بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی، در سالن اجتماعات کتابخانه ملی ایران برگزار میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: این نشست با محوریت و موضوع کشتیرانی بهتر در جهت توسعه پایدار دریایی با حضور مدیران و میهمانانی از هفت استان کشور برگزار میشود و علاوه بر مراسم افتتاحیه، دو پنل و نشست تخصصی با موضوع آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان و الزامات کشتیرانی بهتر؛ فرصتها و موانع پیش رو با حضور و شرکت کارشناسان و صاحبنظران این دو پنل برگزار خواهد شد.
هادی حق شناس گفت: طبیعی است که ناوگان، صنایع و بنادر دریایی ایران مسائل و مشکلات زیادی دارد، اما تلاش میکنیم هر ساله، روی یکی از این موضوعات تمرکز بیشتری داشته باشیم و برای حل آن، راهکاری بیاندیشیم.
وی با اشاره به اهمیت بالای بخش دریایی برای کشور گفت: متاسفانه به دریا در دهههای گذشته توجه زیادی نشده و اگر امروز، مراکز صنعتی و اقتصادی و شهرها در کنار دریاها ایجاد شده بود، قطعا مشکلات کمتری بخصوص در زمینههای تامین آب مصرفی و کشاورزی و آلودگیهای زیست محیطی داشتیم.
حق شناس، توجه به اقتصاد دریا پایه، اعطای وامهای کم بهره به ساخت کشتیها و مسائل دیگر را از جمله دستاوردهای همایشهای قبلی دانست و گفت: قطعا از سال ۱۳۶۸ که نخستین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی برگزار شد تاکنون، هماهنگیهای بسیار خوبی بین ارگانهای دریایی ایران برگزار شده است و ساز و کار مناسبی برای هماهنگی ارگانهای دخیل دریانوردی اعم از نظامی و انتظامی و غیر نظامی، ایجاد شده و بخشهای دریایی این دستگاهها ارتباط نزدیکی دارند و در صورت ایجاد مشکل، دستگاهها بلافاصله با یکدیگر هماهنگیهای لازم را انجام میدهند.
وی در خصوص میزان اشتغال بخش دریایی گفت: در سراسر جهان بیش از یک و نیم میلیون نفر دریانورد وجود دارد و فارغ التحصیلان علوم دریایی در کشور ما کمترین میزان بیکاری را در بین سایر رشتهها دارند و هم اکنون دریانوردان خارجی در دو خط بزرگ کشتیرانی ایران شامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش حضور دارند که قابلیت جایگزینی با فارغالتحصیلان ایرانی را دارند.
نگران جایگزینی سوخت بدون سولفور در کشتیها نیستیم
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران الزام سازمان جهانی دریانوردی برای حذف سوخت سولفور دار ناوگان کشتیرانی خود نیست و از هم اکنون مقدمات و هماهنگیهای جایگزینی این سوخت، با همکاری وزارت نفت در حال انجام است.
هادی حق شناس افزود: بر اساس مقررات سازمان جهانی دریا نوردی، از ابتدای سال میلادی آینده (۲۰۲۰) باید سوخت کم سولفور کشتیها به سوخت بدون سولفور (با حد مجاز نیم درصد) تبدیل شود و سازمان بنادر و دریانوردی نیز مراتب را به وزارت نفت و پالایشگاههای کشور اعلام کرده است تا وزارت نفت بتواند سوخت بدون سولفور (سولفور نیم درصد) را تولید کند.
وی افزود: نیاز سالانه ناوگان دریایی ایران به این سوخت سالانه یک میلیون و پانصد هزار تن است ضمن اینکه میتوانیم در صورت تولید مازاد، عملیات سوخت رسانی (بانکرینگ) به کشتیهای خارجی را نیز در منطقه خلیج فارس و دریای عمان انجام دهیم.
حق شناس با اشاره به اینکه آینده کشتیرانی جهان، استفاده از موتورهای برقی بدون آلایندههای زیست محیطی است تصریح کرد: ایران باید از هم اکنون به فکر سرمایه گذاری در ساخت یا خرید موتورهای برقی باشد، اما با این وجود، با توجه به تولید حجم بالایی از گازوئیل در پالایشگاههای ایران، در صورت عدم حذف میزان ۳/۵ درصدی سولفور از سوخت ناوگان کشتیرانی، میتوانیم گازوئیل را جایگزین این سوخت کنیم.
نوسازی تاسیسات بندر امام خمینی
معاون امور بندری سازمان بنادر همچنین در خصوص نوسازی تاسیسات بندر امام خمینی نیز گفت: بیشترین سرمایه گذاری برای این بندر انجام شده و اسکلههای سوختی جدید در آن افتتاح شده و اسکلههای قدیمی نیز بازسازی کامل شده اند ضمن اینکه در بخش پس کرانه نیز هزار هکتار جدید به این بندر اضافه شده است.
حق شناس در خصوص وضعیت برخورد نیروی دریایی سپاه با کشتیهای چینی صیادی در سواحل جنوب گفت: البته از دید ما هر کشتی با پرچم ایران تردد کند کشتی ایرانی است و مانند خودروهایی که با پلاک گذر موقت در ایران تردد میکند باید تابع مقررات دریایی ایران باشد ضمن اینکه از اقدام نیروی دریایی سپاه با این اقدامات کاملا حمایت میکنیم.
وی در خصوص وضعیت سنی ناوگان لنجهای ایرانی نیز گفت: از بین ۴ هزار و ۵۰۰ لنج ایرانی، حدود ۵۰۰ لنج بالای ۴۰ سال سن دارند و طبیعی است که در برخی بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس اجازه تردد به آنها داده نشود چراکه آنها خود را ملزم به رعایت استانداردهای محیط زیستی میدانند و این امر به معنای تحریم لنجهای ایرانی نیست چراکه لنجهای دیگر بدون تحریم به این بنادر تردد میکنند.
سفرهای دریایی در ایام نوروزی
حق شناس همچنین با اشاره به در پیش بودن سفرهای دریایی در ایام نوروزی گفت: برای کاهش زمان توقف مسافران در بنادر جنوبی به مقاصد لافت و قشم باید اسکلههای قشم و لافت را زیاد کرده و نقاط تردد را زیاد کنیم تا تراکم مسافران توزیع شود که این کار را انجام خواهیم داد ضمن اینکه از سال قبل بحث فروش بلیت الکترونیکی و اینترنتی را اجرا کردیم که امسال هم بدنبال آن هستیم تا مسافران دریایی کمتر اذیت شوند، اما با این وجود خواهان توزیع سفرها در طول سال هستیم تا از فشار بیش از حد به تاسیسات دریایی کاسته شود.
وی افزود: برای خرید شناورهای مسافری تسهیلات نزدیک به نرخ صفر درصد سود پرداخت میشود که این امر نیز نشان دهنده توجه سازمان بنادر به رشد سفرهای دریایی است، اما با این وجود، حجم بالای مسافر در ایام نوروزی، طبیعی است که زمان سیر را بالا خواهد برد.