عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است برقراری تعامل و توازن بین منابع درآمدی کشور، هنر دولت و مجلس در تصویب بودجه در شرایط کنونی را نشان می دهد.
عین الله شریف پور در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 ضمن تسلیت شهادت تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی گفت: گروه های تکفیری بدانند حسب مسئولیت محوله رهبری به سپاه، دیری نخواهد پایید که به سزای اعمال خود خواهند رسید.
نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی با تشکر از مردم به دلیل حضور در راهپیمایی 22 بهمن و تقدیر از پیام مقام معظم رهبری افزود: دشمن از همدلی، همسویی و هم افزایی قوای سه گانه و مردم هراس دارد، پس بجاست از دولت به دلیل ارائه لایحه بودجه 98 در موعد مقرر تقدیر کرد.
وی ادامه داد: همگان میدانیم بودجه پیش بینی درآمد و هزینه یک ساله کشور است؛ ما نمایندگان بدانیم کشور در شرایط خاص و ویژه اقتصادی قرار دارد پس تصمیمات مجلس نیز باید ویژه و متناسب با شرایط باشد.
شریف پور بر ضرورت رویکرد مجلس نسبت به تصویب بودجه مقاومتی تاکید کرد و گفت: منابع براساس تعریف علم مدیریت محدود است؛ بهترین منبع انسان است و آن هم انسان های پاک سرشت و متکبرستیز.
وی با بیان اینکه 5 منبع درآمدی در بودجه کشور وجود دارد، توضیح داد: نخستین منبع صادرات نفت است، وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست و این بیماری از قبل انقلاب نیز وجود داشته و بعد از آن نیز شیطنت های استکبار در طی 40 سال مانع این رهایی شده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فشارهای بیرونی در فروش نفت تصریح کرد: اگر بتوانیم میزان پیش بینی شده در بودجه درخصوص فروش نفت را محقق کنیم، کاری بزرگ انجام شده است.
در سیاست افزایش مالیات به جای کاهش صادرات نفت باید به این نکته توجه کرد که آیا جامعه تحمل این افزایش را خواهد داشت؟
وی دومین منبع درآمدی در بودجه را درآمدهای مالیاتی توصیف کرد و افزود: در سیاست افزایش مالیات به جای کاهش صادرات نفت باید به این نکته توجه کرد که آیا جامعه تحمل این افزایش را خواهد داشت؟
شریف پور راهکار این موضوع را مبارزه با فرارهای مالیاتی دانست و گفت: وزارت اقتصاد موظف شود به جای افزایش فشارها، جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.
به گفته این نماینده مجلس، "منابع خاص" که محل هزینه های آن براساس تعریف مشخص است، سومین منبع درآمدی در بودجه به شمار می رود و "درآمد حاصل از فروش اسناد و اوراق" به عنوان چهارمین منبع درآمدی بودجه است.
شریف پور در این خصوص گفت: درآمد حاصل از فروش اسناد و اوراق پیش خور نقدینگی های آتی کشور است.
این نماینده مجلس از دولت و کمیسیون تلفیق بودجه خواست یک راهبرد بینابین و به دور از افراط و تفریط در نظر گیرند، و افزود: برقراری تعامل و توازن بین منابع فوق اشاره، هنر دولت و مجلس در تصویب بودجه در شرایط کنونی را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه مفاد تبصره های پالایش شده در بودجه در کمیسیون تلفیق جای تأمل دارد، خواستار توجه به عکس العمل مردم و توزیع عادلانه و منصفانه و به دور از تبعیض منابع کشور شد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به مزیت های بودجه 98 اشاره کرد و افزود: پیش بینی 14 میلیارد دلار از محل 21 میلیارد دلار درآمد صادرات نفت برای تامین کالاهای اساسی نظیر دارو و نهاده های کشاورزی با نرخ دولتی نشان از توجه بودجه به اقشار آسیب پذیر دارد و این امر یعنی کمک به امنیت روانی و تامین حداقل های معیشتی مردم.
شریف پور ادامه داد: دولت و مجلس با توجه به چند نرخی بودن ارز توجه داشته باشند که احتکار کالاهای اساسی صورت نگیرد و باعث صادرات مجدد این کالاها نشود؛ در این راستا توجه به انضباط مالی و تقویت نظارت دستگاه های ناظر بر عملکرد بودجه ضروری است.
وی تصریح کرد: افزایش اعتبار از 7 هزار به 8 هزار و 400 میلیاردتومان به سازمان های حمایتی با هدف رفع مطلق در راستای کمک به اقشار آسیب پذیر است؛ ضمن آنکه افزایش سقف مالیاتی برای حقوق و دستمزد تا 2 میلیون و 750 هزار تومان وجود دارد ولی یشنهاد می شود نمایندگان آن را تا 3 میلیون تومان هدفگذاری کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پیش بینی اعتبار برای متناسب سازی حقوق و دستمزد و افزایش اعتبار یک هزار میلیارد تومانی از محل افزایش 40 هزار میلیارد تومانی در بند (ج) تبصره 12 آن را گامی مهم در بودجه سال 98 دانست و گفت: پیش بینی 400 هزار میلیارد ریال در قالب جدول 21 به منظور تحقق ماده 106 برنامه ششم توسعه با هدف افزایش توان دفاعی کشور و تامین منافع و امنیت ملی از جمله توسعه و تقویت توان موشکی، پدافند هوایی در سطوح مختلف، هوشمند سازی سامانه های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات، تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان، حضور بیشتر مردم در صحنه های امنیت و دفاع از کشور، مقابله با جنگ نرم، جذب و به کارگیری بسیج ده ها میلیونی با رویکرد فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی، توسعه و مشارکت بسیج سازندگی در کمک به دولت در امر محرومت زدایی و سازندگی کشور از دیگر ویژگی های لایحه بودجه 98 است.
