وزیر راه و شهرسازی: ایران با واقع شدن بر سر نقطه راهبردی، ظرفیت ترانزیتی بزرگی دارد و نمیگذاریم کشور از این ظرفیت اقتصادی ارزشمند محروم شود.
وی گفت: برای این اتفاق باید از توان و کمک بخش خصوصی استفاده کنیم و بخش خصوصی باید در همه بخشها و لایهها حضور فعال داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه امضای قراردادهای خرید لوکوموتیو و واگنهای مختلف باری و مسافری باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد افزود: بخش خصوصی موتور محرک ما در تمام فعالیتهای حمل و نقلی و امور دیگر وزارت راه و شهرسازی است.
اسلامی تغییر ماهیتمعاونت حمل و نقل این وزارتخانه را خواستار شد و گفت: معاونت حمل و نقل باید مرجع بالادستی برای راهبری تغییرات صنعت حمل و نقل باشد و به همین دلیل تلاش کردیم تغییرات گستردهای در این معاونت بوجود آید.
وی افزود: سیاستهای اقتصادی این بخش باید به طور دائم غربال شود و همچنین سیاستها به گونهای تنظیم شود که ما را به اهداف خود برسانند چرا که جهت و اهداف ما بر اساس سیاستهای کلی نظام و احکام دائمی برنامه ششم توسعه روشن و مشخص است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تصور ما از کسب و کار با این سیاستها به گونهای تغییر یابد که جذابیت برای بخش خصوصی برای فعالیت و سرمایه گذاری در صنعت ریلی افزایش یابد و بهره وری و ظرفیت این بخش بالا رود.
اسلامی همچنین خواهان تنظیم مقررات و تغییر تعرفهها به گونهای شد که برای سرمایه گذار، جذاب شود.
وی افزود: تغییر تعرفهها باید با جذاب کردن سرویسها توجیه پذیر شود و کسانی که میخواهند از صنعت ریلی استفاده کنند نباید سرخورده شوند.
اسلامی گفت: سهم ریل باید در حمل بار و مسافر افزایش یابد و در چند سال گذشته که رکود، صنایع داخلی را دربر گرفته بود مشکلات زیادی برای این بخش ایجاد شد که باید تلاش کنیم از محل منابع صندوق توسعه ملی رونق گذشته بازگشته و نشاط در بهره وری و تولید ایجاد شود.
در این مراسم همچنین از ۲ سامانه یادگیری همراه تعاملی راه آهن و طرح رتبه بندی قطارهای مسافری که انتخاب راحتتر را به مسافران داده و ضامن احترام به حقوق مصرف کننده است رونمایی شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از چند نفر از مهمانداران و کارکنان وظیفه شناس شرکتهای مختلف حمل و نقل ریلی تجلیل کرد.