وزیر راه: وظیفه دولت کاهش تصدی گری و افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ محمد اسلامی، در مراسم افتتاح شهرک حمل و نقل تهران با بیان اینکه وزارت راه در حمل و نقل هیچ نقشی را جز تسهیل کنندگی و حمایت از ظرفیت های بخش خصوصی ایفا نخواهد کرد افزود: دولت باید تصدی گری خود را به حداقل رسانده و هموار سازی کند تا سرمایه گذاری بخش خصوصی و مردم توسعه یابد و اقتصاد رقابتی در کشور ایجاد شود که امیدواریم این امر با همت مردم و حمایت مسئولان اجرا شود.
وی، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار و همچنین ظرفیت های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را از ظرفیت های خوب کشور عنوان کرد که می تواند به سرمایه گذاری بخش خصوصی در اقتصاد سرعت بخشد از این رو همه مسئولان اعم از استانداران، فرمانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی کمک کنند تا سرمایه گذاری بخش خصوصی شتاب گیرد.
وزیر راه و شهرسازی، شهرک های حمل و نقل را حلقه گمشده نظام لجستیک کشور دانست و گفت: لجستیک می تواند به کمک حمل و نقل ترکیبی و استفاده از ظرفیت های ترانزیت، سهم خود را در اقتصاد کشور به صورت روز افزون گسترش دهد و شهرک ها باید با کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه یابند.
وی افزود: فاز یک شهرک حمل و نقل تهران که به بهره برداری رسیده ، الگوی خوبی است برای سایر استانها تا شرکت های حمل و نقل در این مناطق استقرار یابند البته سهم رانندگان و ناوگان حمل و نقل باری کشور در این شهرک ها باید به خوبی دیده شود و در این شهرک ها سرویس و خدمات مناسبی به رانندگان و خودروهای باری داده شود زیراکارآمدی و بازدهی بالای بخش حمل و نقل برای توسعه بهره وری اقتصاد کشور، امری مهم و ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی استقرار شهرک حمل و نقل در جوار منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی را نقطه قوتی دانست که با افتتاح این مرکز بزرگ لجستیک منطقه ای نمود پیدا کرده است.
اسلامی گفت: شهرک حمل و نقل و منطقه آزاد فرودگاهی با توجه به وجود قطار و هواپیما در این منطقه کارآمدی را افزایش خواهند داد.
وی همچنین با قدردانی از اقدام خوب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در احداث رمپ و لوپ شهرک حمل و نقل و دسترسی ها، افزود: این اقدام موجب حذف یکی از نقاط حادثه خیز جاده ای با توجه به حجم ناوگان عبوری شده است.
انتقال گاراژها به شهرک حمل و نقل وظیفه شهرداری
شهرک حمل و نقل برای فعالیت شرکتهای استارتاپی و الکترونیکی صنعت حمل و نقل، قابل استفاده است، اما اینکه گاراژهای جنوب تهران به این شهرک منتقل شود، به شهرداری تهران مربوط است.
وی در ادامه افزود: این شهرک جایگاه موثری در مدیریت ناوگان و بار منطقه دارد و پشتیبانی بار در یک فرآیند قرار میگیرد. در تهران تاکنون چنین فعالیتی نداشته ایم و این شهرک با زحمات فعالان بخش خصوصی ساخته شده است به گونهای که احداث فاز نخست آن ۲۸ سال به طول کشید.
اسلامی درباره اینکه احداث شهرک حمل و نقل با احداث منطقه بارانداز شهرک فرودگاهی امام خمینی که در منطقه ویژه اقتصادی این فرودگاه ساخته میشود موازی کاری نیست؟ گفت: استان تهران به ایجاد چنین خدمات زیربنایی در بخش حمل و نقل نیاز دارد و در نظام جامع حمل و نقل نیز احداث چندین لجستیک پارک طراحی شده است که پارک لجستیک امام خمینی یکی از این لجستیک پارکهاست و به عنوان بارانداز استفاده خواهد شد، اما شهرک حمل و نقل استان تهران محل تجمیع شرکتهای حمل و نقلی و ناوگان باری جادهای است.
مشارکت ۳۰ درصدی دولت در فاز یک شهرک حمل و نقل
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالای برون شهری گفت: ۷۰ درصد اقدامات عمرانی فاز یک شهرک حمل و نقل تهران، بدون همکاری دولت تکمیل شد و بزودی دیگر خدمات مورد نیاز رانندگان نیز در شهرک حمل و نقل راه اندازی میشود.
حسین احمدی زاده گفت: در سال ۶۹ عملیات اجرایی این شهرک آغاز شد و در ابتدا همزمان با احداث این شهرک پایانه نسیم شهر در حال ساخت بود که در آن دوره برای ساخت این شهرک سنگ اندازی بسیاری شد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این شهرک به صورت جدی ۱۰ سال است دنبال میشود، گفت: در شهرک حمل و نقل، ۳۰۰ خط تلفن به صورت وایرلس وجود دارد و هر شرکت حمل و نقلی امکان دریافت ۴۰ خط تلفن را دارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک حمل و نقل تهران با اشاره به اینکه همه شرکتهای حمل و نقلی موظف به احداث خوابگاه برای رانندگان خود هستند، تصریح کرد: در این زمین، ۳۲۰ شرکت حمل و نقلی راه اندازی میشود که در فاز اول ۷۰ شرکت حمل و نقلی فعالیت دارند.
