در شورای شهر تهران؛
طرح زیست شبانه نیازمند طرح جامع است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا: زیست شبانه یکی از مهمترین رویکردهای حاکم بر جامعه شهری در دنیاست که متاسفانه ما در شهر تهران نتوانستیم از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به برنامه ریزی در خصوص احیا زیست شبانه در شهر گفت: زیست شبانه یکی از مهمترین رویکردهای حاکم بر جامعه شهری در دنیاست که متاسفانه ما در شهر تهران نتوانستیم از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنیم.
سالاری ادامه داد: تحقق این موضوع نیاز به همکاری تمامی سازمانها و نهادها از جمله نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی و ... در شهر دارد. در جلساتی که ما در خصوص زیست شبانه در کمیسیون داشتیم، جانشین اداره آگاهی شهر تهران نتایج مطالعات تطبیقی که در خصوص آثار شکل گیری زیست شبانه در سطح دنیا را انجام داده بودند ارائه کردند و معتقدند با اجرای این طرح امنیت در شهر تهران افزایش پیدا میکند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در مخالفت با پیشنهاد یکی از اعضا مبنی بر اینکه این طرح قبل از ارائه لایحه توسط شهرداری در برخی نقاط شهر بصورت پایلوت اجرا شود اظهار داشت: اجرای این طرح در چند مکان محدود مثلا در چند میدان شهر بدون داشتن طرح جامع، به اصل رویکرد تحقق زیست شبانه در شهر تهران لطمه میزند. همانطور که دیدیم اخیرا در برخی از مناطق شهرداری یکسری اقدامات از جمله دکه زدن در پارک و معابر را شروع کردند که با ورود آقای حناچی خوشبختانه متوقف شد.
وی افزود: اکنون شرکت ساماندهی مشاغل و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مطالعات جامعی را در این خصوص انجام داده اند و حتی شهر تهران هم آماده اجرای زیست شبانه است لذا درخواست دارم شهرداری حداکثر تا سه ماه آینده لایحه مربوطه را به شورا ارایه کند.
در پایان این پیشنهاد به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
شهرداری ملزم به تهیه لایحه زیست شبانه شد
بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی احیای زیست شبانه تهران» دستور دیگر امروز شورای شهر تهران بود که مورد بررسی و اصلاح اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران که به تشریح تصمیم کمیسیونهای فرهنگی و اجتماعی و معماری و شهرسازی شهر تهران میپرداخت، گفت: با توجه به اهمیت توسعه گردشگری شبانه، برنامه ریزی برای گسترش نشاط اجتماعی، ارتقاء کیفیت بصری، ساماندهی مشاغل غیر رسمی و فضاهای شهری تک عملکردی و در راستای بهبود زیست پذیری شهر، افزایش ساعات بهره مندی شهروندان و گردشگران از امکانات و ظرفیتهای موجود در فرآیند تحقق زیست شبانه با تاکید بر بهره گیری از نتایج مطالعات پیشین شهرداری تهران موظف است ظرف مدت شش ماه پس لایحه «برنامه عملیاتی برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای بستر سازیِ تحقق زیست شبانه در چشم اندازِ تهران ۱۴۰۲» را تهیه کند.