شریف پور ادامه داد: پیش بینی 500 میلیارد ریال جهت خرید ماشین آلات برای شهرداری ها و دهیاری های کشور، پیش بینی افزایش هزار میلیارد تومانی مازاد بر سقف مندرج در بودجه در راستای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در بند الحاقی 3 تبصره یک و فروش حامل های انرژی در مناطق و بازارچه های مرزی از جمله مزیت های لایحه بودجه 98 است.
مخالف کلیات / نماینده مرند: دلار دولتی به جای جیب ملت به جیب دلال رفته است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است دولت باید بودجه دو دوازدهم به مجلس ارائه کند تا لایحه بودجه فعلی به دلیل ایرادات بسیار اصلاح شود.
محمد حسن نژاد در جلسه علنی عصر امروز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 98، ضمن تشکر از مردم به خاطر حضور حماسی در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن و جواب دشمن شکن به جهان استکبار و تسلیت حادثه تروریستی در مسیر زاهدان، گفت: مخالفت با کلیات لایحه نافی زحمات دوستان سازمان برنامه و بودجه، دولت و مجلس نیست.
لایحه بودجه 98 بر اساس اسناد بالادستی تنظیم نشده است
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اول باید بودجه را تعریف کرد و دید آیا این لایحه بودجه است یا برگه تسهیم درآمدها، اظهار داشت: بودجه باید برشی از اسناد بالادستی یعنی یک بیستم سند چشم انداز و یک پنجم قانون برنامه پنجم توسعه باشد اما در این بودجه هیچ بخشی مبنی بر تحقق اسناد بالادستی نیست و اقتصاد مقاومتی در آن دیده نشده همچنین عدم وابستگی به نفت، هدفمندی یارانه ها و کوچک سازی دولت بر مبنای اصل 44 در هیچ کجای بودجه ملاحظه نشده است.
وی افزود: بودجه باید دخل و خرج شفاف در مملکت باشد و مشخص باشد چه درآمدی در کجا هزینه می شود؛ دوستان می گویند یک میلیون و 700 هزار میلیارد تومان بودجه داریم که اگر این عدد را قبول کنیم به طور کل یک میلیون و 260 هزار میلیارد تومان برای شرکت ها بوده و 440 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و در کنار آن 900 هزار میلیارد تومان هم یارانه پنهان است.
تکلیف 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مشخص نیست
حسن نژاد در ادامه با بیان اینکه در اصل 2 میلیون و 600 هزار میلیارد تومان حجم بودجه است که از آن 440 هزار میلیارد تومان را بررسی می کنیم، اضافه کرد: یعنی تنها 25 درصد را بررسی کرده و 75 درصد را نمی دانیم چیست. یک عدد زده اند که یک میلیون و 260 هزار میلیارد تومان درآمد شرکت های دولتی و همین میزان هم هزینه شرکت ها که نشان می دهد بودجه هیچ شفافیتی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توضیحی ندارد، عنوان کرد: کل بودجه کشور را روی یک و نیم میلیون بشکه نفت می بندیم که بحث عمرانی، مناطق محروم، سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت نفت روی این میزان بسته می شود و 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت به پالایشگاه ها می دهیم و اصلا خبر نداریم که چه میزان به فروش می رسد و چه میزان خرید داریم و در کجا هزینه می شود یعنی نفت در یک و نیم برابر کل بودجه نفتی می شود.
وی افزود: کل دنیا اعلام می کند ما 5 میلیون بشکه تولید می کنیم پس یک میلیون و 300 هزارتای دیگر کجاست. مثل دولت با ملت این است که یکی مغازه بگیرد و جنس بخرد و پولی به فروشنده بدهد تا برای صاحب مغازه جنس بفروشد یعنی مردم 2 میلیون و 600 هزار میلیارد تومان به ما پول داده اند تا ما 62 هزار میلیارد تومان کار عمرانی کنیم یعنی3 درصد کل بودجه دولت!
دولت 5 هزار تومان هزینه بنزین به ازای هر لیتر را از جیب خود میدهد
حسن نژاد ادامه داد: روش غلطی از قدیم راه افتاده که به بهانه نارضایتی ها به آن دست نمی زنیم در حالی که جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است چنانچه مقام معظم رهبری نیز فرموده اند ساختار بودجه اصلاح شود پس می توانیم دو دوازدهم تصویب کنیم تا دولت مجدد بودجه را تنظیم کند.
نماینده مردم مرند در مجلس ادامه داد: سال بعد قرار است روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مصرف شود که با لیتری هزار تومان که برای دولت 6 هزار تومان تمام می شود، یعنی دولت 5 هزار تومان از جیب می دهد به افرادی که ماشین دارند که روزانه 500 میلیارد تومان می شود و بر همین اساس صرفا یارانه بنزین سالیانه 180 هزار میلیارد تومان می شود؛ حقوق و دستمزد کارمندان 95 هزار میلیارد تومان است، یعنی می توان با این یارانه حقوق کارکنان را 3 برابر کرد.
وی تصریح کرد: کل بودجه عمرانی کشور 60 هزار میلیارد تومان است که اگر قیمت واقعی سازی شود می توان با استفاده از یارانه ای که دولت به بنزین می دهد، این بودجه را 4 برابر کرد. سازمان برنامه و بودجه می گوید 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دارم که اگر به جمعیت ایران تقسیم کنیم سالی 11 میلیون تومان برای هر ایرانی یعنی یک میلیون تومان ماهیانه می شود پس این کار را کنیم خیلی بهتر است.
دلار دولتی به جای جیب ملت به جیب دلال رفته است
حسن نژاد ادامه داد: 14 میلیارد دلار با دلار 4200 تومانی داریم که می خواهید کالای اساسی تأمین کنید اما باید دید تا کنون چه کرده ایم. تورم کالایی که با دلار آزاد آمده 40 درصد و با دلار دولتی 48 درصد است یعنی این دلار دولتی به جای جیب ملت به جیب دلال رفته است.
این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: 100 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارزی است. هر خانواده هر ایرانی بالای یک میلیون تومان می شود مگر هر نفر چقدر گوشت می خورد که وقتی می خواهیم به قسمتی کمک کنیم قسمت دیگر کم می آید لذا تمام اینها رانت است.
