گزارش مکتوب:
پرسههای یک روز بارانی در کیش؛ دعا کنیم باران ببارد یا نه؟!
صدای غرش آسمان و رعد و برق، آسمانی که با ابرهای خاکستری پوشانده شده و بوی بارانی که در فضا پیچیده، یادآور زیباترین خاطرات برای هر انسانی است؛ لحظههایی که با بارش رحمت الهی زیباییش صد چندان میشود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، اما بارش باران، اینجا، یعنی در جزیره کیش داستانی متفاوت دارد؛ باید همقدم با من باشی تا از نزدیک با زشت و زیبای نزول رحمت الهی در جزیره زیبای کیش بیشتر آشنا شوی.
بارش باران یکی از موهبت هایی است که البته زیاد در جزیره کیش اتفاق نمی افتد اما با بارش های گاه و بیگاه، علیرغم جذابیت های بصری و تلطیف هوای جزیره، مشکلاتی هم برای ساکنان بوجود می آورد.
این روزها و با بارش چهارمین باران در بهمن 97، حس و حالی وصف نشدنی به کیش بخشید شده؛ بسیاری از ساکنان و گردشگران با حضور در خیابان ها، معابر و ساحل جزیره فرصت را از دست نداده و از اوضاع جویِ دلچسبِ بارانی کیش نهایت استفاده را می برند. گشت و گذار در خیابان ها و عکس های یادگاری در بهار جزیره و حتی حضور در خط ساحلی، خاطرات تکرار نشدنی را برای کسانی که در باران کیش حضور دارند، ایجاد می کند. اما کمی که بیشتر دقت می کنی خاطرات سپید و زیبا جای خود را به واقعیت های دیگری البته از جنس نگرانی می دهد.
باران و چشم های نگران محمددر کنار این همه زیباییِ بارانی که می بارد، عده ای هم هستند که نمی دانند خوشحال باشند یا نگران و مضطرب؟!
بارش باران شدت گرفته بود و باید برای انجام کاری به مرکز شهر می رفتم. وقتی قصد خروج از منزل را داشتم علاوه بر کوچه مان که تقریبا به زیر آب رفته بود، محمد یکی از کارگران خدمات شهری کیش را در حالی که تا کمر به زیر یکی از پل های عبوری خیابان رفته بود و مشغول بازکردن راه آب بود، دیدم. در حالی که نمی دانست از لذت خدمت بگوید یا از خیس شدنِ زیر باران بلرزد، گفت: هر سال وقتی باران می بارد بسیاری از خیابان های جزیره به راه آب هایی تبدیل می شوند که هیچ فکری برای حل مشکلات انها اندیشیده نشده است.
او با بیان اینکه تنها راه حل مدیران، فعلا ما کارگران خدمات شهری هستیم گفت: ما باید با جارو و پارو عازم خیابان های باران زده شویم و در تلاشی بیهوده سعی کنیم یا با شکستن برخی از جداول خیابان ها راه گریزی برای آبِ باران باز کرده یا با پارو کردن و پمپ کردنِ اب ها، راه را برای مردم باز کنیم.
این مرد زحمتکش که نمی دانست از وضعیت حقوق و بیمه و پاداش خود بگوید یا مشکلات اِسکانش، ناگهان جمله ای تامل برانگیز گفت؛ محمد تاکید داشت که آیا خود مسوولان در این ساعتهای بارانی حاضرند به ما سری بزنند و از احوال ما جویا شوند؟
پیش از این بارها و بارها مسئولان جزیره قول داده بودند فکری اساسی به حال خیابان های کیش کنند. خانزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد و عرب مدیرعامل پیشین شرکت عمران آب و خدمات کیش که به تازگی به سمت دیگری گمارده شده است، نزدیک به یک سال پیش در اظهار نظری تقریبا مشترک، از اجرای طرح هایی برای جمع آوری آب های سطحی در خیابان ها و معابر کیش خبر دادند و بیان کردند که با شیوه ای نوین، نقاطی را شناسایی کرده که می تواند آب های ناشی از بارش باران را سریعا به داخل زمین هدایت کرده و سپس آنها را برای مصارف فضای سبز جمع آوری کند.