وی در خصوص رویکردهایی که شهرداری باید در تهیه لایحه بر اساس آنها عمل کند گفت: توجه توامان به تجلیات و زیباییهای کالبدی و مؤلفههای ادراکی و روان شناختی شهروندان از شب، بسترسازی برای تحقق گردشگری شبانه و تامین منابع مالی پایدار در چشم انداز تهران ۱۴۰۲، تعیین متولی تهیه و اجرای برنامه زیستشبانه در سطح شهر و مناطق، توجه به پویایی، نوآوری و خلاقیت و به ویژه بهره برداری از هنر شهری، غنا بخشیدن به فعالیتهای فرهنگی با تمرکز بر هویت تاریخی-میراثی شهر تهران، توجه به مسائل زیست محیطی و مکان گزینی صحیح و هدفمند نورپردازی شبانه با رعایت استانداردهای فاصله از پهنه سکونت، ایجاد تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم با استفاده از طراحی محیطی (CPTED) در مکانهای هدف از جمله رویکردهای این لایحه باید باشد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین شناسایی و استقرارکسب وکارهای مجاز به فعالیت متناسب با نیازهای زیست شبانه و ساماندهی کسب وکارهای کوچک، مشاغل سیار و بیکانون در سایتهای انتخابی و صدور مجوزهای لازم و نظارت بر عملکرد آنها، توجه به فعالیتهای رویداد مبنا برای گسترش نشاط اجتماعی شهروندان، تاکید بر مشارکت شهروندان و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای برنامهها و پرهیز از تصدی گری مدیریت شهری، هماهنگی با مراجع ذیربط جهت تداوم فعالیت کسب وکار و ارائه خدمات شبانه در هریک از موضعهای انتخابی، بهبود خدمات و زیرساختها در موضعهای منتخب در جهت پاسخگویی به نیازهای شهر و شهروندان، توجه به جایگاه جهانی شهر تهران و ارائه خدمات برای ارتقاء جایگاه رقابتی آن در قیاس با کلانشهرهای هم تراز، توجه به بعد جغرافیایی و تحقق عدالت فضایی در انتخاب مکانهای مستعد و رفع شب مردگی در نقاط مرکزی شهر از دیگر رویکردهای این لایحه باید باشد.
در نهایت این طرح با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
تصویب آئین نامه های معاملاتی سازمان ها
ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی اساسنامه نمونه سازمانهای شهرداری تهران پیشنهادی را ارائه کرد که بر اساس آن شورای سازمانها راسا بتوانند آئین نامههای معاملاتی خود را تصویب کنند.
وی در این خصوص تصریح کرد: تصویب تمامی آیئن نامههای سازمانها در شورای شهر شاید کار این شورا را تحت تاثیر قرار دهد و این در حالی است که آئین نامههای مالی و معاملاتی را شورای سازمانها میتوانند بر اساس پروتکلهای موجود تدوین کنند.
سید حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: بر اساس قانون تمامی آئین نامههای سازمانها باید در شورای شهر تصویب شود و تاکنون در خصوص این موضوع نه از شورا صلب مسئولیت شده و نه کار شورا مختل شده است.
شهربانو امانی در موافقت با این پیشنهاد ضمن تاکید بر وجود دغدغه اعضا در این خصوص اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی برای شرکتهای دولتی و غیردولتی تنها اساسنامه نمونه تصویب میشود و آئین نامهها نمیآید، ضمن اینکه شورا برای حضور نمایندگانش در این سازمانها رای داده است.
وی اظهار داشت: قرار دادن چنین قیدی در اساسنامه، دست و پای مدیریت شهری را میبندد.
حبیب زاده، عضو شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: یکی از موضوعاتی که در ماههای اول به شورا آمد موضوع واگذاری املاک بود که دلیل اتفاق افتادن آن این بود که سازمان املاک در شورای خودش، تائید شورای شهر را حذف کرده بود و در هرکجا که میخواست املاکش را واگذار کرده بود.
وی تاکید کرد: آئین نامه معاملات یا باید به صورت تیپ تصویب شود و یا به صورت تک تک به تصویب شورا برسد.
محمد سالاری در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: نگرانی اعضا در این خصوص قابل درک است، اما باید این نکته را در نظر داشت که برخی از دستورات جلسه شورا، ماهها در انتظار ورود به صحن هستند.
سید حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در شیوه موجود شورای سازمان آئین نامه را تدوین و شورای شهر آن را تصویب میکند و اگر به این موضوع رای داده شود در حقیقت این اختیار به شورای سازمانها داده میشود که راسا حتی افراد بازنشسته را بازنشسته نکنند.
