نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم فرهنگسازی درباره فلسفه و هدف زیارت تأکید کرد
وی افزود: زیارت هم بزرگداشت آن شخصیتی است که به زیارت او میرویم و هم باید با او انس بگیریم و خود را به او نزدیک کنیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که میفرمایند «من زارنا فی مماتنا فکأنما زارنا فی حیاتنا» گفت: هدف زیارت نزدیک شدن به امامان، تبرّی جستن از دشمنان ایشان، پیاده کردن اخلاق و رفتار علوی در زندگی و دادن تعهد و پیمان به امام است.
وی با اشاره به چند روایت، فلسفه زیارت را نجات مردم از سرگردانیها و گمراهیها و فهم مسیر صحیح زندگی عنوان کرد و کسب معرفت، اخلاص، شوق، حزن، آرامش و علاقهمندی به خاندان عصمت و طهارت را از فضیلتهای آن خواند.
حجتالاسلام قاضی عسکر بر لزوم فرهنگسازی در خصوص فلسفه و هدف زیارت تأکید کرد و افزود: زیارت یک سفر تربیتی و تمرینی برای زندگی دینی و متحول شدن است و روحانیان عتبات باید از این ظرفیت بینظیر استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تبیین چند روایت نورانی درباره زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: امام صادق میفرمایند «إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع فَزُرْهُ وَ أَنْتَ کَئِیبٌ حَزِینٌ مَکْرُوبٌ شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً فَإِنَّ الْحُسَیْنَ قُتِلَ حَزِیناً مَکْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَانا- هنگامی که اراده زیارت حضرت حسین (ع) را نمودی پس آن حضرت را با حالی غمگین و اندوهناک و ناراحت و ژولیده و گرفته و گرسنه و تشنه زیارت نما، زیرا آن حضرت کشته شدند درحالی که غمگین و ناراحت و ژولیده و گرفته و گرسنه و تشنه بودند».
وی افزود: در حدیثی از امام صادق (ع)، توصیه شده است که هنگام زیارت سیدالشهدا (ع)، شایسته است که زائر سکوت، آرامش و وقار را رعایت کند و جز خیر و نیکی، بر زبان جاری نسازد.
حجتالاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به لزوم استفاده بهتر معنوی از این سفر و رعایت ساده زیستی و دوری از تشریفات، گفت: امام صادق (ع) به فردی که در سفر به کربلا توشه و غذاهای رنگارنگ به همراه برده بود، فرمودند «اگر بزیارت قبر پدرانتان یا مادرانتان بروید این کار را نخواهید کرد» و در پاسخ به اینکه در سفر از چه غذاهایی استفاده کنند، فرمودند «غذائی ساده و بیتکلّف مانند نان و شیر یا نان و ماست و از این قبیل».
سرپرست حجاج ایرانی به این حدیث «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ أَیْنَ زُوَّارُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ فَیَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النَّاسِ لَا یُحْصِیهِمْ إِلَّا اللَّهُ تَعَالَی فَیَقُولُ لَهُمْ مَا أَرَدْتُمْ بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ فَیَقُولُونَ یَا رَبِّ أَتَیْنَاهُ حُبّاً لِرَسُولِ اللَّهِ وَ حُبّاً لِعَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ رَحْمَةً لَهُ مِمَّا ارْتُکِبَ مِنْهُ فَیُقَالُ لَهُمْ هَذَا مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَالْحَقُوا بِهِمْ فَأَنْتُمْ مَعَهُمْ فِی دَرَجَتِهِمْ الْحَقُوا بِلِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ فَیَنْطَلِقُونَ إِلَی لِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ فَیَکُونُونَ فِی ظِلِّهِ- وَ اللِّوَاءُ فِی یَدِ عَلِیٍّ حَتَّی یدخلون الْجَنَّةَ جَمِیعاً فَیَکُونُونَ أَمَامَ اللِّوَاءِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ یَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِه.» از کتاب کامل الزیارات اشاره کرد و افزود: امام صادق (ع) در این حدیث فرموده اند «هنگامی که روز قیامت شود منادی نداء می کند؛ زایران حسین بن علی (ع) کجا هستند؟ جمع زیادی که شمارش آنها را فقط خدا میداند بر میخیزند».
وی گفت: به آنها گفته میشود که برای چه به زیارت قبرحسین (ع) میرفتید؟ میگویند «خدایا به جهت محبت پیامبر (ص) و علی (ع) و فاطمه (ص) و طلب رحمت برای آن حضرت دربرابر آنچه از آن حضرت انجام دادند»، پس به آنها گفته می شود «ایشان محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین سلام اللَّه علیهم بوده، به آنها ملحق شوید شما با ایشان و در درجه و مرتبه آنها هستید، به لواء و پرچم رسول خدا (ص) ملحق شوید»، پس بطرف لواء آن حضرت رهسپار شده و در سایه آن قرارمی گیرند در حالی که لواء به دست امیرالمؤمنین علی (ع) است و بدین ترتیب به بهشت وارد میشوند، ایشان جلو پرچم و سمت راست و چپ و پشت آن بوده و چهار طرف لواء را گرفته اند.