وزیر راه: در چهار دهه گذشته میزان بزرگراهها و آزادراههای کشور از ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه اکثر روستاها در پیش از انقلاب از داشتن راه دسترسی محروم بوده اند افزود: در چهل سال گذشته میزان راههای دسترسی روستایی از سه هزار کیلومتر پیش از انقلاب به صد هزار کیلومتر در حال حاضر رسیده است و البته ایجاد راه روستایی و بهسازی این راهها به عنوان یک نهضت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
وی با اشاره به وابستگی کشور به پیمانکاران و مشاوران خارجی در پیش از انقلاب ادامه داد: امروز ایران دارای شرکتهای قدرتمند فنی، مهندسی و راهسازی است که علاوه بر فعالیتهای داخلی پروژههای بین المللی را نیز اجرا میکند.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه بنادر کشور گفت: ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن پیش از انقلاب به ۲۳۳ میلیون تن در حال حاضر رسیده است و صنایع دریایی و دریانوردی ما امروز در اکثر نقاط جهان حضور دارند و با وجود تحریم، نقش خود را در یاری رسانی به سیستم بازرگانی و حمل و نقل کشور ایفا میکنند.
اسلامی با اشاره به فعالیت ۲۵ فروند هواپیما در اوایل انقلاب افزود: هم اکنون ۳۰۰ فروند هواپیما در کشور فعالیت میکنند که در دو دهه گذشته علی رغم همه مزاحمت ها، رشد بیشتری در این بخش داشته ایم و هم اکنون بسیاری از دانشگاه ها، صنایع داخلی و شرکتهای قدرتمند کشور قادر به تعمیرات، نگهداری و بهره برداری از هواپیماها هستند.
وی وابستگی ایران به خلبانانی از دیگر کشورها را یکی دیگر از مشکلات این بخش در زمان پیش از انقلاب دانست و گفت: هم اکنون آموزش خلبانی، تربیت نیروهای فنی، تولید قطعات و تولید ظرفیتهای مربوط به خلق محصولات هستیم و دفاتر طراحی در کشور وجود دارد و ما در این بخش دیگر نیازمند کشورهای خارجی نیستیم.
توسعه خطوط ریلی از چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر
اسلامی با اشاره به توسعه خطوط ریلی از چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر ادامه داد: استانهای ما یکی پس از دیگری در حال بهره مندی از خط راه آهن هستند و اتصال خط آهن به استان گیلان، از پروژههای جدید است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به خطوط ترانزیت کشورهای همسایه را از دست آوردهای مهم این بخش دانست و گفت: اتصال بخش مهمی از کریدور شمال و جنوب که از طریق دریای خزر و آستارا به آسیای میانه و اروپا متصل خواهد شد، یکی از بزرگترین پروژههای فاخر مهندسی صنعت راه آهن در کشور است.
توانمندی کشور در بخش حمل ونقل جادهای و خودرویی
وی در خصوص توانمندی کشور برای تولید داخلی در بخش حمل ونقل جادهای و خودرویی افزود: ما با برخورداری از ۳۰۹ هزار دستگاه کامیون جزءکشورهای نامدار در این بخش هستیم که البته با بهسازی و توسعه قدرت مدیریت شبکه حمل و نقل جادهای در صدد توسعه سهم خود در این بخش هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وابستگی ایران به بهره گیری از کامیونهای دیگر کشورها برای حمل بار به ایران ادامه داد: امروز کامیونهای ما در نقاط مختلف اروپا در حرکت هستند و یکی از دستاوردهای ما ایجاد قدرت ترانزیت است که به صورت فردی و شرکتی در کشور ایجاد شده است.
حضور ۵۰۰ هزار مهندس مرکز تحقیقات در بخش قوام و دوام ابنیه
وی مرکز تحقیقات در بخش قوام و دوام ابنیه را نیز از دیگر دستاوردهای این بخش دانست و گفت: مسایل فنی که امروز در دستور کار است و نظام مهندسی به وجود آمده با حضور ۵۰۰ هزار مهندس سبب ایجاد جامعه مهندسی فاخر در کشور است که اینها از برکات انقلاب اسلامی است.
اسلامی با اشاره به اینکه دانش و تعهد موجود در جامعه مهندسی کشور سبب تاثیرگذاری آن در اقتصاد شده است ادامه داد: بسیاری از صنایعی که امروز در بخش ساختمانی، تجهیزات و ماشین آلات در کشور از آن برخوردار هستیم جزءمواردی است که در گذشته وجود نداشته و ما واردکننده آنها بوده ایم که سیمان یکی از آنهاست در حالی که ما امروز صادرکننده سیمان و آهن آلات به دیگر کشورها هستیم.