وی در ادامه با بیان اینکه نباید سیستم نرخ ثابت ارز خلاف قانون اعلام می شد، عنوان کرد: شما کارفرمای کارمند هستید و باید قدرت خرید مردم را حفظ کنید. تورم 50 درصد است اما حقوق کارمند را 20 درصد افزایش داده اند که برای کارگر نیز همین است پس سفره مردم کوچک شده است.
دولت پول حقوق مسئولان را دارد اما پول فرهنگیان را ندارد بدهد
حسن نژاد ادامه داد: وقتی توانایی کنترل تورم را ندارید آیا کارگر و کارمند باید هزینه آن را بدهد؟ قانون برای همسان سازی حقوق تصویب شده است بعد برای مسئولان پول حقوق وجود دارد اما برای فرهنگیان پولی ندارند لذا اگر پولی هست همه با هم بخوریم فقط یک عده خاص نخورند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قیمت ها 3 برابر شده اما منت پرداخت 45 هزار تومان یارانه را به ملت می گذارند، خاطرنشان کرد: این بودجه مانند بودجه های سال های گذشته است و اتفاقی برای مملکت نمی افتد. نفت و سرمایه آینده را نیز فروخته ایم اما کفاف نداده است و 51 هزار میلیارد تومان می خواهند قرض بگیرند این مسائل نمی تواند بودجه شود، باید بودجه دو دوازدهم بدهیم تا بودجه صحیحی ارائه شود.
موافق کلیات/ نماینده شهرکرد: در بودجه ۹۸ سهم درآمد نفت کاهش یافته است
نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت: در لایحه بودجه امسال ۲۷ میلیارد دلار سهم دولت از صادرات نفتی پیش بینی شده بود، اما در بودجه سال 98 این رقم به ۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.
اردشیر نوریان که به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه در نشست علنی نوبت عصر امروز سخن می گفت، خاطرنشان کرد: انتقادی که مخالفان به لایحه بودجه دارند، این است که درآمدها قابل تحقق نیست، اما مطمئن باشید اگر این موضوع درست بود، کمیسیون تلفیق پیش بینی درآمدی را افزایش نمی داد و به افزایش درآمدها در چارچوب بودجه رأی نمی داد.
وی افزود: دوستان انتقاد می کنند که چرا حامل های انرژی تغییر مطلوبی در چارچوب لایحه بودجه نداشته و من باید به این دوستان بگویم که چندین بار برای افزایش قیمت حامل های سوخت پیشنهاد مطرح شد و همین دوستان بودند که با آن مخالفت کردند. این لایحه براساس مقتضیات کشور تدوین و تلاش شده است که با توجه به شرایط فعلی بهترین بهره را از امکانات داخلی ببریم.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و خون اقتصاد ما در حال ریخته شدن است و رد کلیات لایحه مشکلی از کشور حل نمی کند و یک سیگنال منفی را به جامعه منتقل خواهد کرد و دوستانی که به دنبال رد آن هستند، بیایند بگویند که چه می خواهند و آیا با گفتار درمانی می توان مشکلات را مرتفع کرد؟
وی ادامه داد: ممتازترین ویژگی بودجه امسال عملیاتی بودن آن مبتنی بر عملکرد است، همچنین اختصاص 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دارو و حمایت ویژه از صنعت در این بودجه به چشم می خورد که قطعا می تواند در شرایط کنونی که در تنگناهای فراوانی قرار داریم، گشایش های فراوانی برای ما ایجاد کند.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 98 کل کشور تاکید کرد: توجه به اقشار کم درآمد و دهک های پایین اجتماع یکی دیگر از ویژگی های این بودجه است و اختصاص 8 هزار و 400 میلیارد برای کمک به اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی و 2 هزار میلیارد جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، گویای این موضوع است که توجه به اقشار پایین به صورت واقعی در بودجه دیده شده است.
وی با اشاره به بحث همسان سازی حقوق ها گفت: این موضوع یکی از مسائلی بود که بارها و بارها در مجلس از سوی نمایندگان مورد اعتراض بود که در بودجه 98 به طور جدی به آن توجه شد؛ نوسازی مدارس، بیمه زنان سرپرست خانوار و نگاه واقع بینانه به بحث اشتغال و اختصاص منابع 170 هزار میلیارد تومانی برای سرمایه گذاری دولت در این بخش یکی از ویژگی های مهم بودجه ای است که کلیات آن در حال بررسی است.
نوریان در پایان تصریح کرد: این بودجه در شرایط خطیری تهیه شده است و البته ایراداتی نیز به آن وارد است، اما باید توجه داشت با عنایت به مشکلاتی که وجود دارد و وضعیت درآمدهای نفتی و ارزی با یک نگاه واقع بینانه باید به آن نگاه کرد و امیدواریم با تصویب کلیات آن بتوانیم در بررسی جزئیات مشکلات و نواقص آن را در قالب پیشنهادات همکاران مرتفع کنیم.
موافق کلیات/ تابش: باید محدودیتهای دولت را درک کرد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با بیان اینکه بدون تردید دولت در تدوین لایحه بودجه ۹۸ با محدودیتهای پنهان و آشکاری دست به گریبان بوده که باید آنها را درک کرد، گفت: رد و تأیید کلیات این لایحه در شرایط فعلی فراتر از آنکه یک سند ملی باشد با امنیت ملی کشور گره خورده است.
محمدرضا تابش در نشست علنی نوبت عصر امروز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 ، گفت: اگرچه در شرایط بسیار حساسی قرار داریم، ملت شریف ایران در سایه وحدت، همدلی و مقاومت شرایط خطرناکتر از وضعیت امروز را از سر گذراندهاند لذا ایمان داریم این شرایط را نیز طی خواهند کرد و این ملت در عین وفاداری به نظام و تعهد به آرمانهای انقلاب از همه دست اندرکاران امر گلایه مند هستند و این گلایهها به حق است بنابراین برای رفع آنها با تدبیر چارهاندیشی کرد و مردم باید به این باور برسند که مجلس و دولت برای حل مشکلات آنها اهتمام دارند.
