پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر به پیاده سازی نرم افزاری برای مسیر یابی در ایستگاههای راه آهن دست یافتند که با اضافه کردن قابلیت صوتی در آن نابینایان میتوانند از آن بهره شوند
محمدامین سهرابی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه نوآوری و تحقیقات اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) طراحی اپلیکیشن برای مسیریابی در ایستگاههای شلوغ و خیلی بزرگ راهآهن را از دستاوردهای تحقیقاتی خود نام برد و گفت: معمولا افراد در اماکن شلوغ و بزرگ نمیتوانند مسیر خود را ادامه دهند و یا گم میشوند بنابراین طراحی سیستمی برای هدایت این افراد بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه عملکرد این اپلیکیشن برنامه مسیریابی ویژه (WAZE) است، افزود: بخشی به نام «واقعیت افزوده» به این برنامه کاربردی اضافه شد به صورتی که با استفاده از دوربین گوشی همراه مسیر مورد نظر فرد نشان داده میشود.
سهرابی گفت: این برنامه کاربردی در بسیاری از اماکن کاربرد دارد به عنوان مثال در بیمارستانها که یکسری خطوط راهنما با رنگهای مختلف روی زمین کشیده شده است با استفاده از این نرم افزار میتوان مسیر مورد نظر را پیدا کرد البته در ایستگاههای راه آهن، خطی روی زمین نیست، اما با استفاده از دوربین و این برنامه، یکسری خط روی زمین فرض میشود که اگر این خطوط دنبال شود، فرد بهدرستی به مقصد خود میرسد.
وی با بیان اینکه اگر ۸۰ خط در ایستگاههای راه آهن وجود داشته باشد، این برنامه شخص را تا سکو و واگن موردنظر راهنمایی میکند، افزود: همچنین امکانات دیگری مانند نقاط مختلف ایستگاه از رستوران تا اطلاعات و انتظامات در این اپلیکشین مشخص شده است و فرد با به کارگیری آنها میتواند به راحتی به مقصد برسد.
مجری طرح، ارتباط صوتی را از جمله ویژگیهای این برنامه کاربردی نام برد و گفت: از این طریق، مسیریابی برای نابینایان تسهیل میشود، فرد نابینا با استفاده از مسیریابی صوتی میتواند به مقصد برسد، به طوری که نابینایان با اسکن کردن بلیت خود و یا خواندن کد بلیت، اپلیکیشن اقدام به شناسایی و تایید این کد میکند و از این طریق مسیر در ایستگاه راهآهن را به فرد نابینا ارائه میدهد.
وی با بیان اینکه در این برنامه کاربردی از GPS (مکانیاب جهانی) استفاده شده است، افزود: از آنجایی که GPS در مکانهای بسته نمیتواند نشانی دهی کند، از سیستمی دیگر بنام (LPS) یا مکان یاب محلی استفاده شده است که برای این منظور تعدادی سختافزار در ایستگاه نصب میشود تا هم سرعت پردازش مسیر و هم دقت آن تا حد نیم متر افزایش یابد و خطایی نداشته باشد.
این طرح به راهنمایی دکتر فریدون مقدس نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خانم کریمی از پژوهشگران برتر اجرایی شده است.