مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت: به لحاظ عملیاتی هیچ کمبودی نداریم .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رامین یعقوبی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود :در سال های اخیر و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشورمان، کاهش بودجه دولتی تاثیر به سزایی در اقدامات ما داشته اما با همین شرایط هم نمره قابل قبولی به عملکرد ما تعلق می گیرد .
او ادامه داد : حوزه حمل و نقل بعنوان یک عنصر پیشران در کشور همواره مطرح بوده است، با توجه به پهنه و گستره کشور شبکه حمل و نقلی در حوزه های گوناگون به قدر کفاف سرویس دهی نمی کرد البته شرایط اقتصادی و اجتماعی و میزان جمعیت کشور در دهه پنجاه چنین روندی را می طلبید .
مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت : در آن زمان مراکز کشاورزی و صنعتی در اوایل انقلاب هنوز به شکل قابل قبولی شکل نگرفته بودند اما در حال حاضر نقش این ارگان ها بسیار پر رنگ تر شده است.
یعقوبی افزود: حمل و نقل بعنوان یکی از ارکان اساسی موتور توسعه اقتصادی کشور همواره مطرح بوده و در حال حاضر سهم این رکن اساسی در چرخه اقتصادی حدود 40 تا 50 درصد است.
مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در حوزه حمل و نقل دو نوع ناوگان باری و مسافری در کشور فعالیت می کنند که در خصوص ناوگان مسافری حدود 14 هزار و 800 دستگاه اتوبوس مسافری با میانگین سن حدود 10 سال وجود دارد این در حالی است که سن فرسودگی از سوی دولت 15 سال اعلام شده، می توان گفت وضعیت اتوبوس های کشور در شرایط بسیار قابل قبول و خوبی می باشد.
او در خصوص ناوگان باری کشور گفت: حدود 338 هزار دستگاه ناوگان باری با متوسط 16/8 سال در کشور فعالیت دارند این در حالی است که سن فرسودگی ناوگان باری، 22 سال اعلام شده است البته از این تعداد باید حدود 100 هزار دستگاه از دور خارج و فرسوده اعلام گردد که این امر هم به ورود دستگاه های جدید بستگی دارد خروج این 100 هزار دستگاه باری فرسوده می تواند سبب افزایش عرضه و تقاضا و کاهش آلایندگی هوا شود.
قربانی ادامه داد: با توجه به قیمت ارزان بنزین و دسترسی آسان مردم به خودروهای شخصی، در چند سال اخیر استفاده و استقبال مردم از ناوگان مسافری شهری و بین شهری روند نزولی داشته است اما در خصوص ناوگان باری در دو دهه گذشته این جریان روند صعودی داشته است.
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در استودیو گفت: از آنجا که سیاست گذاری های متمرکز در حوزه حمل و نقل میان چند دستگاه صورت می پذیرد دولت موظف به نظارت و رسیدگی این سیاست گذاری هاست .
قربانی در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه در خصوص ایمنی ناوگان مسافری گفت: دهه گذشته حدود 28 هزار نفر تلفات جاده ای ثبت شده اما دهه دوم که حدود 2 سال از آغاز آن می گذرد با در نظر گرفتن فرمول نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت تعداد تلفات مطابق با سایر کشورهای مشابه از حیث حمل و نقل جاده ای است .
یعقوبی در استودیو گفت : در ابتدای انقلاب اسلامی، ایران حدود 350 کیلومتر آزاد راه داشت در حال حاضر 2 هزار و 400 کیلومتر میزان آزاد راه ها در حال بهره برداری کشور است و حدود 4 هزار کیلومتر هدف گذاری شده است هدف اصلی آزاد راه های کشور ایجاد کریدور ترانزیتی در سراسر کشور است .
یوسف نژاد در سوی دیگر گفت : متاسفانه اقتصاد کشور، دولتی است اما در هیچ جای دنیا متولی بحث های این چنینی، دولت نیستیم.
او افزود: با توجه به سند توسعه حمل و نقل جاده ای کشور بصورت عام اصلا لازم نیست همه شهرها فرودگاه یا قطار داشته باشند باید مراکز اثر گذار و پر اهمیت تر شناسایی و در آنها ایستگاه قطار و فرودگاه تاسیس شده البته حمل و نقل ریلی در کشور ما بسیار به صرفه تر است زیرا تلفات جاده ای کاهش می باید و مصرف سوخت هم بهینه می شود.
یعقوبی در سوی دیگر استودیو گفت: در حال حاضر 90 درصد حمل بار از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می پذیرد و فقط 10 درصد از این امر به حمل و نقل ریلی اختصاص یافته آنهم به دلایل محاسن حمل و نقل جاده ای است زیرا دسترسی آسانتر می باشد.
هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ظرفیت بنادر کشور در مقایسه با قبل از انقلاب بی نظیر است در حال حاضر بیش از 230 میلیون تن ظرفیت در حال استفاده است بخش عمده این مصرف هم به صادرات ایران بر می گردد.
او ادامه داد: ما قابلیت آن را داریم که هاب منطقه باشیم اما این مهم به مجموعه عوامل و امکانات حمل و نقلی و ارزی و ... نیاز دارد.
حق شناس افزود:در سال گذشته حدود 20 میلیون سفر دریایی در آبها و بنادر کشور صورت گرفته که عمده این سفرها به جزایر زیبای خلیج فارس بوده است.
رامین یعقوبی از شرایط ویژه حمل و نقل هوایی خبر داد و گفت: در این بخش استاندارد ها بین المللی هستند اوایل انقلاب در این حوزه حدود 25 فروند هواپیما داشتیم که در حال حاضر این رقم به 143 فروند هوا افزایش یافته است بهتر است که به دنبال هواپیماهای کوچکتر برای جابه جایی کالا و بار میان استان ها و شهرها باشیم البته سرمایه گذاری در این حوزه سخت و سنگین است .
یوسف نژاد هم از رشد قابل توجه صنعت هوایی کشور در سال های پس از انقلاب گفت و افزود: این صنعت از حالت وابسته به مستقل تغییر جایگاه داده است .