جمهوری اسلامی ایران در فهرست سفید کنوانسیون آموزش نیروی دریانوردی سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) قرار دارد
در این نشستهای تخصصی، سجادی معاون آموزشی دانشگاه دریانوردی چابهار عنوان نخستین سخنران نشست تخصصی(پنل) اول مبحث کار ورزی و اشتغال به کار دانشجویان دریانوردی را مطرح کرد.
وی گفت: قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از دریانوردان فعال غیر ایرانی بوده است، با افتتاح کالج دریانوردی چابهار به عنوان اولین موسسه آموزشی دریانوردی در سال ۶۲ پذیرش دانشجویان ایرانی در بخش مهندسی دریانوردی عرشه و مهندسی موتور کشتی آغاز شد.
سجادی افزود: در حال حاضر در زمینه آموزش نیروهای متخصص دریانوردی به خودکفایی رسیده ایم و حتی پتانسیل صادرات نیروی آموزش به خارج از کشور را نیز داریم.
معاون آموزشی دانشگاه دریانوردی چابهار گفت: ایران از سال ۱۳۷۸ به عضویت کنوانسیون اچ تی سی دبلیو در زمینه آموزش نیروی دریانوردی درآمد و از همان ابتدا تا کنون ایران در فهرست سفید این کنوانسیون قرار دارد.
سجادی افزود: در حال حاضر چالشهای در موضوع کارورزی نیروهای آموزشدیده وجود دارد یکی از چالشها ظرفیت محدود کشتیها برای استفاده نیروهای کارورزی دریایی است.
وی گفت: مشکل ظرفیت کشتیها برای دانشجوی آزاد و غیر بورس بیشتر بوده و هزینه یک سال کارورزی دانشجویان بین ۸ تا ۱۲ هزار دلار در نظر گرفته شده است.
سجادی افزود: چالش دیگر موضوع خروج از کشور کارورزان با توجه به مشغولیت خدمت نظام وظیفه است، در گذشته کارورزان با تعهد خدمت ۱۰ ساله در حوزه دریا نوردی امکان معافیت خدمت سربازی را داشتند که این فرصت دیگر وجود ندارد. مورد دیگر، بحث سنوات تحصیلی برای دانشگاه و کارورزان است.
وی گفت: از چالشهای دیگر در این زمینه میتوان به بحث اشتغال نیروهای آموزشدیده اشاره کرد که اشتغال نیروهای خارجی در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن چه به عنوان ملوان و چه به عنوان افسر عرصه را برای فعالیت نیروهای ایرانی تنگ کرده است.
سجادی افزود: از راهکارهای ارائه شده در پنل تخصصی میتوان به ایجاد انگیزه برای خطوط کشتیرانی برای جذب متقاضیان کارورزی و تامین اعتبار هزینه کارورزی و علاوه بر آن بررسی و تغییر پروسه فعلی در اختیار گرفتن نیروی کار خارجی اشاره کرد.
در ادامه این نشست تخصصی (پنل) رضایی دبیر صنفی دریانوردان سخنرانی خود را با عنوان حقوق دریانوردان ارائه کرد و گفت: به عنوان حقوق اصلی دریانوردان میتوان به مواردی نظیر دسترسی به مراکز کاریابی تخصصی دریایی، قرارداد کاری و حداقل الزامات قانونی اشتغال، تسهیلات اقامتی روی عرشه، حمایتهای بهداشتی پزشکی درمانی و امکان ارائه شکایت روی کشتی اشاره کرد.
سجادی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع قانونی و دولتی در کنار شرکتهای کشتیرانی و انجمنهای صنفی دریانوردان از متولیان اصلی اجرای ملزومات مربوط به حقوق دریانوردان است از راهکارهای ارائه شده در این زمینه شکل گیری یک کمیته سه جانبه از متولیان امر با همکاری وزارت کار برای تأمین حقوق دریانوردان است.
در ادامه مباحث تخصصی به موضوع توانمندسازی بانوان در حوزه دریانوردی پرداخته شد.
در این نشست تخصصی (پنل) خانم جهان پناه از کارشناسان معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و خانم حویزاوی از شرکت اطلس راهبر دریا مطالبی را ارایه کردند.
آنها در تحقیقات خود عنوان کردند که طبق آمار جهانی در حدود ۲ درصد از دریانوردان در سرتاسر دنیا را بانوان تشکیل میدهند و در ایران در حدود ۱۶۰ نیروی زن در بخش دریانوردی مشغول به کار هستند حضور بانوان در بخشهای مختلف دریانوردی از سه جنبه قانونی، آموزشی و اشتغال مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق قوانین ایران هیچگونه منع و محدودیتی برای فعالیت بانوان در عرصههای دریایی وجود ندارد و این امر در مورد بخش آموزش نیز صادق بوده و مانعی برای آموزش نیروی زن وجود ندارد. اما در مورد اشتغال زنان در این زمینه چالشها و محدودیتهایی وجود دارد که امیدوار هستیم با توجه به شعار امسال سازمان بین المللی دریانوردی با عنوان توانمندسازی بانوان در عرصههای دریایی شاهد حضور هرچه بیشتر بانوان در این زمینه در سالهای آتی باشیم.
در نشست تخصصی (پنل) بعدی همایش ارگانهای دریایی کشور، نشست تخصصی (پنل) الزامات کشتیرانی، فرصتها و موانع پیش رو به ریاست هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
اسماعیلی پور مدیرکل بخش هوایی و دریایی بیمه مرکزی درباره ماهیت بیمههای دریایی گفت: بیمه مرکزی ایران از سال ۹۰ به طور جدی وارد بحث بیمه دریایی شده و در سالهای اخیر تشکیل کنسرسیومهای اتکایی P&I برای شرکت کشتیرانی و شرکت نفتکش در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به تحریمهای موجود و مشکلات و چالشهای متعددی که برای صنعت بیمه به وجود آمده در مدت ۱۰ سال گذشته صنعت بیمه با تجربههای مثبت توانسته است بخش قابل توجهی از مشکلات وجود آمده را خنثی کند.
در ادامه نشست تخصصی(پنل)، علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره الزامات استفاده از سوخت کم گوگرد از سال ۲۰۲۰ مباحثی را ارائه کرد.
وی گفت: سازمان جهانی دریانوردی دو هدف کلی دریانوردی ایمن و دریاهای پاک را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر بحث جدی سوخت دریایی کشور الزام استفاده از سوخت با سولفور کمتر از پنج دهم درصد است، در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی برای رسیدن به این هدف رسیدگی به قوانین ملی و بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است.
خجسته افزود: درباره قوانین ملی رعایت قانون هوای پاک از سوی سازمان محیط زیست طبق استانداردهای ملی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی واقع شده است در حال حاضر ۱۲ درصد آلودگی تولید شده در سرتاسر دنیا حاصل از اکسیدهای گوگرد است.
وی درباره استفاده از سوختهای کم سولفور در زمینه ترکیب سوخت کشتیهای ایرانی و مزایای استفاده از سوختهای کم سولفور و تاثیرات مثبت آن روی اقتصاد و تجارت کشور گزارشی را ارائه کرد.
خجسته گفت: با توجه به الزام استفاده از سوخت کم سولفور گزینههای پیش رو ناوگان دریایی کشور واردات سوخت کم سولفور، استفاده از سیستمهای اسکرابر در کشتیها و استفاده از سوختهای انرژی بر است.