گزارش مکتوب؛
کرمانشاه روی ریل توسعه
سالها منتظر بودیم تا رؤیای کودکی مان تحقق یابد، رؤیایی که پس از سالیان متمادی اسفند ماه گذشته با شنیدن صدای سوت قطار در کرمانشاه محقق شد.
پروژه راه آهن غرب کشورکه عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغازشد با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان اسفند ماه سال ۹۶ به بهره
برداری رسید.
این پروژه بطول ۱۱۰ کیلومتر از فیروزان شروع وبه کرمانشاه میرسد و مردم این دیار حالا کمتر از یکسال است که صاحب خطوطی ریلی شده اند و با قطار به تهران و مشهد سفر میکنند.
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه میگوید: راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی نیز که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان است با طول ۲۶۳ کیلومتر عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
سالاری افزود: این پروژه از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب در ۲ قطعه در زمینه زیر سازی با پیشرفت ۶۶ درصد و از اسلام آباد غرب تا خسروی هم با ۳۶ درصد پیشرفت در حال انجام است.
وی میگوید: ۵۰ درصد منابع مالی این پروژه از فروش سهام پتروشیمیها و نیروگاهها است و ۵۰ درصد باقیمانده هم ازفروش اوراق مشارکت تامین میشود.
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطر نشان کرد: تاکنون برای پروژه کرمانشاه- خسروی ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل این خط ریلی نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر است.
علاوه بر جابه جایی مسافر از خطوط ریلی کرمانشاه، از تیرماه امسال ازظرفیت این خطوط برای جا به جایی بار هم استفاده میشود.
کوکنار سرپرست راه آهن کرمانشاه میگوید: تاکنون گرانول، مازوت وکود شیمیایی به ظرفیت ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تن برای صادرات به کشورهای مختلف از طریق ایستگاه راه آهن کرمانشاه بارگیری و ارسال شده است.
کارمطالعاتی بندر خشک هم که برمبنای خطوط ریلی پایه گذاری شده میتواند در آینده توسعه استان را به همراه داشته باشد.
فعالیتهای ریلی راه آهن کرمانشاه
در استان کرمانشاه که از دیر باز دروازه عتبات عالیات و منزلگاه زائران بوده است برای اولین بار امسال زائران از طریق خطوط ریلی از ۲۷ مهرماه تا ۱۳ آبان ماه از تهران و مشهد به کرمانشاه آمدند و راهی کربلای معلی شدند.
ویسمه مسئول روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: چهار رام قطار در ایام اربعین امسال روزانه ۲ هزار و ۴۰۰ مسافر را جابجا میکردند که در مجموع ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق خطوط ریلی به کرمانشاه آمدند.
در حالی که کمتر از یکسال از فعالیت راه آهن کرمانشاه میگذشت، چند هفتهای حرکت قطار در این خط بنا به دلایل فنی متوقف شد و پس از برطرف شدن مشکل بوجود آمده فعالیت راه آهن کرمانشاه از سر گرفته شد.
قصه قطار کرمانشاه به همین جا ختم نمیشود، همین چند هفته پیش بود که در رسانهها و فضای مجازی اخباری منتشر شد دال بر اینکه که اداره کل راه آهن غرب به همدان اختصاص یافته است.
همین موضوع باعث شد تا رسانهها، استاندار کرمانشاه و نمایندگان مردم استان در خانه ملت پای کار آیند و نگذارند این موقعیت از کرمانشاه گرفته شود، کرمانشاهی که معتبرترین برند تجاری و صادراتی در غرب کشور است.
کرمانشاه از دیر باز به دروازه آسیا معروف بوده و استراتژیکترین شهر غربی کشور در مسیر جاده ابریشم محسوب شده است.
یکی از اهداف بزرگ طرح راه آهن غرب کشور اتصال شبکه ریلی به بغداد و سپس بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه و برقراری امکان تجارت ریلی با کشورهای اروپایی است.
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه میگوید: با هماهنگیهای به عمل آمده با اسلامی وزیر جدید راه و شهر سازی و رئیس کمیسیون عمرانی مجلس موضوع اداره کل راه آهن کرمانشاه در حال پیگیری است و تا ۳ – ۴ ماه آینده حل خواهد شد.
وی افزود: شاید شائبه ایجاد شده در نامگذاری باشد، مثلا برای همدان اداره کل راه آهن غرب کشور ۱ و برای کرمانشاه اداره کل راه آن غرب کشور ۲ در نظر گرفته شود و از فیروزان تا خسروی همه خدمات و سرویس دهی بر عهده کرمانشاه باشد.
آنچه میتواند تشکیل اداره کل راه آهن کرمانشاه را تقویت کند صادرات ۴ میلیاردی کالا از طریق مرزهای استان کرمانشاه به کشور عراق است که به عنوان مرکز ثقل فعالیتهای اقتصادی و مبادراتی محسوب میشود.
قطار کرمانشاه حالا روی ریل است و در هفته ۳ رام قطار از کرمانشاه به تهران، تهران به مشهد و بالعکس انجام میشود.
این خطوط ریلی زمینه اشتغال ۵۰ نفر را فراهم کرده که با تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه – خسروی تا سال ۱۴۰۰ میتوان امیدوار بود برای جوانان بیشتری در این حوزه شغل ایجاد شود.
حال کرمانشاه به روزهای صنعتی شدنش فکر میکند، روزهایی که زیر ساخت هایش در بخشهای مختلف از جمله ریلی کامل شود و بتواند اقتصاد و رفاه بیشتری را برای مردم استوارخطه زاگرس رقم بزند.
* گزارشگر : پریسا پانیاز