شبیه این اظهار نظرها و بیان راه حل ها در زمان مدیریت های پیشین همچون علی اصغر مونسان و محمد ابراهیم انصاری لاری هم بیان شده بود اما هیچ کدام تاکنون اجرایی نشده و فعلا انگار همین کارگران زحمت کش خدماتِ شهری باید کلیدِ حلِ معمایِ باران در کیش باشند.
سهیل و تلاش بیهوده برای گرفتنِ تاکسی
زمانی که با محمد صحبت می کردم گاها حواسم متوجه جوانی بود که از ترس خیس نشدن به یکی از ایستگاه های مینی بوس پناه برده بود و دائم با تلفن همراه خود تماس میگرفت. بعد از گفتگو با محمد به سمت سهیل رفتم و از او پرسیدم باران برای شما مشکلی ایجاد کرده که در پاسخ به من گفت: نزدیک به نیم ساعت است که به هر کدام از شماره های آژانس های کیش که تماس میگیرم یا دائما خط مشغول است یا وقتی جواب می دهند تاکسی ای برای سرویس دهی وجود ندارد.
وقتی به سهیل در خصوص شغلم توضیح دادم فقط روی یک جمله تاکید می کرد و آن اینکه «مسوولان خودشان خودرو دارند و اصلا در این لحظه های بارش باران به فکرشان هم خطور نمی کند که ممکن است چه اتفاقاتی برای شهروندانی که خودرو ندارند و تعدادشان هم کم نیست، بیفتد» علاوه بر او که هم مسیر با خودم از سمت نوبنیاد عازم مرکز شهر بود، خانم و آقایی که فرزند خردسالشان زیر چادرِ مادر، از ترس خیس شدن، پنهان شده بود را سوار کردم و در تمام طول مسیر حواسم به این بود که ببینم در همین مسیر با چه تعداد آژانس روبرو می شوم که شمارش من بیش از عدد چهار تجاوز نکرد. با خودم فکر کردم چرا سیستم حمل و نقل عمومی جزیره در روزهای بارانی باید به گونه ای عمل کند که نتواند پاسخگوی مشکلات مردم باشد؟
پس از رسیدن به مرکز شهر و پیاده شدن هم مسیرهایم، قسمتی از جواب سوالم را در گفتگو با مسعود یکی از رانندگان تاکسی در کیش یافتم که در پاسخ به سوالم گفت: آژانس های کیش موظف نیستند که حتما در ساعاتی از شبانه روز به صورت موظفی در خیابان ها حضور یابند و همگی بستگی به تصمیم خودشان دارد. با پاسخ مسعود متوجه شدم هیچ برنامه ای برای تقسیم بندی و یا شیفت بندی فعالیت های شبانه روزی تاکسی ها وجود ندارد.
بارها و بارها ساکنان منطقه نوبنیاد و سفین از تردد کم تاکسی ها و حتی مینی بوس ها در این مناطق گلایه مند بودند که این گله و شکایت تنها مربوط به روزهای بارانی نبوده و نیست.
وقتی از مسعود پرسیدم قرار بود 200 دستگاه تاکسی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره اضافه شود در پاسخ به سوالم گفت : وضعیت درامد تاکسی داران در کیش خوب نیست و این موضوع هم با مخالفت اکثر تاکسی داران کیش راه به جایی نبرده است.
از او پرسیدم پس چرا در چنین روزی تقریبا هیچ سرویسی در مناطق حاشیه ای کیش مثل نوبنیاد که ساکنان زیادی در آن مستقر هستند ارائه نمی شود، فقط شانه هایش را بالا انداخت و سکوت کرد.
