مهم ترین اهداف تشكیل امور تربیتی , حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های انقلاب در مدارس است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران, در همان سال های نخست پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در نظام آموزش و پرورش یک نهاد «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزش های انقلاب اسلامی شكل گرفت و بر همین اساس، شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ هشتم اسفند ماه سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس كردند تا دانش آموزان را به ارزش های اسلامی ترغیب كنند.
استمرار و بقای هر جامعه، مستلزم آن است كه مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد. مهم ترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس كشور اقدام كردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب كنند. پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملكرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است. در جمهوری اسلامی ایران هشتم اسفند ماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی »، نام گذاری شده است.
شهید بزرگوار، رجایی مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر «مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند كه آموزش را از محتوای تزكیه پر كنند» و چه پر معناست كلام امام (ره) كه می فرمایند: «اگر تهذیب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد.»
این نهاد از بدو شكل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملكردها و وظایف متعدد و گوناگونی را به عهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیتهای رسمی غیر كلاسی در كنار آموزش های كلاسی می داند. اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشكیل این نهاد انقلابی پرورشی می باشند كه عبارتند از:
حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.
بنابراین مهم ترین اهداف تشكیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های انقلاب در مدارس باید دانست. چرا كه انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.
این مجموعه در طی سال های شكل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع كاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است.
لازم به ذكر است كه ارزیابی فعالیت ها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. لذا فعالیت های امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند. قابل ذكر است كه طرح امور تربیتی همه اركان آموزش و پرورش رابا محوریت معلمان، كتاب های درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد. هر ستاد امور تربیتی در مدارس از سه عضو تشكیل می شود كه عبارتند از:
و امام خمینی (ره) چه خوش می فرمایند:« اگر چنانچه معلم یك معلمی باش كه دعوت به نور بكند، دعوت به صلاح بكند، دعوت به اسلام بكند، دعوت به اخلاق صالحه بكند، دعوت به ارزش های اسلامی بكند، آن ارزش هایی كه عندالله ارزش است، اگر معلم این كار را بكند همانطوری كه انبیاء مردم را از ظلمت به نور می كشانند، این معلم هم این بچه ها را از ظلمات به نور وارد می كند و همین شغلی است كه شغل انبیاء است.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: کسانی که مسئولیت فعالیت های فرهنگی و پرورشی را بر عهده دارند موظف هستند از همه ظرفیت های دانش آموزان و مدارس در تربیت و پرورش استعدادهای جوان و نوجوان بکوشند.
شعبانی افزود: 120 هزار دانش آموز مازندرانی در فعالیت های فرهنگی آموزش و پرورش همکاری دارند که باید تلاش شود این تعداد افزایش و فعالیت هایشان گسترش یابد.
به گفته وی 30 هزار دانش آموز در سمن های دانش آموزی همچون هلال احمر، اتحادیه های انجمن های اسلامی، بسیج دانش آموزی و همیاران مشاور و تشکیلات دانش آموزی پیشتازان استان مازندران عضویت دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: نهضت مطالعه مفید، طرح عملی و اجرای گسترش فرهنگ نمازخوانی و تربیت قاری و موذن در طرح قرآن وعترت و نماز از دیگر برنامه های این واحد فرهنگی است.