معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از واگذاری۳۰ هزار خودرو به متقاضیان تا قبل از تعطیلات نوروز خبر داد
وی گفت: بخش عمدهای از تولیدات ما در ماههای گذشته بدلیل نبود برخی قطعات حساس و مهم، قابل واگذاری به مردم نبود که تلاش کردیم با توجه به نیاز شدید بازار، بر مشکلات فائق آییم و بخشی از نیاز را برطرف کنیم.
خان کرمی داخلی سازی قطعات حساس و خرید از بازارهای دیگر را از جمله راهکارهای ایران خودرو برای تأمین کسری قطعات دانست و با عذرخواهی از مشتریانی که خودروی خود را در زمان مقرر تحویل نگرفتند ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت ایران خودرو بتواند به تعهدات خود عمل کند.
مهمترین عامل دپو شدن خودروهای شرکت کسری قطعات است
معاون بازاریابی ایران خودرو گفت: شرایط اقتصادی بازار در برنامه تولید و تامین ما خلل ایجاد کرد است و مهمترین عامل دپو شدن خودروهای ما کسری قطعات است.
مصطفی خان کرمی در ادامه گفتگوی اختصاصی افزود: البته در چند مدت اخیر با اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکلات در حال حل شدن است و در حال بازگشت به تولید واقعی هستیم، بطوریکه تولیدات شرکت از هزار دستگاه در ماه گذشته به بالای دو هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است و امسال بیشترین تولید و تحویل را بین تمام خودروسازان داشتیم.
وی افزود: نگران تحویل معوقاتمان به مشتریان هستیم، اما با افزایش تولید خودرو امیدواریم مشکل تحویل مرتفع شود.
معاون بازاریابی ایران خودرو تصریح کرد: در حال حاضر میزان تحویلمان از تولید بیشتر است و در همین بهمن ماه گذشته میزان فزونی تحویل از تولید شرکت به چهار هزار دستگاه رسید.
خان کرمی تاکید کرد: وظیفه کنترل قیمت بازار هم به عهده شرکت است و در همین جهت موظفیم بیست در صد از تولیداتمان را بصورت عرضه مستقیم و فروش فوری ارائه کنیم.
وی ادامه داد: تا وقتی تولیدمان هزار دستگاه بود نتوانستیم از این فرجه استفاده کنیم که فشاری برای تامین معوقات وارد نشود، ولی حالا که تولیدمان به بیش از دو هزار رسیده فروش فوری خللی برای تامین معوقات ایجاد نمیکند و سرعت تحویل معوقات بیشتر شده است.
معاون بازاریابی ایران خودرو یکی دیگر از علل معوقات شرکت را باقی ماندن لوازم یدکی خودروسازان در گمرکات دانست و گفت: با اقداماتی که ازجانب وزارت صنعت معدن و تجارت، مجلس و دولت صورت گرفته ترخیص این لوازم یدکی در حال انجام است و امیدواریم به تولید واقعیمان که فراتر از روزانه ۲۵۰۰ دستگاه است بازگردیم.
خان کرمی افزود: بیشترین کسری قطعه و معوقات مربوط به خودروهای خارجی مثل رنو است که متاسفانه بصورت یکطرفه قرارداد را فسخ کرد و خودروهایی که تعهد کرده بودیم بصورت معوق باقی مانده که با تبدیلهایی که به خودروهای دیگر انجام میدهیم در صدد رفع مشکلات هستیم، اما در خودروهای داخلی مشکل بسیار کمتر است.
وی ادامه داد: یکی از راهبردهای ایران خودرو برای جبران کمبودها فروش اموال مازاد است که از محل آن بدنبال تامین نقدینگی و گرداندن چرخ تولید هستیم و دیگر اینکه به هر طریقی که هست میزان داخلی سازی را باید بالا ببریم که این نیازمند توانمند شدن قطعه سازان است و این اقدام توسط واحد خودکفایی در حال انجام است.
مدیر بازاریابی ایران خودرو خاطر نشان کرد: اقدام سوم این است که با تسریع در تحویل به فروشهای روزانه و مناسبتی بازگردیم و بتوانیم بازار کاذبی را که دلالان ایجاد کرده اند از بین ببریم.
خان کرمی تاکید کرد: از ساعت ده صبح هر روز فروش فوری داریم و با همین اقدام قیمت حاشیه بازار را کاهش میدهیم، به صورتی که هر هفتهای که میگذرد خودروها را میتوانید با قیمت پایینتر از شرکت خرید کنید.
وی همچنین در پایان از مشتریانی که تاخیرات ایجاد شده برایشان ایجاد زحمت کرده معذرت خواهی و از صبوری آنها تشکر کرد.