استان فارس به عنوان چهار راه ترانزیتی جنوب کشور، از نظر توسعه راه و جاده سازی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رانندگان قدیمی و با تجربه خودروهای سنگین، تاریخ شفاهیِ جادههای فارس هستند.
با یکی از رانندههای تریلر که حدود ۷۰ سال سن دارد در مسیر کازرون به شیراز همراه میشوم تا برایم از جاده بگوید. از مسیرهایی که آن قدر خاکی و پر پیچ و خم بودند که عبور از آنها کار هر رانندهای نبود.
کاش الان راننده شده بودم!
به گذشته بر میگردد به زمانی که بیست و اندی بیشتر سن نداشت. میگوید این تریلرِ قدیمی همراه همیشگی اش بوده و اگر جادهها آن موقع آسفالت بودند ماشینش این قدرها هم فرسوده نمیشد.
دنده را عوض میکند و ادامه میدهد سال ۵۴ شروع به رانندگی کرده. در آن زمان شرکت نفت کمی از جاده کازرون- شیراز را آسفالت کرده بود، اما بقیه جادهها خاکی بودند. به گفته او عبور از مسیری که زمانی به کُتل پیرزن، کُتل دختر و گلو خواجهای مشهور بود برای هر رانندهای امکان پذیر نبود. اگر ماشینی از گردنه رو به بالا میرفت و در همان موقع ماشینی از بالا رو به پایین در حرکت بود نمیتوانستند از کنار هم عبور کنند.
فارس در نقطه مطلوب
در طول مسیر کازرون به شیراز در یکی از ارتفاعات توقف میکنیم. راننده بر میگردد و به مسیری که پشت سر گذاشتیم اشاره میکند و میگوید در گذشته یک روز طول میکشید تا مسیر شیراز به کازرون را طی کنیم.
اما الان این مسیر یک روزه دو ساعت بیشتر طول نمیکشد. جادهها همه آسفالت شده اند و دیگر وضعیت گذشته را ندارند. مثالش همین محور جدید کازرون به شیراز است که جای گردنه خطرناک ابوالحیات را گرفته است.
تکاور تصریح میکند از کل راههای آسفالت شده در فارس ۱۱ هزار کیلومترِ آن راهِ روستایی است و مابقی شامل بزرگ راه، آزاد راه و راه اصلی است.
ساخت آزاد راهِ ملیِ شیراز- اصفهان- تهران به طول ۹۰۰ کیلومتر، توسعه راههای ترانزیتی شیراز به استانهای هرمزگان و جم -عسلویه - بوشهر به ترتیب به طول ۶۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر، فارس را به چهار راه ترانزیتی حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب کشور تبدیل کرده است.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس میگوید در رأس همه این طرحها آزاد راه شیراز – اصفهان است که حدود ۲۲۵ کیلومترِ آن در حالِ اجراست .
با راه اندازی آزاد راه شیراز-اصفهان در سال آینده ۱۴۰ کیلومتر از مسیرِ شیراز به اصفهان کوتاهتر میشود و فاصله ۵ ساعته این مسیر به دو ساعت کاهش مییابد.
به گفته تکاور آزاد راه شیراز – اصفهان علاوه بر کاهش طول مسیر و زمان سفر، باعث کاهش حوادث رانندگی، استهلاک خودرو و صرفهجویی در مصرف سوخت میشود به طوری که برآورد شده تنها در سال اولِ بهرهبرداری از این آزاد راه، ۱۳۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی میشود.
سوت بلند قطار در پیچ و خمهای کوهها
در کنار توسعه راههای فارس، ۱۱ سال قبل بود که سوتِ اولین قطار مسافربری در فارس به صدا در آمد.
با افتتاح راه آهن شیراز- اصفهان، فارس عملا به خطوط ریلی کشور متصل شد. اکنون ماهانه حدود ۴۰ هزار مسافر و بیش از ۱۰۰ هزار تن بار با قطار از شیراز به استانهای مرکزی و شمالی کشور جابجا میشود.
غلام حسین ولدی مدیر کل راه آهن فارس میگوید عملیات اتصال راه آهن از شیراز به استانهای جنوبی هم درحال اجراست. به گفته ولدی راه آهن شیراز- استهبان- نی ریز- گُل گُهرِ سیرجان، شیراز - بوشهر و اقلید–یزد که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته از دیگر طرحهای ریلی در فارس است.
سریال توسعه راهها همچنان ادامه دارد
برخی مناطق فارس، کوهستانی و عملیات راه سازی و ریل گذاری در آن هزینه بر و طاقت فرساست. مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس میگوید با وجود این که برای تکمیل خیلی از بزرگ راهها و محورهای مواصلاتی در استان به تخصیص بودجه نیاز است اغلب محورهای شریانی فارس چهار خطه شده اند یا مراحل پایانی را طی میکنند و با وجود برخی مشکلات از نظر راه سازی، فارس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
در مسیر رفتنمان به شیراز مهندسان جوان ایرانی با همتی بلند در حال ساخت تونل و اجرای دو قطعه ۱۰ کیلومتری گردنه ابوالحیات از مسیر بزرگ راه شیراز- خوزستان بودند. ما به مقصد رسیده بودیم، ولی سریال راه سازی در فارس همچنان ادامه داشت.
***سیده نصرت شجاعی