معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه احداث و توسعه شهرهای جدید بدون نظام مالی و تحققپذیری مشخص امکانپذیر نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی سرمایه گذاری در شهر جدید هشتگرد با رویکرد تحول پیمانکاری به شراکت در توسعه با بیان اینکه احداث شهرهای جدید یک سیاست ملی در پاسخ به نیاز آمایش سرزمین و تامین زندگی شایسته برای مردم بوده گفت: ما قصد داریم شهرهایی ایجاد کنیم که بهجای پذیرش سرریز جمعیت شهرهای بزرگ، دارای عملکرد آمایشی در استقرار بهینه جمعیت و فعالیت در پهنه سرزمین بوده و خود زمینهساز توسعه و نقطۀ رشد و تحول باشند.
وی افزود: ما برای تحقق رسالت خود باید بتوانیم منابع بخش خصوصی را در راستای منافع عمومی در شهرهای جدید قرار دهیم.
طاهرخانی با تأکید بر اینکه امنیت سرمایه و ضمانت بازگشت سود یکی از مهمترین مباحث در باب سرمایهگذاری به شمار میرود گفت: بیشک شهرهای جدید به جهت بستر و تنوع موضوعهای سرمایهگذاری یکی از جذابترین مکانهای فعالیت اقتصادی در کشور هستند، به همین دلیل شرکت عمران شهرهای جدید در راستای سیاستهای کلان دولت، با دعوت از سرمایهگذاران داخلی و خارجی، در حال برنامهریزی برای جذب نقدینگی، انتقال فناوریهای جدید و ایجاد زمینههای اشتغال در این شهرها به عنوان شهرهایی سرزنده و پویا عمل کرده و این موضوع را پیگیری میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ساختمان سازی در رکود به سر می برد تلاش نمی کنیم تا با بستر سازی برای فعالیت سرمایهگذاران در طرحها و پروژه ها در سطوح محلهای، ناحیهای، شهری و فراشهری علاوه بر تامین سود مناسب و مطمئن برای سرمایهگذار، با اشتغالزایی نقش موثری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان فراهم کنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه دولت در ساخت پروژه ها به دنبال سود نیست با مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها می توان از اتلاف منابع در بخش دولتی جلوگیری کرد چرا که بخش خصوصی با تصمیم درست به دنبال رسیدن به سود است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه باید نوع نگاه دولت به سرمایه گذار از نظام پیمانکاری به شراکت تغییر کند اظهار داشت: باید نگاه دولت به سرمایه گذار تغییر کند و با تسهیل کارها زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم آورد تا سرمایه گذار به جای سرمایه گذاری در بخش طلا و ارز با مشارکت در پروژه های مختلف اشتغالزایی را که دغدغه دولت می باشد را فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه هشتگرد پیشرو در شهرهای جدید کشور است گفت: پروژه قطار برقی شهر جدید هشتگرد از اولویت های مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید است اما با توجه به اینکه تزریق منابع از منابع دولتی به تنهایی ممکن نیست باید شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با تدبیر، از منابع خود برای تجهیز این پروژه ملی هزینه کند تا با اتمام این پروژه علاوه بر کاهش بار ترافیکی، زمینه رفاه شهروندان نیز فراهم گردد.
طاهرخانی گفت: نیل دادن بخش خصوصی به سمت اهداف دولت یک حرکت جهانی است که باید در کشور ما هم تحقق بیابد چرا که با استفاده از این رویکرد و ظرفیت بخش خصوصی کمبودها و مشکلات در شهرهای جدید مرتفع می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه در همین راستا توفیقات خوبی حاصل شده و 50مرکز محله با حجم سرمایهگذاری 12هزار میلیارد ریال آغاز شده است که توجه ویژه به خدمات شهرنشینی در قالب پروژه های مشارکتی محله برای جبران کمبود فضای آموزشی، تجاری، پارک و فضای سبز صورت گرفته است.