مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکشنبه 7 بهمن ماه با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار کردند.
پژوهش خبری صدا وسیما:حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی، یک وظیفه مهم این دفتر را پاسخ به سؤال ها و نیازهای فکریِ جوانان، دانشجویان و گروه های اثرگذار فرهنگی برشمردند و توصیههایی در خصوص حضور جریانساز در فضای مجازی و آسیبشناسی مقوله تبلیغ بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با تجلیل از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی، وجود نواندیشی و روشنفکری دینی در این دفتر را مغتنم دانستند و گفتند: امروز، دوره انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است و قم به اینگونه نگاهها و جهتگیریهای نو، بیش از پیش احتیاج دارد.
ایشان دفتر تبلیغات اسلامی را یک واحد زنده و برخوردار از تألیفات پر شمار برشمردند و افزودند: البته جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور خالی است و این دفتر باید با شناسایی مجموعههای مؤثر فرهنگی و پاسخ دادن به سؤالهای دینی آنها، بر غنای فکری این مجموعهها بیفزاید.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* وظایف، توقعات و جهت گیریها:
1- وظیفه مهم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:
1-1- پاسخگویی به نیازهای فکریِ جوانان، دانشجویان و گروه های اثرگذار فرهنگی
2- نیاز بیش از پیش قم به نگاهها و جهتگیریهای نو:
2-1- مغتنم دانستن نواندیشی و روشنفکری دینی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
2-2- امروز، دوره انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است
3- خالی بودن جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور:
3-1- لزوم شناسایی مجموعههای مؤثر فرهنگی و افزودن برغنای فکری آنها
4- توقعات زیاد از حوزه علمیه قم برای حل مسائل و ابهامات
* توصیه ها و بایدها:
1- اولویتبندی و تمرکز بر کارهای زمینمانده در حوزه علمیه قم
2- حضور جریانساز در فضای مجازی:
2-1- استفاده از فضای مجازی بهترین راه ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سرنخهای فکری آنان
3- تدوین و انتشار کتابهایی با موضوع پاسخ به شبهات فکریِ جوانان و دانشجویان
4- تدوین دانش مددکاری اسلامی
5- شبکهسازی و همافزایی با دیگر دستگاههای فعال در تبلیغ
6- آسیبشناسی مقوله تبلیغ
7- توجه به اثر و بازخورد تبلیغ ( حلقه مهم در فعالیتهای تبلیغی):
7-1- کافی نبودن صرفِ رفتوآمد مبلغان به شهرها و روستاها و خوشبیان بودن آنها
7-2- لزوم انتخاب روشی برای استمرار تبادل فکری با جوانان مستعد حتی پس از پایان دوره تبلیغ
پژوهش خبری// امید جلوداریان