طرح مرمت خشتهای مطلای ایوان نجف در ۳ مرحله تعریف شده که با اتمام عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن، مرحله نخست به اتمام رسید
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کل این طرح به بیش از ۳۵ درصد رسیده است گفت: بزودی عملیات اجرایی مرحله دوم که شامل مرمت خشتهای بخش شمالی و گلدسته شمالی ایوان است، آغاز میشود.
معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: مرحله سوم و پایانی این طرح نیز شامل بخش مرکزی، سر در ورودی و تاج ایوان است.
وی با بیان اینکه پیشبینی میشود عملیات ترمیم دو مرحله باقی مانده ظرف یکسال و نیم آینده به اتمام برسد، تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.
کریمی گفت: طلای مورد نیاز این طرح با همت خیرین عراقی و عتبه مقدسه علوی تأمین میشود و استادکاران ایرانی مسؤولیت اجرای آن را برعهده دارند.
وی افزود: در این طرح خشتهای آسیب دیده پس از کدگذاری از ایوان جدا و پس از ترمیم، با روکشی از نیکل و سپس طلای اهدایی حرم مطهر به قطر ۱۰ میکرون آبکاری شده است و دوباره در محل خود نصب میشود.
کریمی گفت: مجموع کل خشتهای بکار رفته در ایوان نجف به حدود ۲۵ هزار قطعه در ابعاد و اشکال مختلف از ساده تا خشتهای منقش، میناکاری شده و دارای کتیبه و خطاطی میرسد که تا کنون حدود ۶ هزار و ۵۰۰ خشت مرمت شده است.
آستان مقدس علوی به مناسبت اتمام مرحله نخست این طرح، از خادمان ایرانی که در طرح ترمیم منارههای حرم مطهر علوی فعالیت میکردند، تجلیل کرد.
فاتح الکرمانی از اعضای شورای آستان مقدس علوی در این رابطه افزود: به منظور ارج نهادن بر تلاشهای جمعی از خادمان داوطلب و نیکوکار ایرانی که بدون هیچ حقوقی در خدمت حرم مطهر حضرت امیرالمومنین (ع) مشغولند مراسمی را برای تقدیر از این عزیزان برگزار کردیم.
الکرمانی افزود: این خادمان افتخاری در طرح ترمیم منارههای حرم مطهر فعالیت میکنند که اکنون مراحل متعددی از طرح را به انجام رسانده اند.
بنای صحن و سرای حرم مطهر علوی و ایوان نجف به سال ۱۰۳۸ هجری و به دوران شاه عباس صفوی و شیخ بهایی باز میگردد. شیخ بهایی که از نوابغ روزگار خود بشمار میآمد و عالم به تمام فنون و علوم دوران بوده، دو مناره ایوان را بهگونهای طراحی کرد که از زمین تا اتاقک اذان، دارای ۶۳ پله باشد که نشانگر سن مبارک حضرت امیر (ع) است.
براساس شواهد تاریخی، نادر شاه افشار در سال ۱۱۵۵ هجری، تمامی گنبد حرم مطهر علوی و منارهها و ایوان را با خشتهای مسی که روکشی از طلا داشتند، آذین کرد. در تاریخ آمده است که نادر، با به خدمت گرفتن ۲۰۰ هنرمند و جزیههای دوران حکومت خود و بهره از تواناییهای کشور پهناور ایران آن هنگام، در کمتر از یک سال، این طرح عظیم را به پایان رسانیده و از آن هنگام همچنان این آذین به زیبایی، خودنمایی کرده و بر روحانیت و صفای این مکان مقدس افزوده است.