کارشناس مسائل سیاسی: از ابتدا برای فشار بر ایران طرح مشترکی بین اروپا و آمریکا وجود داشته است.
وی گفت : ایران کشوری است که نظم مقاومتی در منطقه ایجاد کرده و بازیگر اصلی منطقه پس از داعش است و آنچه که طرف مقابل را در توافق ها نگه می دارد بالا بردن هزینه پایبند نبودن آنها به تعهداتشان است .
کارشناس مسائل سیاسی افزود : ایران برای تحمیل هزینه به طرف های مذاکره کشوری دست بسته نیست و طرف های مقابل باید از هزینه های پایبند نبودن به تعهدات بترسند .
محمدی گفت : در دنیای کنونی امضای کری یا امضای مکرون و برجام نمی تواند تعهد ایجاد کند بلکه میزان توانایی ما در تحمیل هزینه به طرف ها تعهد برای آنها ایجاد می کند .
وی با بیان اینکه باید مشخص شود برنامه هسته ای برای چه چیزی تعطیل شد افزود: اروپا و آمریکا به طور شفاف اعلام کرده اند که پس از پایان دوره برجام و سال 2025 میلادی فعالیت های هسته ای ما را نخواهند پذیرفت .
این کارشناس مسائل سیاسی برجام را توافقی بی سرانجام خواند و افزود: باید با شرکای غیر غربی روابطمان را گسترده کنیم و نیاز اروپایی ها به برجام را گرو بگیریم تا آنها بفهمند هزینه انجام ندادن تعهداتشان بالاست .
محمدی گفت : اروپایی ها تصریح کرده اند که کانال مالی ویژه (SPV) تحریم های آمریکا را دور نمی زند بلکه قرار است در کنار تحریم ها بخشی از روابط تجاری ایران با اروپایی ها را تسهیل کند البته اراده ای نیز در این باره در طرف اروپایی دیده نمی شود .
وی افزود: SPV که اکنون مسئولان سیاست خارجی کشورمان با اروپایی ها درباره آن مذاکره می کنند از اقتصاد کشور پول زدایی می کنند و پول ایران را در حساب هایی بلوکه می کنند که کشورمان به آن دسترسی نخواهد داشت.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: SPV یعنی نفت در مقابل آنچیزی که اروپایی ها و آمریکایی ها بخواهند.
محمدی افزود: غربی ها می خواهند پولی در اختیار نظام اسلامی نباشد تا هزینه امور راهبردی خود کند و SPV خواست آمریکایی ها برای در اختیار قرار گرفتن منابع مالی ایران را محقق می کند.
وی گفت: در تحریم ها سیستم پیچیده ای باید ایجاد شود که تحریم کننده طرف های روابط اقتصادی را نشناسد و ذینفعان و مبادله کنندگان در آن مشخص نشود اما SPV این موضوع را کامل مشخص می کند و مشتریان ایران را آشکار می سازد و این طرح در خدمت آمریکایی هاست .
این کارشناس مسائل سیاسی افزود : باید SPV را اصلاح و با طرف های اروپایی درست مذاکره کنیم .
محمدی گفت : نباید برنامه هسته ای را بدهیم و در ازای آن مذاکره بگیریم .
وی با بیان اینکه باید برای ادامه تعهدات برجامی مان زمانی را مشخص کنیم افزود : برای افزایش هزینه اروپایی ها در انجام ندادن تعهداتشان باید با شرکای غیر غربی توافق های بزرگ و زیرساخت های مهم از جمله پیمان های دو جانبه پولی ایجاد کنیم و در بازنگری جدی در سیاست خارجی مان اعتماد شرکای غیر غربی را به دست بیاوریم زیرا آنها می گویند ایران فقط زمانی سراغ ما می آید که دچار مشکل شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: SPV طرح مشخصی نیست اما آنچه که تاکنون از آن مشخص شده طرحی برای ماندن ایران در برجام، موثر شدن تحریم ها، کشاندن ایران به توافق درباره توان موشکی و نفوذ منطقه ای و اجرای برنامه نفت در مقابل غذا است .
محمدی افزود:بر اساس SPVکه چارچوبی تهاطری است غربی ها برای پول نفت ایران تصمیم می گیرند که کجا خرج شود.
وی گفت : مسئولان سیاست خارجی کشور راهبردی برای مذاکره با اروپایی ها برای دستیابی به توافق خوب ندارند .
این کارشناس مسائل سیاسی افزود : زمانی که مبانی رفتار مسئولان سیاست خارجی ایران را مرور می کنیم آنها ابتدا می گفتند تا زمانی که طرف مقابل در برجام باشد ما هم می مانیم بعد گفتند تا وقتی که برجام منافع اقتصادی کشور را تامین می کند به آن پایبندیم و اکنون نیز می گویند هدف ما اقتصادی نبوده است بلکه تا زمانی که منافع سیاسی امنیتی ما برقرار باشد پایبند به برجام هستیم .
محمدی گفت : تا زمانی که با مبانی مخدوش وارد مذاکرات می شویم انتظاری برای توافق خوب وجود ندارد .
وی افزود : در حالی که اروپا تحریم های یکجانبه آمریکا را اجرا می کند ما هنوز با اروپایی ها مذاکره می کنیم و این نشان می دهد هزینه پایبندی اروپایی ها به تعهداتشان صفر است.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مسئولان سیاست خارجی کشورمان با رفتارشان به طرف مقابل می گویند ما پایبند برجام هستیم و اگر شما می خواهید خارج شوید خارج شوید.
