معاون حمل و نقل راهداری استان تهران گفت: با اجرای طرح تشدید برخورد با اتوبوس ها و کامیون های فاقد معاینه فنی در نیمه دوم امسال، 20 درصد خودروهای سنگین در مراحل مختلف معاینه فنی مردود شده اند.
وی افزود: 15 هزار خودرو در مراجعات بعدی موفق به دریافت معاینه فنی شده اند اما 7 هزار خودروی دیگر نتوانسته اند برگه معاینه فنی دریافت کنند که نیازمند تعمیرات اساسی هستند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان تهران افزود: هم اکنون در تهران 12 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین وجود دارد که سه مرکز اختصاصی شهرداری تهران به اتوبوس های شرکت واحد در جنت آباد، پایانه غرب و بسیج معاینه فنی می دهند و 9 مرکز دیگر که زیر نظر راهداری استان تهران فعالند به اتوبوس ها و کامیون های جاده ای نظارت فنی دارند.
کلهری افزود: این مراکز شامل مراکز آرمان جاده ساوه، باقر شهر، خاوران، دماوند- فیروزکوه، امام رضا ع ، حسن آباد، واوان، خلیج فارس اسلامشهر و گلستان در سه راهی آدران هستند.
وی تصریح کرد: در معاینه فنی، مواردی چون اصالت، عیوب ظاهری، میزان آلایندگی ها و موارد ایمنی چون ترمزها کنترل می شود و این مراکز بدون هیچ اغماضی با خرابی یا آلایندگی های خودروهای سنگین برخورد می کنند.
کلهری همچنین گفت: بر اساس قانون همه خودروهای سنگین و نیمه سنگین که وارد شهرهای بزرگ می شوند باید برگه معاینه فنی معتبر داشته باشند و در غیر این صورت، دوربین های پلیس راهور در بدو ورود به شهرها این خودروها را جریمه خواهند کرد.
گفتنی است؛ بر اساس برخی تحقیقات و اظهارات مقامات مسئول، هم اکنون خودروهای سنگین نقش مهمی در افزایش آلودگی شهرهای صنعتی و کلانشهرها دارند. در این تحقیقات سهم کامیون ها و اتوبوس های دیزلی در افزایش ذرات معلق و در نتیجه ایجاد پدیده اینورژن (وارونگی هوا) بین 15 تا 30 و در برخی اظهارات مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تا 50 درصد اعلام شده است.
سن بالای ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز موجب شده میزان مصرف گازوئیل آنها در برخی موارد تا 3 برابر خودروهای جدید افزایش یابد و البته کیفیت گازوئیل عرضه شده در جایگاهها که از نظر میزان آلاینده گوگرد و سایر آلاینده ها بالاتر از استانداردهای جهانی است نیز موجب شده تا آلاینده های هوای کلانشهرها افزایش چشمگیری داشته باشد.