اعتماد مردم به مجموعه حاکمیت کلید رفع تمامی مشکلات است
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد مردم به مجموعه حاکمیت کلید رفع تمامی مشکلات است و کشور را در مقابل تمامی توطئهها بیمه میکند، افزود: حوادث تروریستی که آخرین آنها حادثه شهادت مرزبانان غیور ما در سیستان و بلوچستان بود و توطئههای بینالمللی همچون اجلاس شکست خورده ورشو ، گسترش تحریمها و جنگ اقتصادی، حاکی از عمق کینه قدرتهای استکباری و دنبالهروهای ضعیف و زبون آنها در منطقه است که موجودیت انقلاب اسلامی را که در تضاد با منافع آنها است هدف گرفتهاند.
وی ادامه داد: همکاران مخالف با برخی از موارد مطروحه در لایحه بودجه، نخبگان اقتصادی و افکار عمومی نسبت به هزینهها و مصارف و منابع بودجه اعتراض به حقی دارند که میتوان آنها را در حین بررسی جز به جز بودجه پس از رأی به کلیات اصلاح کرد، در شرایط حساس امروز کشور این بودجه صرفاً یک سند مالی نیست بلکه رد یا تأیید کلیات بودجه از نظر امنیت ملی نیز حائز اهمیت است بنابراین به دلایلی که در ادامه توضیح خواهم داد درخواست رأی به کلیات بودجه را دارم.
هیچ کجای دنیا با این شفافیت بودجه دفاعی خود را اعلام نمیکنند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای تقویت بنیه دفاعی منطبق با سیاستهای کلی، اختصاص 5 درصد بودجه عمومی کشور تنفیذ شده لذا بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است که بسیار شفاف است، اظهار کرد: هیچ کجای دنیا با این شفافیت بودجه دفاعی خود را اعلام نمیکنند.
تابش با اشاره به مباحث نفتی سال 98 اضافه کرد: در مبحث نفت احکام خاصی دیده شده است، به عنوان مثال اجازه عرضه نفت در بورس، پرهیز از تمرکزگرایی، هدایت جریان نقدینگی به سمت بورس به جای هجوم آن به طرف سکه و مسکن از جمله این احکام به شمار میآید. همچنین اگر بخش خصوصی از دولت طلب دارد میتواند به جای حصول طلب خود معادل آن نفت بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: معیشت مردم، رشد حقوق کارمندان به میزان 20 درصد، در جدول هدفمندی سال قبل 7 هزار میلیارد تومان برای کمک به افراد کم درآمد جامعه اختصاص یافته بود اما امسال 20 درصد افزایش برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اعمال شد و این رقم به 8 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و 14 میلیارد تومان ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافته است، افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان به دو میلیون و 750 هزار تومان، همچنین دولت رقم مالیات معوق را 90 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است و مکلف شده در سال 98 حداقل 30 درصد آن را وصول کند.
افزایش بودجه عمرانی از 62 هزار میلیارد تومان به 66 هزار میلیارد تومان در سال آینده
وی ادامه داد: افزایش بودجه عمرانی از 62 هزار میلیارد تومان به 66 هزار میلیارد تومان، صدور مجوز صد هزار میلیارد تومان تهاتر بدهی بخش خصوصی به بانکها، تأمین اجتماعی و گمرک بسیار مشکلگشا خواهد بود و در شرایط کنونی که با تنگناهای بسیاری روبهرو هستیم گشایشهای بسیاری به همراه خواهد داشت.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به شفافسازی بودجههای دولتی در لایحه بودجه سال 98 توجه شده است، گفت: 6 حکم انضباطی برای اعمال نظارت در کمیسیون تلفیق آورده شد و بودجه شرکتهای دولتی برای اولین بار شفاف شده است و بودجه بانکها و بانک مرکزی و مناطق آزاد نیز همین طور.
تابش بیان کرد: میتوان هر چه را که خوب میدانیم در بودجه لحاظ کرد اما باید به پیامدهای آن و تورم و گرانی که برای مردم به همراه دارد نیز توجه کرد ضمن آن که موجب تضعیف پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم را نیز در پی دارد. این بودجه در شرایط خطیری تدوین شده است و به یقین ایراداتی نیز به آن وارد است اما با توجه به کاهش یک میلیون بشکه در روز حاصل از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و کاهش درآمدهای ارزی از 27 میلیارد دلار به 21 میلیارد دلار، چارهای جز پذیرش این لایحه را نداریم.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان افزایش درآمدهای مالیاتی به گمرکی برای جلوگیری از فشار به مردم و تولیدکنندگان میسر نبوده و بودجهریزی مبتنی بر عملکرد برای اولین بارطبق تبصره 20 لایحه پیشبینی شده است و وظایف بیشتری به استانها تفویض شده است، گفت: تصور کنید در این شرایط این لایحه تصویب نشود، چه پیامدهایی برای کشور به همراه خواهد داشت؟ بودجه سه دوازدهم نیز باید بر اساس بودجه سال 97 تدوین شود؛ بدین معنا که معافیتها و 20 درصد افزایش حقوق کارمندان و ... بلاتکلیف میماند.
رد و تأیید کلیات لایحه بودجه در شرایط فعلی فراتر از آن که یک سند ملی باشد با امنیت ملی کشور گره خورده است
وی ضمن تأکید بر اصلاح ساختار بودجه که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است، اضافه کرد: بدون تردید دولت در تدوین بودجه با محدودیتهای پنهان و آشکاری دست به گریبان بوده است که باید آنها را درک کرد، رد و تأیید کلیات لایحه بودجه در شرایط فعلی فراتر از آن که یک سند ملی باشد با امنیت ملی کشور گره خورده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح جزئیات بودجه را مطابق با مشی اصلاحگرانه ضروری میدانیم، ادامه داد: در آخر عرض میکنم ما از پیشگاه شما عذرخواهیم که نتوانستیم متناسب با اختیاراتمان در مقابل شما پاسخگو باشیم. صدای شکستن استخوانهای طبقات ضعیف زیر فشار اقتصادی را میشنویم و چهره تکیده و پریشان آنها را در مقابل خانوادههایشان در نظر مجسم میکنیم و به مقوله آسیبهای اجتماعی حساس بوده و رنج فارغالتحصیلان دانشگاهی را درک میکنیم و... اما در شرایط فعلی رأی به کلیات بودجه استدعای من از همکاران عزیز است.