در نهایت این پیشنهاد رای موافق اعضای شورا را کسب نکرد.
آییننامه معاملاتی سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری باید به تصویب شورا برسد
افشین حبیبزاده امروز در یکصد و بیست و دومین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه اساسنامه نمونه سازمانهای شهرداری تهران و در مخالفت با پیشنهاد حذف تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری در صحن شورای شهر گفت: یکی از مسائلی که در ماههای اول شروع به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران تصویب کردیم، بحث واگذاری و بهرهبرداری از املاک بود. طبق این مصوبه هر گونه واگذاری و بهرهبرداری از املاک باید به صورت لایحه به شورا آمده و بعد از تصویب در شورا واگذار شود.
وی ادامه داد: این مصوبه برای آن بود که در آییننامه معاملاتی سازمان املاک، بخشی که در قانون شهرداریها صراحت دارد مبنی بر اینکه واگذاری املاک باید به تصویب انجمن شهر برسد وجود نداشت لذا املاک بدون تصویب شورا واگذار شده است. اگرچه سازمان املاک طبق آیین نامه خود عمل کرده است.
رئیس کمیته نظارت شورای شهر با بیان اینکه اگر آییننامه معاملاتی سازمان املاک در شورا تصویب میشد قطعا بند قانونی در آیین نامه لحاظ میشد، گفت: آییننامه معاملات یا باید به صورت تیپ باشد و در شورا به تصویب برسد یا اگر به صورت تیپ ارائه نمیشود، باید به صورت تک تک آییننامه معاملاتی سازمانها و شرکتها به صحن شورا آمده و به تایید برسد.
تصویب حداقل یک سال سابقه کار در شهرداری برای انتصاب مدیرعاملان سازمان های شهرداری
زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی اساسنامه نمونه سازمان های شهرداری تهران پیشنهادی را ارائه کرد که این الزام را در بر داشت تا کسانی که به سمت مدیرعاملی سازمانی منصوب می شوند حداقل یک سال سابقه حضور در شهرداری تهران داشته باشند.
وی در تشریح این پیشنهاد اظهار داشت: اگر شخصی از بیرون شهرداری برای هر پتی در نظر گرفته شود این فرد حداقل به یک سال کارآموزی نیاز دارد تا با شهرداری آشنا شود.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر فردی برای پست مدیرعاملی بدون سابقه شهرداری انتخاب شود تا زمانی که بخواهد با شهرداری آشنا شود از کارآیی لازم برخوردار نیست از این روی باید در داشتن تجربه دقت لازم را داشت.
سیدحسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: در متن ارائه شده برای سمت مدیرعاملی ضابطه کارشناسی و 5 سال سابقه کار مرتبط گفته شده است و برای آن قید داخل سازمان و یا خارج سازمان در نظر گرفته نشده است و ما باید اجازه دهیم تا خود شورای سازمان این انتخاب را داشته باشد.
محمد سالاری در موافقت با پیشنهاد ارائه شده گفت: اینکه مدیرعامل سازمان از نیروهای داخلی باشد کار خوبی است و موجب درونگرایی می شود و با توجه به آشنایی که با موضوعات دارد با سرعت به ابعاد کار خود اشراف می یابد.
در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این پیشنهاد به تصویب رسید.
اساسنامه سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران به تصویب رسید
در یکصد و بیست و دومین جلسه شورا بررسی لایحه اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری تهران در دستور قرار گرفت.
در ابتدای بررسی این لایحه سید حسن رسولی با اشاره به ماده واحده آن گفت: شهرداری تهران موظف است نسبت به ساماندهی وضعیت کلیه سازمانها و تهیه اهداف و وظایف هر یک از آنها با اعمال اصلاحات در ساختار سازمانها و با رعایت شاخصها ظرف مدت سه ماه اقدام و جهت تصویب به شورا ارایه نماید.
