محققان علوم پزشکی در دانشگاه بریستول انگلیس می گویند مثبت اندیشی مادران باردار، توانایی فرزندان آنها را در فهم ریاضیات و علوم تقویت می کند.
دانشمندان دانشگاه بریستول University of Bristol با بررسی شخصیت مادران باردار، حالتی موسوم به «جایگاه کنترل» یا locus of control را در آنان مورد مطالعه قرار دادند.
این حالت، موضوعی روان شناختی است که چگونگی تفکرات شخص را درباره چیزهای تحت کنترلشان در زندگی و اینکه عوامل خارجی فراتر از کنترل آنها چه تاثیری بر چگونگی تغییر روند زندگی شان دارند مشخص می کند.
کسانی که جایگاه کنترلشان در خارج از خودشان است تمایل کمتری به تلاش برای کنترل شرایط خود نشان می دهند؛ در مقابل کسانی که کنترل داخلی قوی دارند انگیزه های بالایی برای تلاش دارند زیرا احساس می کنند می توانند بر آنچه پیرامونشان روی می دهد کنترل داشته باشند.
محققان با بررسی این حالت در پرونده 1600 زن باردار و کودکان متولد دهه نود، توانمندی درک ریاضیات و علوم و مهارت های حل مسئله را در کودکان آنها در سنین هشت، 11 و 13 سالگی مورد مطالعه دوباره قرار دادند.
یافته های محققان انگلیسی نشان داد مادرانی که کنترل داخلی قوی تری و نگاهی مثبت به زندگی داشتند دارای کودکانی بوده اند که از نظر ریاضی و درک و فهم علوم در مرتبه بالاتری قرار دارند و همچنین تمایل آنها به خواندن داستان برای کودکانشان بیشتر بوده است و فرزندان آنها به انجام دادن تکالیف در منزل و پیشرفت درسی تمایل بیشتری نشان می دادند.
پروفسور ژان گولدینگ Jean Golding سرپرست گروه محققان می گوید جایگاه کنترل در کودکان با افزایش موفقیت های درسی همراه است و مثبت اندیشی مادران در دوران بارداری، در ایجاد این حس نقش عمده ای دارد.
در واقع مثبت اندیشی مادران به افزایش سلامت نسل بعدی و بالا رفتن قدرت اعتماد به نفس و حس استقلال آنها کمک می کند.
استفان نویکی Stephen Nowicki استاد روان شناسی دانشگاه اموری Emory University نیز می گوید والدین دارای قدرت درونی بالا بر این باورند که قادرند گزینه های رفتاری خود را در زندگی هدایت و کنترل کنند و کودکانی خواهند داشت که بهتر تغذیه می کنند، بهتر می خوابند و توانایی کنترل هیجان ها در آنان بالاست.
چنین کودکانی در آینده موفقیت علمی بیشتری کسب می کنند و مشکلات اجتماعی و شخصی کمتری در مدرسه خواهند داشت و نکته جالب اینکه احتمال چاق شدن آنان نیز کمتر از دیگر کودکان است.