موافق کلیات/تاجگردون: بودجه سه دوازدهم پرداخت حقوق کارکنان را مختل میکند
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ با بیان اینکه بودجه سه دوازدهم به این معناست که میزان یک چهارم بودجه سال ۹۷ در سال ۹۸ استفاده شود، گفت: این اقدام باعث میشود مبلغی نظارت ناپذیر به دولت داده شود و نظم نظام بودجه را به هم بریزد.
غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی عصر امروز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 98 در موافقت با آن با اشاره به تغییر آیین نامه داخلی مجلس گفت: اگر لایحه بودجه در صحن علنی مجلس رد شود، به دولت باز می گردد و مثل گذشته به کمیسیون تلفیق باز نمی گردد و دولت باید بودجه دیگری بدهد که احتمالا همان بودجه 3 دوازدهم خواهد بود.
بودجه سه دوازدهم پرداخت حقوق کارمندان در سه ماهه نخست سال 98 را دچار مشکل میکند
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: منظور از سه دوازدهم، سه دوازدهم بودجه سال 97 است و ارتباطی با لایحه بودجه 98 ندارد و این به این معنا است که در بودجه سال 1397 ما 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر می کردیم و در حال حاضر یک و نیم میلیون بشکه صادر می کنیم که سه دوازدهم یعنی مبلغ یک چهارم آن میزان را به دولت می دهیم تا در 3 ماه خرج کند و این مقیاسی نیست که دولت با نظم بتواند بودجه را استفاده کند و حتی قابل نظارت نیز نخواهد بود.
وی افزود: ما به مردم گفته ایم 20 درصد افزایش حقوق دارند و نمی توانیم فروردین ماه بگوییم دولت اجازه ندارد و تنها 10 درصد افزایش حقوق خواهند داشت تا در تیر ماه پول به دست دولت برسد. نکته بعدی درباره یارانه ها، بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) است که 20 درصد افزایش داده ایم و باز می گردد.
تاجگردون در ادامه با بیان اینکه نباید درباره بودجه سیاسی صحبت کرد، اظهار داشت: موضوع زندگی مردم است و باید دید با آن می خواهیم چگونه رفتار کنیم. دشمن دنبال مسائلی است که اعمال فشار از جمله آن است که می خواهند مردم تحت فشارهای معیشتی باشند. دولت گفته است 14 میلیارد دلار کالای اساسی را با قیمت قبل می دهد.
افزایش قیمت بنزین بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نیست
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال عنوان کرد: باید ساختارهایی را برای این موضوع درست کنیم که نمی توان بر اساس بودجه 97 برای سال 98 برنامه ریزی کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش دفاع بحث مهمی در کشور است، ابراز داشت: باید خلاءها را درست و نباید ایرادات را رها کرد. در برخی ساختارها دوستان نکاتی را مطرح می کنند درست است که باید اصلاح شود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید فرمودند؛ ایشان عملا به جوانان گفتند به 40 سال آینده خود توجه کنید بعد ما مجلسی ها در اولین حرکت خود می گوییم به یک سال نگاه نکرده و به سه ماه نگاه کنید از این رو نباید نگاه کوتاه مدت داشت.
تاجگردون در ادامه با تأکید بر اینکه باید به افق سال های آینده نگریست، گفت: اصلاح حامل های انرژی بدون افزایش قیمت بنزین و فراورده ها نیست و افزایش قیمت های نفت، بنزین و گازوئیل نیز بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نبوده و نمی توان دوگانه حرف زد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم اضافه کرد: باید مشخص کنیم که ما باید نفت را بفروشیم یا خیر؟ کم بفروشیم یا زیاد. قیمت نفت می گویند در دنیا 80 دلار است و ما 50 دلار گذاشته ایم که این حسن بودجه است. اقتصاد جنگی و بودجه جنگی همین است که اگر 80 دلار شد نمی گوییم نفت ما را 50 دلار بخر پس نرخ آن را کم گرفتیم.
گام های مهمی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته شده است
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مسائل مثل واگذاریها و مسائل آموزش و پرورش حذف شده است، عنوان کرد: شما در بودجه تصویب کردید میخواهید رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق و سایر مسائل را انجام دهد پس چگونه با بودجه سه دوازدهم می خواهید انجام دهید.
تاجگردون ادامه داد: دوستان نسبت به 14.5 درصد مورد داشتند در حالی که این میزان مبلغ نیست بلکه یک نسبت است. عدد قبلی 30 میلیارد دلار بود که ضربدر 14.5 شد و عدد دیگری 20 میلیارد دلار بود که ضربدر 14.5 شد، این عدد یک نسبت است که در بودجه سال 97 حدود 7 میلیارد دلار بود و در بودجه سال 98 3.5 میلیارد دلار است.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با این روش کمی اصلاح ساختار شکل گرفته و گامهای مهمی برای اصلاح در شرکت های دولتی صورت گرفته است تا در راستای فرمان مقام معظم رهبری عمل کنیم از این رو درست نیست سر تسلیم فرود آورده و به جای یک سال آینده برای 3 ماه برنامه ریزی کنیم.
مخالف کلیات/ نماینده الیگودرز: افزایش ۲۰ درصدی حقوق کافی نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه افزایش حقوق و دستمزد باید متناسب با نرخ تورم باشد، افزایش ۲۰ درصدی آن را کافی ندانست.