وی ادامه داد: شهرداری تهران میبایست در راستای تخصصی نمودن فعالیت کلیه سازمانها و شرکتها در چارچوب ماموریتهای قانونی شهرداری تهران (شهرسازی و عمرانی، خدماتی و محیط زیستی، پشتیبانی و فرهنگی و اجتماعی) اقدام نماید.
پس از توضیحات سید حسن رسولی کلیات لایحه به رای گذاشته شد و به تصویب اعضای شورا رسید.
در ادامه جلسه محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا پیشنهاد کرد در ماده واحده این لایحه تکالیف مقرر در مصوبه تنقیحی سال ۸۹ الصاق شود.
وی در توضیح این امر گفت: در دورههای گذشته مصوبههای متعددی در این زمینه داشتیم و بر این اساس خیلی از شرکتهای فعالی که منحل شده بود، مجددا فعال شدند و لذا در سال ۸۹ آسیب شناسی خوبی در این زمینه صورت گرفت و مصوبه تنقیحی مناسبی تدوین شد؛ لذا پیشنهاد من این است از شاخصهای این مصوبه بهره گرفته شود.
سید حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: از مجموع ۴۳ سازمان و شرکت شهرداری تهران، تنها ۶ سازمان و شرکت تمام مراحل تصویبی ذیربط را طی کرده بودند.
وی ادامه داد: این در شرایطی است که تعدادی از اساسنامههای سازمان و شرکتها با امضای شخص شهردار اسبق و تعدادی توسط مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران ابلاغ شده ولازم است یک اساسنامه واحد برای تمامی سازمان و شرکتهای شهرداری تصویب شود.
وی ادامه داد: اگر به دنبال انضباط بخشی در شرکتها و سازمانها هستیم و اگر بخواهیم به آن مصوبه استناد کنیم گویی شهرداری لایحهای نداده و کاری عبث انجام میدهیم.
احمد مسجد جامعی نیز گفت:: در شورای دوم و سوم شهر تهران اساسنامهای برای سازمانهای شهرداری تهران تهیه کردند، اما ابلاغی این اساسنامه با مشکل مواجه شد.
وی افزود: آیین نامه معاملاتی سازمانها وشرکتها در این دوره به تصویب رسید، اما تنها ۶ سازمان و شرکت تمام مراحل را گذراندند و اگر قرار باشد مجددا فرایند اساسنامه سازمانها طی شود زمان زیادی تا ابلاغ و اجرای آن نیاز است. از این رو پیشنهاد میکنم تنها به تغییرات در اساسنامه جدید بپردازیم و آن را اصلاح کنیم.
در ادامه بهاره آروین در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اضافه کردن این عبارت موجب اغتشاش در لایحه خواهد شد و در واقع آوردن این واژه یعنی نصب کردن اصلاحیه جدید. پس بهتر است پیشنهاد پس گرفته شود.
افشین حبیب زاده نیز گفت: علت موافقت من با پیشنهاد آقای سالاری ابهاماتی است که در توضیحات ارائه شده در خصوص ماده واحده لایحه رفع نشده است. به عنوان مثال یکی از موارد این است که اساسنامه سازمان و شرکتها قبلا انجام شده و بررسی دوباره آن کار اضافی است که معلوم نیست به این شورا برسد یا نه لذا این اقدام لازم نیست جز آنکه دلایل قانع کنندهای ارائه شود.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.