محمدی افزود: اینکه گاهی مسئولین سیاست خارجی کشور طرف مقابل را تهدید به خروج از برجام می کنند دیگر معتبر نیست زیرا به گونه ای رفتار کرده اند که هر نقضی طرف مقابل انجام داده است آنها در برجام باقی مانده اند .
وی گفت : غربی ها دیگر امتیازی به ما نمی دهند چون می بینند خود به خود در برجام مانده ایم .
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به دلایل امنیتی اروپا برجام را می خواهد اما پس از خروج آمریکا از برجام باید شرایطی ایجاد می کردیم که اروپایی ها در پی ما بیایند اما اکنون ما دنبال اروپایی ها راه افتاده ایم.
حسین حاجیلو کارشناس دیپلماسی اقتصادی نیز در این برنامه گفت : آنچه که اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام مطرح کردند اجرای قانون مسدود سازی و راه اندازی SPV بود اما آنها اجرای قانون مسدود سازی را از 15 مرداد یعنی حدود سه ماه پس از خروج آمریکا از برجام و زمانی که همه شرکت های بزرگ اروپایی از ایران خارج شدند مطرح کردند که دیگر این قانون مصداقی برای اجرا در کشورمان و اجرای آن نیز اثری بر اقتصاد کشور نداشت .
وی افزود: SPV باید طرحی باشد که در آن به هر میزانی که می خواهیم نفت بفروشیم و فراتر از محدودیت های آمریکا هر کالایی که می خواهیم بخریم و اگر این طرح این ویژگی ها را نداشته باشد در چارچوب تحریم های آمریکاست .
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت : مسئول سیاست خارجی آمریکا گفت،SPV مخصوص تجارت مشروع و این نشان می دهد که منظور اروپایی ها همان تحریم هاست و SPV در چارچوب تحریم های آمریکاست .
حاجیلو افزود : اینکه تاکنون کشوری در اروپا میزبانی SPV را نپذیرفته است به دلیل نا توانی و وابستگی اروپا و آمریکاست که نمی گذارد اروپا در مقابل آمریکا بایستد.
وی گفت: بانک های آمریکایی و اروپایی تعاملات بسیاری با یکدیگر دارند و بخشی از سهام بانک های اروپایی متعلق به آمریکایی هاست و به این دلیل از همکاری با ایران عقب نشینی می کنند.
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود : اروپایی ها فقط می توانند از بخش کوچک اقتصادی برخی شرکت های خود کاری انجام دهند اما اراده سیاسی برای این موضوع نیز وجود ندارد .
وی گفت : اروپا در سه مسئله نفوذ منطقه ای ایران، اقتدار موشکی و برجام پس از 2025 که آمریکایی ها مطرح کردند با آنها هم عقیده اند .
حاجیلو افزود : رفتار سیاسی اروپا نشان می دهد آنها اراده ایستادگی در مقابل آمریکا را ندارند.
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: اجرای FATF و SPV در جنگ اقتصادی موجب لو رفتن شبکه های مالی ایران می شود و هر کسی FATF در کشور مطرح می کند خیرخواه اقتصاد ایران نیست.
وی افزود: باید در مقابل رفتار غربی ها بخش زیادی از فعالیت های هسته ای کشورمان را باز گردانیم و با طرف های غیر غربی مبادلات دو جانبه از جمله مبادلات پولی برقرار کنیم.
مجید شاکری کارشناس مسائل مالی نیز در این برنامه گفت : تناقض هایی در SPV وجود دارد که از ابتدا اجرای آن را دچار مشکل می کند .
وی افزود : سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت SPV برنامه نفت در مقابل غذا نیست اما منطق SPV این گونه است .
شاکری با بیان اینکه روابط مالی اروپا و آمریکا مویرگی است گفت: اگر آمریکایی ها فقط یک موسسه مالی اروپایی را برای همکاری با ایران هدف قرار دهند بقیه موسسات اروپایی نیز پشت سر آن حرکت می کنند.
کارشناس مسائل مالی افزود: حضور امنیتی آمریکا در اروپا نیز باعث می شود هیچ تراکنش مالی از چشم آمریکایی ها دور نماند .
وی گفت : اینکه شرکت های کوچک اروپایی بتوانند برای تسهیل روابط اروپا و ایران کاری کنند منطق ضعیفی دارد چون این شرکت ها به آسانی به وسیله شرکت های دیگر اروپایی ایزوله می شوند.
شاکری افزود : اروپا به جای اینکه شرکت های کوچک را برای تسهیل روابط تجاری با ایران مطرح کند باید از شرکت های بزرگ دولتی خود که آمریکا فقط در تئوری می تواند به آنها فشار بیاورد اما در عمل هزینه این کار برای آنها بسیار زیاد است در روابط با ایران استفاده کند .
این کارشناس مسائل مالی گفت : اروپایی ها ساختاری در کنار آمریکایی ها می سازند نه اینکه بخواهند تحریم های آمریکا را دور بزنند .
وی با بیان اینکه ما طرحی برای گذاشتن روی میز مذاکره با اروپایی ها نداریم افزود : اروپا فکر می کند نیازمند آنها هستیم .
شاکری گفت : رفتار ما به گونه ای است که اروپا سقف درخواست ایران را SPV می داند و بیش از آن را نیز به ما نمی دهد .