محمد خدابخشی در نشست علنی نوبت عصر امروز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98، گفت: این مخالفت به معنای نادیده گرفتن زحمات مسئولان سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون تلفیق نیست بلکه در راستای منافع ملی به شمار می رود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به «عدم انطباق با احکام برنامه ششم»، «عدم مدیریت مناسب منابع ارزی»، «عدم استفاده از فرصت های ایجاد شده ناشی از شرایط تحریم»، «عدم توجه کافی به واقعیت های اقتصادی موجود در جامعه»، «عدم توجه به گزارش دیوان محاسبات در خصوص حذف تبصره ها و احکام فاقد عملکرد در بودجه های سنواتی گذشته»، «کم توجهی به وزارت آموزش و پرورش در بودجه 98 و انفعال وزارتخانه در این خصوص» به عنوان محورهای مخالفت خود اشاره کرد.
وی در خصوص محور نخست گفت: تعداد کل احکام برنامه ششم 1229 حکم است که 1172 حکم آن تکلیفی و 261 حکم ماهیت بودجه ای دارد و نزدیک به 70 درصد این احکام در آستانه شروع سال سوم اجرای برنامه که در آن قرار داریم، معطل مانده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به هدفگذاری های برنامه ششم توسعه اشاره کرد و توضیح داد: کاهش نرخ بیکاری 8 دهم درصد، رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی و کاهش ضریب جینی به میزان لازم تحقق پیدا نکرده است.
خدابخشی احکام معطل و مغفول مانده یا بدون اعتبارات کافی را بدین شرح توضیح داد: مواد 6 و 7 برنامه ششم که به اختصاص 30 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای کشور جهت عملیاتی کردن رویکرد تمرکززدایی به شورای برنامه ریزی استان ها اشاره دارد، به شکل مطلوب اجرا نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حوزه نظام اداری، شفافیت و مبارزه با فساد به مواد 28 و 29 قانون برنامه ششم بی توجهی شده؛ ضمن آن که کاهش حجم، اندازه و ساختار دستگاه های اجرایی به استثناء مدارس دولتی به میزان 15 درصد نسبت به سال 95 که در سال دوم حداقل باید 5 درصد کاهش پیدا می کرد، جدی گرفته نشده است.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حکم مبتنی بر تجمیع کلیه پرداخت ها به مقامات، رؤسا و مدیران دستگاه های اجرایی مغفول واقع شده و در حوزه آموزش عمومی و آموزش عالی و علم و فناوری نیز مواد 63، 64 و 65 برنامه ششم که ناظر به استقرار نظام پرداخت فرهنگیان براساس شایستگی، تخصص و عملکرد رقابتی مبتنی بر رتبه بندی معلمان است، مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تخصیص معادل ریالی 3 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای اتمام طرح های نیمه تمام آموزش عالی و مقاوم سازی مدارس جدی گرفته نشده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه انرژی، صنعت و معدن مواد مرتبط وجود دارد به ماده 46 قانون برنامه اشاره کرد و گفت: پیش بینی ساز و کار لازم برای پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از 10 درصد نرخ ارز در بودجه سنواتی مغفول مانده است.
خدابخشی در خصوص حوزه فرهنگ، هنر و ورزش نیز توضیح داد: حکم تخصیص سهم دولت و تامین بودجه صدا و سیما به میزان حداقل 7 دهم درصد از بودجه عمومی دولت به شکل ناقص اجرا شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین افزود: در رابطه با ایثارگران مواد 86 تا 89 که ناظر به پیش بینی اعتبار کافی برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است، مغفول مانده است؛ ضمن آنکه ماده 125 قانون خدمات مدیریت کشوری در خصوص افزایش حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم انجام نشده است در حالی که باید حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه های اجرایی متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند و 20 درصد کافی نیست.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با شاغلان محور این ماده است در حالی که اعتبارات پیشنهادی برای اجرای حکم کافی نیست.
وی با اشاره به بی توجهی به ماده 30 قانون برنامه در خصوص رفع تبعیض در پرداخت به شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران، درباره محور دوم مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه 98، توضیح داد: عدم مدیریت مناسب منابع ارزی آن جاست که از مجموع 21 میلیارد دلار سهم دولت در منابع ارزی، 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یافته در حالی که تجربه نشان می دهد به دلیل عدم نظارت دولت بر زنجیره واردات و توزیع، اهداف تخصیص ارز 4200 تومانی تحقق پیدا نمی کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ رشد تورم کالاهای اساسی وارداتی در آذر 97 نسبت به اسفند 96 معادل 42 درصد بوده است در صورتی که شاخص قیمت مصرف کننده که در بردارنده همه کالاها و خدمات است 38 درصد رشد داشته و این یعنی عدم تحقق کامل اهداف تخصیص ارز ترجیحی.
خدابخشی خواستار اتخاذ روشی شد که هم فساد و رانت برداشته شود و هم کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد و افزود: در روش فعلی هم فساد و رانت وجود دارد و هم مصرف کننده حمایت نمی شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به محور سوم مخالفت خود در خصوص عدم استفاده مناسب از فرصت های ناشی از شرایط تحریم، تصریح کرد: تجربه سالیان گذشته نشان می دهد در زمان رکود منابع نفتی، دولت ها به سمت اصلاحات ساختاری حرکت نکرده اند در حالی که انتظار می رفت اصلاحات ساختاری در بودجه انجام شود که البته این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی یکی از مصادیق عدم استفاده از فرصت به وجود آمده را عدم خلق منابع جدید و مدیریت بهینه به منظور کاهش هزینه ها دانست.
وی با اشاره به فرار مالیاتی گسترده در کشور از معافیت های مالیاتی غیر ضروری و محدود بودن پایه های مالیاتی انتقاد کرد و گفت: با انجام اصلاحاتی باید منابع زیادی بدون فشار به بخش تولید و اقشار آسیب پذیر حاصل شود، همچنان که برآوردها نشان می دهد 20 درصد از اقتصاد کشور دارای فرار مالیاتی است که رقم آن به 78 هزار میلیارد تومان می رسد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 40 درصد معافیت مالیاتی با رقم 178 هزار میلیارد تومانی در کشور وجود دارد که لازم است مورد بازنگری قرار گیرد.
