداث شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده خیابان خاوران، عناوین طرحهایی است که صبح روز شنبه یازدهم اسفندماه سال جاری، طی مراسمی با حضور پیروز حناچی شهردار تهران رسما به بهره برداری میرسد.
ایرج معزی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در توضیح پروژههایی که هفته آینده افتتاح میشود، گفت: تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک، یک تقاطع ۳ سطحی است؛ در این طرح، بزرگراه شهید حکیم در محل تقاطع با بلوار المپیک در تراز موجود ادامه یافته، حرکت شمالی- جنوبی بلوار یادشده به تراز منهای یک منتقل شده و در نهایت گردش ترافیکی شمال به شرق از طریق یک پل جهتی تامین شده است. برقراری ارتباط آزادراه تهران- کرج و بلوار شرقی مجموعه ورزشی آزادی به میدان دهکده المپیک و همچنین اتصال بلوار المپیک به بلوارهای شرقی و غربی مجموعه ورزشی آزادی، از جمله مهمترین تاثیرات ترافیکی پروژه مذکور به شمار میآید.
معزی در مورد پروژه مقاوم سازی و بهسازی لرزهای تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید چمران با مسیر ورودی نمایشگاه بین المللی شهر تهران نیز گفت: این پل با قدمتی حدود ۴۵ سال، شامل ۲ دستگاه پل بتنی با عرشه پیش تنیده است. استهلاک و از بین رفتن تمام نئوپرنها و الاستومرهای پل، عدم جوابگویی سازه مقابل نیروهای طولی و عرضی ناشی از زلزله، وجود ترکهای متعدد در ستون ها، آسیب دیدگی شدید قرنیزها و همچنین از بین رفتن پیاده روها، ایزولاسیون و روکش آسفالت پل، از جمله مهمترین نواقص و مشکلاتی بود که سبب تعریف، طراحی و اجرای پروژه مقاوم سازی و بهسازی لرزهای پل چمران- نمایشگاه شد.
در طرح پل تقاطع بزرگراههای امام علی (ع) و شهید بابایی، فرسودگی نئوپرنها و الاستومرها، ضعف کلیدهای برشی برابر زلزله، وجود ترکهای متعدد در سرستونها و از بین رفتن درزهای انبساط، کارشناسان شرکت یادمان سازه را بر آن داشت تا این پل بتنی را از طریق اعمال راهکارهای مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای، به شرایط مناسب سرویس دهی بازگردانند. این پل سواره رو با قدمتی حدود ۲۰ سال، از جمله پلهای پرتردد شبکه معابر بزرگراهی در محدوده منطقه یک تهران است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به فاز دوم پروژه احداث شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده خیابان خاوران اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل ۱۴۰۰ متر لوله گذاری در طول خیابان خاوران (در بخش حدفاصل خیابان مخبر تا خیابان ناصری) به انضمام بخشی از طول خیابان ناصری است. بهره برداری از این بخش شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی، ضمن کمک به کاهش مشکل آبگرفتگی در مناطق ۱۴ و ۱۵، امکان بهسازی انهار موجود در محدوده خیابان خاوران را فراهم ساخته و در نگاهی وسیعتر سبب اصلاح شبکه جمع آوری و مدیریت آبهای سطحی شرق و جنوب شرق پایتخت خواهد شد.