نجاتی مدیر حمل و نقل عمومی کیش که در آغاز خدمت خود قول های بسیاری برای بهبود وضعیت معیشتی خانواده حمل و نقل جزیره داده بود در قسمت دیگری از قول های خود بیان کرده بود که پوشش همه جایی حمل و نقل در کیش یکی از برنامه های اصلی اوست. وعده ای که در زمان تعیین نرخ جدید تاکسی ها و مینی بوس ها تنها روی کاغذ عملیاتی شد و باز هم شاهد این هستیم که اگرچه پوشش حمل و نقل مینی بوس در منطقه نونبیاد تقریبا کامل شده است اما باز هم مشکل کمبود تاکسی در این مناطق به ویژه در ایام تعطیل، ایام بارانی و به ویژه شب ها همچنان پابرجاست.
چاله های مرئی و نامرئی بلای جان خودروهای کیش
در مسیر بازگشت به سمت خانه علاوه بر خودروهای تاکسی ای که روبروی برخی از منازل پارک شده بود و خارج از سرویس بودند، دانیال و رضا را حوالی میدان سعدی به سمت میدان بسیج در حالی دیدم که زیر بارش شدید باران در حال بحث با خودرویی بودند که گویی به خاطر افتادن خودرویشان در چاله و ترمز ناگهانی با خودروی عقب تصادف کرده بودند. صحبت های آنها نشان می داد که با بارش باران دست اندازها و گودال های موجود در خیابان ها بزرگتر شده و یا به اینصورت منجر به تصادف می شوند یا بعد از پایان بارش بسیاری از خودروها را روانه تعمیرگاه برای تعمیر جلوبندی می کند.
موضوع آسفالت خیابان های جزیره اگرچه دو سه سالی است باعث شده تا برخی از خیابان های اصلی جزیره به طور کامل آسفالت آنها تعویض شود اما به نظر می رسد کیفیت مصالح به کار برده شده مطلوب نیست و در کنار ان همچنان بسیاری از خیابان ها و معابر کیش نیازمند اصلاح، ترمیم و بهسازی اند.
مسوولان خدمات شهری کیش به تازگی اعلام کرده اند که که کار بهسازی و ترمیم خیابان های جزیره برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آغاز شده و تا پایان سال به پایان می رسد. اما به نظر می رسد برای ترمیم مقطعی باید فکری به حال کیفیت مصالح کاربردی در تهیه آسفالت جزیره کرد.
فاضلاب هایی که با بارش باران راهی خیابان ها می شوند
پشت بازار دیپلمات سفین به ناگاه چشمه ای جوشان توجهم را به خود جلب کرد. کمی نزدیک تر که رفتم فاضلابی را دیدم که به دلیل بارش باران و پر شدن سپتیک به شدت در حال ورود به خیابان بود که بوی بدی را هم در اطراف خود منتشر می کرد. با خودم فکر کردم پیش بینی های جوی که زمان بارندگی ها را مشخص می کند، پس چرا سپتیک هایی که هنوز به سیستم فاضلاب شهری متصل نشده اند باید تخلیه نشده و به این وضع دچار شوند. وجود سپتیک های محلی و همینطور میادینی که با بارش یکی دو ساعته باران ، تبدیل به دریاچه می شوند، در کنار همه خیابان هایی که ممکن است جزیره کیش را به "ونیزی" دیگر تبدیل کنند، تنها یک سوال را به ذهن متبادر می کند و آن هم اینکه چرا هر ساله که شاهد بروز این مشکلات هستیم و می بینیم که چگونه در مرکز شهر ترافیک ایجاد می شود و خیابان ها غرق در آب می شوند، پس چرا فکری اساسی به حال وضعیت خیابان های جزیره نمی شود؟ چرا طرح هایی که می تواند این میزان بارش را به سرعت جمع آوری کرده و حتی از آن استفاده مفیدی کرد، اجرایی نمی شود؟
پرسه یک روز بارانی من در جزیره به پایان رسید اما می شود کاری کرد که جزیره در یک روز بارانی واقعا یک جزیره باشد، زیبا، باران خورده و بدون دردسر.
نویسنده: مهدی هوشیار