در ادامه محسن هاشمی ریاست شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصولا اساسنامه سازمانها و شرکتها برای قانونی شدن باید به تصویب شورا و وزارت کشور برسد. علت اینکه اکثر شرکتها اساسنامه ندارند این است که اگر این اساسنامهها به وزارت کشور ارسال میگشت، بسیاری از شرکتها میبایست منحل میشد بسیاری از شرکتها مصوب هستند، ولی قانونی نیستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر اساسنامه تعدادی از شرکت و سازمانهای شهرداری مصوبه قانونی ندارند یا تعدادی مصوب غیرقانونی هستند. در حقیقت در ۲۰ سال گذشته تعدادی از این شرکتها قانونی نبودند و حتی در دورههای گذشته شورای شهر بنا داشت تعدادی از شرکتها و سازمانها را منحل کنند، اما موفق نشدند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: با توجه به چابک سازی ساختار شهرداری تهران، سازمانهای شهرداری نیز باید به ۱۰ سازمان کاهش یابد، اما آنچه که اهمیت دارد این است که اساسنامه نمونه سازمانهای شهرداری تهران باید علاوه بر تصویب هیئت تطبیق فرمانداری به تصویب وزارت کشور نیز برسد.
در ادامه جلسه شهربانو امکانی پیشنهادی مبنی بر اضافه کردن نام شرکتها در بند ب ماده واحده ارائه داد.
سید حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در این بند ما نمیخواهیم ساختار سازمانها و شرکتها را به ساختار رسمی شهرداری تغییر بدهیم، مبنای تشکیل سارمانها قانون تجارت است و مبنای تشکیل ساختار اداری شهرداری ایین نامه استخدامی و اداری سال ۵۸ است.
وی افزود: ما نمیتوانیم شرکتی را منحل کنیم و به جای آن در شهرداری اداره کل ایجاد کنیم.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب رسید.
در ادامه ناهید خداکرمی پیشنهاد حذف ماده ۴ را ارائه نمود.
بهاره آروین گفت: این بند میگوید سازمانها و شرکتها میتوانند دستاوردهای خود را در راستای سود آوری به متقاضیان عرضه کنند.
احمد مسجد جامعی نیز گفت:: در مصوبه سال ۸۹ در راستای انجام عملیات مالی و بازرگانی با رعایت قوانین و مقررات مالی موجود است.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.
در ادامه جلسه محمد علیخانی درباره بند (د) ماده ۸ مبنی بر اینکه ۲ نفر کارشناس متخصص در رشتههای مرتبط خارج از شهرداری حضور داشته باشند، گفت: این پیشنهاد به نوعی شهرداری ستیزی است. بهتر است یک نفر از دو نفر ترکیب شورای سازمان و شرکتها از شهرداری تهران باشد.
سیدحسن رسولی در پاسخ به این پیشنهاد گفت: در این باره ساعتها بحث شده است. بسیاری از سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران حیاط خلوتی هستند که دارای کمترین نوآوری، ایده و ظرفیت جدید است. بعضا نقش کارفرمایی و پیمانکاری نیز دارد و به صورت بنگاهی است. برای همین پیشنهاد شد از نهادهای مدنی متخصص در شورای سازمانها حضور داشته باشند.
شهربانو امانی نیز گفت::نباید به سازمانها دب بین بود چرا که نگاه بدبینانه به داخل سازمان باعث از هم پاشیدگی سیستم میشود.
در نهایت این پیشنهاد نیز پیشنها د به تصویب رسید.
در ادامه جلسه محمد سالاری پیشنهاد کرد در ماده ۸ و برای ایفای نقش نظارتی شورا در تشکیل شورای ئسازمان یک عضو شورا بدون حق رای و امضا حضور داشته باشد.
شهربانو امانی گفت: ریز شدن نظارت شورا در این بخش نظارت اثر بخشی نخواهد بود. لزوم یک عضو شورا اثر بخشی ندارد.
مجید فراهانی نیز گفت: شورای سازمان وظایف کلان دارد، اما متاسفانه این سازمانها به صورت حیات خلوت شهرداری درآمده و کمترین گزارشها از آنجا ارسال میشود؛ لذا برای نظارت میبایست یک عضو شورا حضور داشته باشد. این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
در ادامه جلسه محمد سالاری رئیس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر تهران پیشنهاد داد که یک نفر از اعضای شورای شهر تهران به عنوان عضو ناظر در شورای سازمان بدون حق رای حضور داشته باشند که این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.