خدابخشی افزود: مطابق ماده 23 احکام دائمی توسعه جایگزین نرخ مالیات صفر با معافیت های مالیاتی باید انجام شود؛ مالیات بر عایدی سرمایه نیز لازم است که البته برآوردها نشان می دهد 6 هزار میلیارد تومان منابع خلق می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم بر لزوم اخذ مالیات از خانه های خالی اشاره کرد و گفت: حدود 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود داردکه هر واحد بیش از 500 میلیون تومان ارزش دارد و اگر یک درصد مالیات از آن اخذ شود، حدود 10 هزار میلیارد تومان منابع ایجاد می کند.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه به واقعیت های اقتصادی موجود در جامعه یکی از مصادیق آن را بیکاری جوانان به ویژه تحصیلکردگان دانست که آمار آن 12 و 18 درصد است و برای این موضوع تدابیر مناسبی دیده نشده است.
وی گفت: اگرچه تبصره 18 به این موضوع پرداخته اما به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب محقق نشده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر، خط فقر را براساس 4 خوشه در سطح کشور تقسیم بندی کرد و توضیح داد: خط فقر در خوشه اول که شامل استان هایی نظیر مرکزی و آذربایجان غربی است، یک میلیون و 489 هزار تومان برآورد می شود؛ در خوشه دوم شامل استان هایی نظیر اردبیل و خوزستان حدود یک میلیون و 330 هزار تومان؛ در خوشه سوم شامل استان هایی نظیر البزر، قم و کرمانشاه حدود یک میلیون و 800 هزار تومان و در خوشه چهارم شامل تهران حدود دو میلیون و 700 هزار تومان است.
خدابخشی ادامه داد: خانواده زیر خط فقر حتی امکان خرید گوشت یارانه ای را ندارد زیرا عرضه آن ناکافی و توزیع آن نامناسب است و سیاست های حمایتی فعلی نمی تواند به صورت واقعی و عادلانه از اقشار آسیب پذیر و زیر خط فقر حمایت کند که این امر منجر به افزایش شکاف طبقاتی می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از عملکرد وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: این وزارتخانه 8 هزار میلیارد تومان نسبت به نیاز خود کسری منابع دارد ولی اقدام درخوری انجام نداده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برای رتبه بندی معلمان فقط 2 هزار میلیارد تومان آن هم در سقف دوم گذاشته شده و مهم ترین کاری که صورت گرفته ایده فروش 10 درصد آموزش و پرورش بوده است که حاصلی جز معلمان اجاره ای با حقوق 500 هزار تومانی نداشته است.
مخالف کلیات/ کاتب: افزایش هزینه های جاری کشور به ۵۴ هزار میلیارد تومان
نماینده مردم گرمسار در مجلس با انتقاد از لایحه بودجه ۹۸ گفت: متاسفانه با وجود اینکه در جنگ اقتصادی قرار داریم هزینه های جاری کشور از ۳ هزار میلیارد به ۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
غلامرضا کاتب در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور گفت:مجموع صادرات نفت خام یک میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه، سهم شرکت ملی نفت ۱۴.۵ درصد، سهم مناطق نفت خیز ۳ درصد، سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد و قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار پیش بینی شده، اما آنچه در بودجه ریزی بسیار مهم است پیشبینی دقیق و صحیح از درآمدها و هزینههای کشور است، وقتی پیشبینی صحیح نداشته باشیم، نمیتوانیم به مردم بگوییم سال آینده مملکت را چگونه میخواهیم اداره کنیم.
وی افزود: از سال ۹۲ حدودا سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به هزینه جاری اضافه شده است، امسال که میگوئیم شرایط جنگ و بحرانی است آیا این مبلغ را باید صفر میکردیم یا به ۵۴ هزار میلیارد تومان میرساندیم؟ یقینا ملت هم نمیپذیرند این رقم افزایش یابد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: واگذاری سرمایهای ۳۷ درصد رشد داشته، یعنی درآمد نفتی ۳۷ درصد رشد پیدا کرده است، آیا درآمد مالیاتی میتواند پاسخگوی درآمدهای واقعی ما باشد، وقتی نمیتوانیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی یا مالیاتی داشته باشیم، چگونه میتوانیم واقع بینانه هزینهها را پیشبینی و عملیاتی کنیم.
نماینده مردم گرمسار در مجلس اظهار کرد: برای صندوقهای بازنشستگی دو رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، وقتی به طور مکرر میگوئیم باید بحث صندوقها را مشخص کنیم چرا در بودجه جمعا ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
کاتب ادامه داد: لایحهای که به کمیسیون تلفیق داده شده دارای ۱۷۱ بند بوده که به ۲۴۳ بند افزایش یافته است، در همین مورد ۴ هزار پیشنهاد توسط نمایندگان در سامانه ثبت شده، همه اینها با فشار دستگاههای اجرایی انجام شده، اگر قرار باشد دولت لایحه بیاورد و بعد از آن دستگاههای اجرایی بخواهند بندهای مربوط به خود را اضافه کنند که کاری پیش نمیرود.
وی در ادامه گفت: ما واریزی به صندوق توسعه ملی را از ۳۳ به ۲۳ درصد کاهش دادیم، برای اینکار اذن گرفتیم، علاوه بر آن ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کردیم. چه حجتی وجود دارد که ۱۴.۵ درصد به حساب شرکت ملی نفت واریز کنیم، بودجه شرکت نفت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که هیچکس هم رسیدگی نمیکند.
نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه بزرگترین چالش کشور اشتغال است، گفت: تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است، هیچ حکمی برای تولید و اشتغال ندیدیم.
کاتب در پایان تاکید کرد: نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است رأی دهیم، خدا عقل داده براساس منطق تصمیم بگیریم و رأی دهیم.
مفتح: به کلیات بودجه رای دهید، امکان اصلاح وجود دارد
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: به کلیات بودجه رأی دهید، برای اصلاح موارد فرصت وجود دارد و میتوانیم نظر تمام نمایندگان در خصوص موارد این لایحه را مورد توجه قرار دهیم.
