مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری: موسسات درک عمیق اجرایی از موضوعات ندارند و ناظر به حل مساله نیستند
وی با بیان اینکه ظرفیت تخصصی این مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به جایی نرسیده است که بتوانند بیشتر کار کنند، گفت: در حوزه عرضه، مشکل این است که این موسسات ارتباط خوبی با مشتریان ندارند شاید به این دلیل که هنوز در جو و فضای دانشگاهی هستند و درک عمیق اجرایی از موضوعات ندارند و همچنین چندان ناظر به حل مساله نیستند.
حاجیانی ادامه داد: در حوزه تقاضا که دولت است، مشکلاتی وجود دارد؛ این مشکلات شامل مسائل روزمرگی، بحران احساسهای کنونی و مقطعی است که موجب میشود نتوان راجع به آنها فکر کرد؛ دستگاهها برای حل این مشکلات آمدهاند و بازوهای پژوهشی را برای خود تعریف کرده اند.
وی گفت: بدبینی بین دانشگاه، صنعت و مراکز پژوهشی با دولت یکی دیگر از مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد و موجب شده است که ایدهها یک جانبه باشد همچنین عادت شده است که مسائل منتهی به پول و منابع باشد و اعتقادی به کار بنیادی وجود ندارد و برای حل آنها باید به سراغ سازمان برنامه و بودجه بیایند و در اصل از عملیات عقب میمانند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری افزود: مشکلی دیگری که وجود دارد، عدم توجه به حکمرانی مشارکتی و شبکهای است و تا زمانی که دستگاههای اجرایی فکر میکنند با پول میتوانند مسائل را حل کنند، سراغ سازمانهای مشارکتی و شبکهای برای حل مشکلات نمیروند.
وی گفت: همچنین مکانیزمهای ارتباطی که باید فی مابین این دو فراهم باشد، وجود ندارد که تقاضا مطرح و عرضه انجام شود و تا زمانی که وضعیت به این منوال پیش برود مشکلات هم به این صورت باقی خواهد ماند.