ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس-نماد خودکفایی بنزین در کشور- به 44 میلیون لیتر در روز رسید.
در کنار آبهای نیلگون خلیج فارس در بندرعباس ستاره ای در حال درخشیدن است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خلیج فارس؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان است که نزدیک به 50 درصد از بنزین مصرفی کشور در این پالایشگاه تولید می شود. پالایشگاهی پیشرفته که از توان مهندسان ایرانی حکایت می کند. 75 درصد از تجهیزات راه اندازی شده در فاز های سه گانه نیز با استفاده از توان و دانش بومی ساخته شده است. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با 700هکتار وسعت یکی از بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت پالایش 550 هزاربشکه در روز میعانات گازی پارس جنوبی است. پالایشگاهی که به تنهایی تولیدات سه فاز پارس جنوبی را استفاده می کند و منجر به نصف شدن صادرات خام میعانات گازی از کشور شده است. این پالایشگاه اکنون روزانه 44 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در کشور تولید می کند. میزان تولید بنزین در کشور با بهره برداری از فاز سوم این پالایشگاه به 105 میلیون لیتر رسیده است.میزان مصرف بنزین در کشور نیز 87 میلیون لیتر است. رسیدن به این ظرفیت در سه مرحله120 هزار بشکه ای در نظر گرفته شده بود که مرحله اول اردیبهشت 96، مرحله دوم تیر 97و مرحله سوم نیز 18دی 97 محقق شد. با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گام پایانی در خودکفایی بنزین در کشور تکمیل شد. پیش از این در مرحله دوم خودکفایی کشور در تولید بنزین اعلام شده بود و با بهره برداری از این مرحله خوکفایی تثبیت و مستحکم می شود. این فاز ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین در روز دارد. کل ظرفیت تولیدی پالایشگاه 44 میلیون لیتر بنزین در روز است. فازهای سه و چهار نیز عملیات تسطیح و خاکبرداری آن آغاز شده و قرار است تا در مدت 24 ماه ساخته و به بهره برداری برسد. با بهره برداری از این فازها ظرفیت تولید بنزین به بیش از 60 میلیون لیتر خواهد رسید. ساخت این پالایشگاه از آن جهت اهمیت دارد که ایران خود بنزین باکیفیت تولید و مصرف و مازادش را نیز به خارج کشور صادر می کند. اکنون 18 میلیون لیتر بنزین مازاد در کشور تولید میشود که این رقم ایران را به جمع صادرکنندگان بنزین ملحق می کند. محمدعلی دادور مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس می گوید:تولید محصولات مطابق استانداردهای کیفی اروپا،ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه های گازی پارس جنوبی،جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش تر و اشتغالزایی بیشتر در کشور از اهداف اجرای این طرح بزرگ اقتصادی بود. عملیات ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت وذخیره سازی استراتژیک بنزین از بهمن 85 آغاز شد. این پالایشگاه دارای واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، نفت سفید و نفت گاز است که با هدف تولید بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع و سوخت جت ساخته شده است. تمام مراحل این پالایشگاه به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است. خوراک مصرفی پالایشگاه اکنون روزانه 360هزار بشکه میعانات گازی است که از عسلویه با یک خط انتقال 485 کیلومتری تامین می شود و در ظرفیت نهایی این خط ظرفیت انتقال تا 550 هزار بشکه نیز دارد. بنزین تولیدی پالایشگاه در حال حاضر برای کنترل آلایندگی در کلان شهرها استفاده می شود اما به علت کیفیت بالا امکان صادرات نیز فراهم است. مشاور عملیات پالایشگاه ستاره خلیج فارس می گوید:استاندارد محصولات تولیدی این پالایشگاه در مرکز نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت تایید شده و در برخی شاخص ها بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس، استاندارد بالاتر از یورو پنج نیز کسب کرده است. احمدخیره می افزاید:بنزین تولیدی در این پالایشگاه با اکتان بالای 98 و بنزن زیر یک درصد است که سازگاری زیادی با محیط زیست دارد. بی شک راه اندازی و بهره برداری فاز های نفت ستاره خلیج فارس یکی پس از دیگری و آنهم در فاصله کمتر از شش ماه در فاز دو و سه یک پیروزی بزرگی در مقابله با تحریم هاست. بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان می گوید: "در گذشته کشورهای خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار میآوردند که با بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه 44 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضع باثباتی داریم و از بابت تحریم نگرانی نداریم". استفاده از میعانات گازی در پارس جنوبی باعث ایجاد ارزش افزوده و نوعی مقابله با تحریم ها شده است. میعانات گازی به مانند نفت نیست و براحتی نمی توان آن را متوقف کرد. این پالایشگاه به تنهایی می تواند تولید میعانات سه فاز پارس جنوبی را مصرف کند و درصورت فروش نرفتن میعانات گازی بر اثر تحریم ها نیز وقفه ای دربرداست این محصولات ایجاد نمی شود. مهندسان ایرانی در کنار نصب و راه اندازی مدرن ترین پالایشگاه خاورمیانه به خودکفایی در تولید کاتالیست های بنزین نیز رسیدند. کاتالیست هایی که در اختیار دو و سه کشور اروپایی و آمریکا بودند و به بهانه تحریم ها از ایران دریغ می کردند. تا سال نود 100 درصد از کاتالیست های مورد استفاده در پالایشگاه بنزین سازی ایران از خارج وارد می شد. کاتالیست مهمترین بخش بنزین سازی در پالایشگاه است. مدیرعامل شرکت مهندسی و تأمین تجهیزات پتروشیمی ایران (اسپک) می گوید: دانشمندان ایرانی در زمان تحریم ها انحصار شرکت های خارجی را در تولید کاتالیست شکستند و اکنون ایران دومین کشور تولید کننده کاتالیست های تولید بنزین در دنیاست.
جلیل سبحانی می افزاید: امروز 105 میلیون لیتر بنزین کشور با استفاده از کاتالیستهای ایرانی تولید میشود و در این بخش نهتنها نیازی به خارجیها نداریم بلکه دیگر هیچ کسی نمیتواند مارا در زمینه تحریم بنزین تهدید کند. همه کاتالیست های نصب شده در سه فاز پالایشگاه نفت ستاره از نوع ایرانی و تولیدداخل هستند. بیش از 3 هزار و پانصد نفر نیز بصورت شبانه روزی در هوای شرجی و گرم بندرعباس برای ساخت و نصب تجهیزات پالایشگاه در سال های گذشته عرق ریختند تا پرچم ایران را بر فراز قله ها بنشانند. توان جوانان ایرانی موجب شده است تا پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از ابتدای راه اندازی تاکنون بیش از 5میلیارد لیتر بنزین تولیدی را به شبکه توزیع تحویل دهد. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به تنهایی قادراست معادل55درصد تولید کل پالایشگاههای کشور بنزین تولید کند. در صورت کنترل مصرف بنزین در کشور، ایران صادر کننده حدود 20 میلیون لیتر بنزین در سال آینده می شود. پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در سال 85 با سرمایه گذاری 3 و هشت میلیارد یورویی آغاز شد. ارزش تولیدات فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز حدود 24 میلیون دلار است.