رئیس کمیسیون عمران مجلس : توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور میانجامد و به همین دلیل مجلس آمادگی کامل برای تصویب قوانین حمایتی از توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی این بخش را دارد
وی با بیان اینکه دسترسی به اهداف برنامه، تنها با شناسایی نواقص و کمبودها میسر خواهد شد، ادامه داد: متناسب با ظرفیتهای خدادادی و پتانسیلهای موجود، باید جایگاه اقتصادی و تجاری خودمان را در جهان تعریف و تبیین کنیم.
وی گفت: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴، فقط حدود ۴۰ درصد زمان مشخص شده باقی مانده است و ما باید نقصهای خود را شناسایی کنیم؛ کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش زیادی دارند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما باید ظرفیتهای خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر، خلیج فارس و آبهای آزاد متصل است؛ ضمن آنکه ما ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در پسکرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم.
وی گفت: ایران در مسیر ۵ کریدور بینالمللی ترانزیت و از این منظر جزء ۵ کشور اول دنیا است.
رضایی افزود: ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور میکند که در مدیریت ماست، ما مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس هستیم، سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور میکند و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم و ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقتکش منطقه را دارد.
وی اضافه کرد: حال با وجود همه این شرایط مطلوب ۱۱ بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده میشود و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمیشود.
وی با بیان اینکه از همه ظرفیت بنادر کشور به خوبی استفاده نمیشود، گفت: کشوری مثل امارات متحده عربی از فرصت سوخت رسانی به کشتیهای عبوری، به تنهایی، ۲۰ میلیارد دلار در آمد دارد.
رضایی کوچی با اشاره به سهم ۶۵ درصدی بندر جبل علی امارات در عملیات کانتینری و فله منطقه، خواستار ارزیابی دقیقتر شرایط و موقعیت حمل و نقل دریایی کشور شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نباید همه تقصیرها را ناشی از تحریم و کارشکنی آمریکا بدانیم، اظهار داشت: اگرچه تحریمها بر روند کلی اقتصاد موثر است، اما ایراد اصلی ناشی از ساختارهاست.
وی یکی دیگر از مشکلات جامعه دریایی و بندری را تعدد دستگاهها و ارگانهای دریایی برشمرد و گفت: با توجه به تعدد ارگانهای تصمیم گیر دریایی، بعضا منافع این دستگاهها در تضاد با هم خواهد بود و هماهنگی بین آنها را مشکل میکند.
وی ادامه داد: چرا امروز بر خلاف سایر کشورهای جهان ضعیفترین اقتصاد شهرها در کنار دریاهای ما تشکیل شده؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیونهای دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اقتصاد دریا پایه را بسیار مهم خواند و گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور میانجامد.