محمدمهدی مفتح در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون تلفیق بودجه پیرامون لایحه بودجه سال 98 گفت: با تمامی مشکلاتی که وجود دارد رشد اقتصادی کشور در این لایحه قابل توجه است آنچه در لایحه دولت مورد نظر بود ۶۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه است که میتواند چرخهای عمرانی کشور را بچرخاند.
وی افزود : همچنین با توجه به مشکلات شرکتهای دولتی بر اساس بودجه ۱۷۵ هزار میلیارد در سال آینده برای سرمایهگذاریها در نظر گرفته شده که این خود میتواند اشتغال ایجاد کند.
مفتح با بیان اینکه فرصت شور دوم در آئین نامه وجود دارد و آن زمان پیشنهاد همه نمایندگان قابل طرح خواهد بود افزود: خود سالها به عنوان موافق و مخالف صبحت کردم. اما باید توجه کنیم موافق با تمام مواد این لایحه موافق نیست و همچنین مخالف هم با تمامی مواد این لایحه مخالف نیست. برای اصلاح فرصت وجود دارد. قانون بودجه یک قانون یک ساله است و ظرفیت یک ساله دارد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار کرد: ضوابط بودجه این گونه است که باید از حکم دائمی پرهیز کنیم. اگر بخواهیم برای قانون بودجه قانون دائمی را تغییر دهیم امر صحیحی نیست. اصلاحات باید صورت بگیرد ولی اصلاح در ۵ دقیقه مخالفت و موافقت انجام نمیشود و زمان خودش را دارد. زمان بررسی اکنون نیست. اگر ما به کلیات گزارش تلفیق رأی ندهیم این لایحه به دولت باز میگردد و پس از بازگشت از دولت مجلس باید بررسیها را از صفر آغاز کند. فکر میکنید که تغییراتی در آن به وجود میآید؟ در آن صورت ما امسال را از دست میدهیم و باید چند دوازدهم را مورد نظر قرار دهیم.
مفتح در پایان بیان کرد: برای تک تک مواد امکان ارائه پیشنهاد وجود دارد. با توجه به شرایط ویژه باید به کلیات رأی دهیم و در بررسی یا شور دوم در صحن علنی موارد دیگر را مطرح کنیم.
مطهری : تبیین شرایط جدید آئین نامه مجلس در صورت رد کلیات لایحه بودجه
نایب رئیس مجلس شرایط جدید آئین نامه داخلی را در مورد روند بررسی لایحه بودجه در صورت رد کلیات تبیین کرد.
علی مطهری در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح اخیر قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: در گذشته در صورت رد کلیات لایحه بودجه لایحه به کمیسیون تلفیق ارائه می شد و کمیسیون تلفیق ملزم بود تا ظرف سه روز گزارش جدید را به صحن علنی ارائه کند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس اصلاح قانون آئین نامه داخلی اگر کلیات لایحه بودجه رد شود، دولت باید ظرف دو هفته لایحه بودجه جدید سالانه یا لایحه چند دوازدهم را به مجلس ارائه کند که عواقب داخلی و خارجی خواهد داشت.
مطهری: تغییرات لایحه بودجه مانند هر سال است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به طرح تبدیل شده که خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی است.
علیرضا سلیمی درنشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 در اخطار اصل 52 قانون اساسی گفت: بر اساس اصل 52 قانون اساسی دولت باید بودجه سالانه کشور را تهیه و برای بررسی به مجلس ارائه کند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه ای که از طرف دولت به مجلس ارائه شده دارای 160 بند بوده که در کمیسیون تلفیق به 240 بند و حدود 60 بند الحاقی تبدیل شده است.
این نماینده مردم گفت: متاسفانه بخش بودجه های شرکتهای دولتی به نمایندگان داده نشده و تغییرات آن کامل نیست. در این صورت ما چگونه میتوانیم تصمیم گیری کنیم؟ از این جهت بودجه سالانه کل کشور با اصل 52 قانون اساسی منافات دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مقرر بود بودجه سالانه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و به صورت پلکانی مکتوب و عملیاتی گردد، اما متاسفانه از این جهت نیز مراعات قانون برنامه ششم نشده است.
مطهری در پاسخ به این اخطار گفت: این تغییرات در حد معمول هر ساله است و اگر ایرادی داشته باشد شورای نگهبان بر اساس اصل 74 ایراد می گیرد.
وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق به بودجه شرکتهای خصوصی ورود پیدا کرده است، امیدواریم گزارشهای آن تا پایان تصویب لایحه بودجه به به مجلس داده شود.
مطهری در خصوص منافات بودجه با قانون برنامه ششم گفت: در این موضوع نظرات مختلفی وجود دارد و کاملا روشن نیست.
درخواست مطهری از نمایندگان برای خارج نشدن از صحن مجلس
نایب رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا از ترک جلسه علنی خودداری و در رأیگیری کلیات لایحه بودجه ۹۸ مشارکت کنند.
تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز در خلال صحبتهای محمدباقر نوبخت در بررسی کلیات لایحه بودجه 98 اقدام به ترک صحن علنی مجلس کردند که علی مطهری گفت: نمایندگان از صحن علنی خارج نشوند زیرا به احتمال زیاد رأیگیری کلیات لایحه را در دستور کار خواهیم داشت.
مطهری همچنین در ادامه تاکید کرد: برخی دوستان میخواهند رای گیری نشود، لطفا اجازه خروج از صحن ندهید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از کسانی که بیرون رفتند، خواست تا در صحن علنی برای رأی گیری کلیات لایحه حاضر شوند. همچنین از اتاق فرمان درخواست کرد تا اسامی نمایندگانی که صحن علنی را ترک کردند به هیات رئیسه ارایه کند.
در نهایت با بازگشت نمایندگان، مجلس به حد نصاب رسید و کلیات به رای گذاشته و تصویب شد.
پایان جلسه علنی مجلس
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را به صدا درآورد.
علی مطهری گفت: جلسه بعدی مجلس صبح روز یکشنبه 28 بهمن رأس ساعت 8 صبح با دستور ادامه بررسی لایحه بودجه 98 برگزار میشود.