نرمافزار سه بعدی شبیه ساز برج مراقبت با همت متخصصان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طراحی شد.
سید سعید قاضی، کارشناس مراقبت پرواز برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و یکی از مبتکرین سیمولاتور برج مراقبت، درباره ابداع این سیمولاتور گفت: مراقبت پرواز یکی از حرفههایی است که وظیفه اصلی آن جلوگیری از برخورد هواپیماها با یکدیگر و عوارض زمینی، تسهیل جریان پروازی و کنترل پروازهای آسمان کشور است. تجربه در چنین حرفه ای، بسیار مهم است و کارکنان بسیار با تجربهای دارد که بتوانند از پس این حرفه بر بیایند.
وی ادامه داد: آموزش در این حرفه حرف اول را میزند. برای برآمدن از عهده این کار پرمسئولیت نیاز به آموزش قوی است و این آموزش قوی نیز فارغ از تئوریها به یک شبیهساز نیاز دارد. لزوم وجود این شبیهساز در این است که کارکنان وظایف و تکنیکهای کاری را در شبیه ساز به صورت عینی بیاموزند و شرایط غیر مترقبهای را تجربه کنند که برای مواجهه واقعی با آن شرایط آماده باشند.
دیگر مبتکر این طرح محمدرضا بختیاری، کارشناس برج، اپروچ و رادار مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد، درباره انگیزه ساخت این سیمولاتور گفت: قطعا نیاز آموزشی شدیدی برای تربیت متخصصان مراقبت پرواز وجود دارد، ولی در حال حاضر این آموزش با نمایشگرها و برنامههای دو بعدی صورت میگیرد که کارا نیست و خلاء یک شبیهساز سه بعدی شدیدا احساس میشود.
بختیاری با اشاره به نیاز سختافزار مناسب برای تکمیل این سیمولاتور ادامه داد: قطعا پردازش گرافیک با این حجم و این تعداد پروازها، نیاز به پردازندههای گرافیکی بسیار قوی دارد و این کار حجیم از منظر نرم افزاری، بدون سخت افزار مناسب عقیم خواهد ماند.
قاضی با اشاره به استفاده از سیمولاتور در جنبههای مختلف حرفه مراقبت پرواز از جمله برج، اپروچ و رادار گفت: در حال حاضر از سیمولاتور رادار به علت وجود اتوماسیونهایی که خریداری شده بهرهمند هستیم. اما سیمولاتور برج به واسطه پیچیدگیهایی که یک فضای سه بعدی دارد، در کشور موجود نیست. سالها شرکت فرودگاهها به دنبال آن بوده که بتواند برای آموزش برج استفاده کند.
این دو کارشناس مراقبت پرواز با برشمردن جنبههای پیچیده طراحی نرمافزار شبیهساز برج مراقبت بیان کردند: در مورد نرم افزار، بحث محیط سه بعدی از یک طرف و بحث مانورهای هوانوردی، از جمله موارد آئرودینامیک و عوارض هواشناسی مانند ابر از یک سوی دیگر اهمیت دارند؛ لذا این نرم افزار با صرف دو سال زمان، مطالعات بسیار و استفاده از آخرین دستاوردهای نرم افزاری طراحی شده است.
آنها طراحی این نرم افزار را تمام شده توصیف کردند و گفتند: کلیت کار به این لحاظ که محیط فرودگاه شبیهسازی شود، برنامه پروازها در آن گنجانده شود، عوارض طبیعی طراحی شود و ... انجام شده است و در حال حاضر این نرمافزار در حال معرفی به شرکت فرودگاهها است. اکنون شرکت فرودگاهها باید امکانات و تجهیزات را فراهم کند، فضای مناسبی تخصیص دهد و از آخرین تکنولوژیها و نمایشگرهای منحنی برای ایجاد شبیهساز استفاده کند.
این کارشناسان افزودند: اکنون با وجود تحریمها خرید خارجی بسیار سخت شده است و استفاده از سیمولاتور داخلی بسیار با صرفهتر از نمونه خارجی است. خریدنمونه مشابه خارجی که گزینههای کمتری دارد، تقریبا ۱۶ میلیارد تومان هزینه دارد. این نمونه داخلی که با تلاش دو ساله و بهره گیری از ظرفیت و توان داخلی تولید شده، به نمونههای خارجی پهلو میزند.
گفتنی است هفته گذشته، رحمتالله مهآبادی در نشست خبری، از رونمایی قریب الوقوع از شبیه ساز برج مراقبتداخلی خبر داده بود.