در هشتمین نشست شورای هماهنگی در مناطق محروم؛
لزوم استقرار عدالت آموزشی در مناطق محروم
وزیر کار: برای استقرار عدالت آموزشی در مناطق محروم باید گامهای محکم تری برداریم
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محمد شریعتمداری در هشتمین نشست شورای هماهنگی بهبود و ارتقاء شاخصهای آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور که با حضور بطحایی وزیر آموزش و پرورش، فتاح رییس کمیته امداد و احمد میدری معاون رفاه اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: امروز میزبان این جلسه بسیار مهم و ارزشمند هستیم و امیدوارم این جلسه و سلسله نشستهای دیگر که با حضور وزیر آموزش و پرورش و با محوریت نهاد کمیته امداد و سایر همکاران و خیریهها و شرکای اجتماعی برگزار میشود بتوانیم نقیصه مهم و بخشی از نازیباییهای موجود در جامعه امروز را رفع کنیم.
وزیر کار با بیان اینکه برای استقرار عدالت آموزشی در مناطق محروم باید گامهای محکم تری برداریم، گفت: اگر عدالت آموشی نباشد احتمال وقوع سایر بی عدالتیها افزایش مییابد.
وی اظهارامیدواری کرد که در چهلمین سال پیروزی انقلاب که با رهبری حضرت امام خمینی (ره) به وقوع پیوست به یکی از مهمترین اهداف خودش که رفع نقایص آموزشی است بیش از پیش دسترسی پیدا کنیم و شرایط مطلوب تری را در این عرصه داشته باشیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به احصای اطلاعات حدود ۱۳۰ هزار کودک بیرون مانده از مدارس و انجام اقداماتی برای بازگرداندن آنها به مدارس گفت: امیدواریم بتوانیم با مسائل ریشهای برخورد کنیم و چهره بازماندگی بویژه از چهره نظام آموزشی در دوره ابتدایی در آینده نه چندان دور برداشته شود.
شریعتمداری گفت: امروز در جهان برای فقر مفاهیم گستردهتری تعریف میکنند و دیگر به تنهایی فقر مالی نیست و چندقابلیتی شده است.
وی افزود: موانعی بر سر راه توسعه یافتگی وجود دارد که از مهمترین آنها فقر آموزشی است و باید در حل آن پیشتاز باشیم. بسیاری کشورهایی که دارای شاخصهای آموزشی برابر در دوره ابتداییاند، در کاهش نابرابریهای اقتصادی از شرایط مطلوب تری برخوردارند و باید نگاه همه جانبه و عمیق تری داشته باشیم و آن را به عنوان امری جدی دنبال کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید در دنیا در این بخش پیشتاز باشیم عنوان کرد: آموزش رایگان انجام میشود، اما برای استقرار عدالت آموزشی بویژه در مناطق محروم باید گامهای محکمتری برداریم.
شریعتمداری تاکید کرد: ما در حوزه بازماندگان از تحصیل کارهایی انجام داده ایم و آمارها وجود داشت، اما به نام و اطلاعات دقیق دسترسی نداشتیم که در کار مشترکی با وزارت آموزش و پرورش امروز این اطلاعات احصاء شده و با ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار عنوان افرادی مواجهیم که میتوانیم برنامه ریزی جدیتری برای آنها داشته باشیم که به نظر میآید گام موثری در رفع این ناهنجاری است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر ۱۴ میلیون دانش آموز در کشور تحصیل میکنند؛ ۷ میلیون در مدارس ابتدایی هستند و این شورا برای ارتقای شاخصهای آموزشی در مناطق محروم برگزار میشود که سعی میکنیم با همکاری دستگاهها این مشکل را حل کنیم و امکان بازگشت کودکان بازمانده را فراهم کنیم.
شریعتمداری گفت: از میان ۱۴ میلیون دانش آموز بر اساس اطلاعات به دست آمده حدود ۳۵۰۰ دانش آموز به دلیل منابع مالی امکان تحصیل نداشتند که به راحتی قابل انجام است که میتوانیم با همکاری بهزیستی و کمیته امداد، برای آنها اقدام کنیم.
واکنش شریعتمداری به پخش کلیپ دردناک کودکان کار در فضای مجازی
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انتشار کلیپی دردناک از کودکان کار که طی چند روز گذشته در فضای مجازی پخش شد، واکنش نشان داد و آن را تاسف آور خواند.
محمد شریعتمداری که در هشتمین نشست شورای هماهنگی بهبود و ارتقاء شاخصهای آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور صحبت میکرد با واکنش نسبت به این فیلم اظهار کرد: تابعیت کودکان کار هیچ فرقی نمیکند. آنها عائله ما هستند و ما موظف هستیم بی توجه به جنسیت، قومیت و ملیت کودکان از آنها حمایت کنیم.
وی تاکید کرد: اورژانس اجتماعی در این قضیه وارد عمل شده تا موضوع را بررسی کند.
شریعتمداری با اظهار امیدواری از این که بتوانیم به صورت ریشهای با علت مسائل برخورد کنیم، تاکید کرد: این موضوع نیز از سیاستهای اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: هم اکنون در دنیا فقر، را فقر مالی نمیدانند و برای آن تعریف گستردهای دارند دیگر فقر با تولید ناخالص داخلی GDP معنا پیدا نمیکند بلکه موانع توسعه یافتگی از جمله آموزشی مصداق فقر است.