وی افزود: همه خدمات رفاهی، فرهنگی، تعمیرگاهی، اماکن تفریحی، هتل، مهمانسرا و مراکز ورزشی در شهرک حمل و نقل دیده شده است تا رانندگان با مشکل مواجه نشوند.
احمدی زاده تصریح کرد: با تکمیل شهرک حمل و نقل به تدریج پایانههای بار و گاراژها از تهران خارج میشوند و امکان تبدیل آنها به مراکز تفریحی و فرهنگی فراهم میشود.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالای برون شهری با اشاره به اینکه از این ۳۰۰ هکتار مساحت شهرک حمل و نقل، یک چهارم آن متعلق به فضای سبز است، افزود: آبرسانی این فضای سبز به صورت قطرهای است و ما آب را با تانکر خریداری میکنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از اتوبوسهای مسافری به ماشینهای حمل بار تبدیل شدهاند، گفت: بسیاری از تصادفات جادهای از این موضوع نشأت میگیرند.
احمدیزاده افزود: قسمت پایین اتوبوسهای وی آی پی باز است و در همین پایانههای مسافری که مدیریت آن بر عهده شهرداری است، جابجاییهای بار انجام میشود و کالاهای آتشزا و بارهایی که ما حمل نمیکنیم در اتوبوسها به راحتی حمل میشود.
وی افزود: انبارهای پایانههای مسافری از انبارهای شرکتهای حمل و نقلی بیشتر بار دارند و این موضوع را چندین بار به شهرداری اطلاع دادهایم، ولی آنها با ما همکاری نمیکنند و عوارض زیادی بابت همین موضوع از ما دریافت کردهاند.
وی افزود: وقتی ما میخواهیم مجموعه خود را ساماندهی کنیم و تهران را از آلودگی صوتی و بصری نجات دهیم، خود سرمایه گذاری کرده و آب و برق و گاز را آوردهایم در این بین انتظار داریم که دولت و شهرداریها با ما همکاری کنند.
احمدیزاده تصریح کرد: در پایانه نسیم شهر در یک غرفه ۵۰ متری ۱۰ نفر مشغول کار هستند در حالیکه با تکمیل شهرک در ۳۲۰ شرکت حمل و نقلی بیش از ۱۰۰ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم انجام میشود.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالای برون شهری با انتقاد از دولت در جهت حمایت از بخش خصوصی با بیان اینکه تنها توقع ما از دولت این است که بجای گرفتن دست ما، پای ما را رها کند گفت: متأسفانه دولت در این بخش هیچ همکاری با ما نمیکند و حتی برای تهیه قیر آسفالت مسیر با وجود آنکه با استاندار و رئیس سازمان راهداری موافقت نامهای امضا کردیم، اما کمکی به ما نشد.
وی درباره هزینههای ساخت شهرک حمل و نقل گفت: برای ۳۰۰ قطعه سه فاز شهرک حمل و نقل کل هزینه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بر آورد میشود و ۵ هزار میلیارد ریال برای هزینههای زیربنایی آب، برق، گاز و تلفن، جدولها و آسفالت هزینه خواهد شد.
احمدیزاده با انتقاد از برنامههای دولت گفت: دولت یک ریال هم به ما کمک نکرده و عوارض سنگینی هم برای راه اندازی این محدوده از ما دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه آرامش و آسایش رانندگان یکی از اهداف اصلی در شهرک حمل و نقل است، اظهار داشت: زمانی که راننده، محلی برای استراحت نداشته باشد مجبور است تا مقصد به صورت مداوم رانندگی کند و همین امر منجر به تصادف میشود، اما ما قصد داریم با راه اندازی این شهرک حمل و نقل جایگاه و تجهیزات مناسبی برای رانندگان در نظر بگیریم.
احمدیزاده گفت: اگر دولت در این بخش با ما همکاری کند و تسهیلات لازم را در اختیار ما قرار دهد با تکمیل شهرک حمل و نقل تهران، شاهد یک تحول بزرگ در حوزه حمل و نقل خواهد بود.
انتقال پایانه نسیم شهر تا ۲ سال آینده به شهرک حمل و نقل
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: فاز یک شهرک حمل و نقل در آستانه تکمیل شدن است و تلاش میکنیم تا دو سال آینده همه شرکتهای حمل و نقلی در پایانه نسیم شهر به شهرک حمل و نقل تهران منتقل شوند.
عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۰ درصد حمل بار کشور بر عهده حمل و نقل جادهای است و حدود ۲۵ هزار دستگاه کامیون فقط در استان تهران وجود دارد، گفت: بخش مهمی از آلودگی هوای تهران نیز مربوط به همین کامیونهاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت مناسب شهرک حمل و نقل تهران گفت: این مجموعه ۳۰۰ هکتاری، ظرفیت استقرار ۳۲۰ شرکت حمل و نقلی دارد و از امروز ۷ شرکت حمل و نقلی در این مجموعه کار خود را آغاز میکنند، تا پایان سال تعداد شرکتها افزایش مییابد.
وی افزود: دولت هم تلاش خواهد کرد با همکاری بیشتر، شرکتها زودتر به شهرک حمل و نقل تهران منتقل شوند تا از حجم خودروهایی که مجبورند به تهران وارد شوند کاسته شود چراکه علاوه بر آلایندگی، مشکلاتی برای ورود این خودروها به شهر تهران با توجه به محدودیت های ترافیکی نیز وجود دارد و از این جهت استقرار و راه اندازی این شهرک به نفع رانندگان و کامیون داران و صاحبان بار و کالاست.