به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالرضا رحمانیفضلی در همایش ملی روز حمل و نقل که امروز در تالار همایشهای وزارت کشور برگزار شد، افزود: ۲۶ آذر سال ۱۳۶۱ در شرایط سخت جنگ تحمیلی حمل و نقل عمومی کشور نظیر کامیونها، خودروهای سنگین کمکهای زیادی به دفاع مقدس و کشور کردند.
وی با اشاره به اینکه فعالان بخش حمل و نقل کارهای زیادی را در زمان جنگ انجام دادند و تحرکات زیاد دشمن را مختل کردند، افزود: کامیونداران، رانندگان خودروهای سنگین و سبک نقش بهسزایی در آن زمان داشتند و مالکیت آنها خصوصی بود ولی با فریضه واجب زحمات زیادی را کشیدند.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه کامیونداران و رانندگان حمل و نقل عمومی کمکهای شایانی برای کشور انجام دادند، ادامه داد: حمل و نقل درون شهری یک موضوع میان بخشی بوده و نباید توسعه شهری بهگونهای باشد که مردم را با مشکل زیادی روبرو کند.
رحمانیفضلی اضافه کرد: مهندسی خیابانهای شهری باید به صورتی باشد که تکنولوژی نیز در آن دخیل باشد و این نرمافزارها در حل مشکلات اداری و شهری کمک کنند. خیلی از مشکلات اداری کشور حل شده ولی هنوز ۵۰ درصد فعالیتهای اداری در ایران الکترونیک نشده است.
وی افزود: سیستم خدماترسانی و اداری ایران برای ۲۰ سال گذشته بوده و هنوز سیستم پاسخگویی ما کارتابل است و بعد از سه دهه سیستم ادارات ، هوشمند نشده است و منافع برخی اینگونه بوده که مردم به ادارهها مراجعه کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه هزینههای اجتماعی و فرهنگی ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها بسیار بالاست، تصریح کرد: ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر سوخت روزانه در کشور مصرف میشود و بیش از هشت میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا و پنج هزار نفر تلفات انسانی درون شهری از مشکلات ترافیک در کشور است.
وی با اشاره به اینکه وزارت کشور ارتباطات خوبی بین دستگاههای اجرایی کشور ایجاد کرده است ، گفت: کمیسیونی نیز با موضوع حمل و نقل ایجاد شد و دو طرح برای خرید بیش از دو هزار و ۳۵۰ واگن در دستور کار قرار دارد.
رحمانیفضلی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار کامیون و ۳۰۰ هزار خودرو در طرح فرسوده جایگزین شده و این رقم بسیار کم است، اعلام کرد: در ابتدای طرح هدفمندی یارانه قرار بر این بود که از منابع حذف یارانهها به تولید و حمل و نقل داده شود ولی متاسفانه پرداخت یارانهها به این دو مورد با مشکل مواجه شد.
وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم نیز با این مشکل روبرو شد و در نظرسنجی که از مردم شد میزان ثبت نام برای دریافت یارانهها بیشتر شد، بنابراین در بودجه سال آینده یارانهها به استانها واگذار شده است.
وزیر کشور تاکید کرد: استانداریها میتوانند سه دهه از یارانه بگیران را حذف کنند و به حمل و نقل و تولید و معیشت اختصاص دهند و برای این کار شماره حساب ویژهای نیز گشوده میشود.
موافقت دولت برای استفاده از یارانه سهدهک جمعیتی در توسعه استانی
وزیر کشور گفت: دولت موافقت کرده است منابع سه دهک یارانه بگیران در حوزههای حمل و نقل، تولید و کمک به معیشت افراد نیازمند استفاده شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی درباره کاهش و حذف یارانه سه دهک جمعیتی و تخصیص منابع آن به بخشهای حمل و نقل، تولید و معیشت مردم افزود: این موضوع در قالب یک پیشنهاد در لایحه بودجه سال ۹۸ است و دولت موافقت کرد یارانه سه دهک یارانه بگیران در استانها توسط وزارت کشور و استانداریها و با کمک وزارت رفاه شناسایی و حذف شود و منابع حاصل از آن در حوزههای حمل و نقل، تولید و کمک به معیشت افرادی که نیاز بیشتری دارند به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: امیدواریم همه مردم کمک کنند زیرا کار بزرگی است و از این منابع میتوانیم کارهایی انجام دهیم و پروژههای تولیدی خوبی در استانها شروع کنیم که موجب ایجاد اشتغال برای بیکاران شود ، همچنین میتوانیم هزینه اصلاح سیستمهای حمل و نقل در استانها را از این محل تامین کنیم و به افرادی که نیاز بیشتری دارند نیز کمک شود.
وزیر کشور تاکید کرد: امیدوارم با هماهنگی همه مسئولان مرتبط این کار محقق شود و کسانی که واقعا توان و امکان زندگی و منابع درآمد کافی دارند، لطف کنند و این امر را داوطلبانه انجام دهند تا چنین کارهایی را عملیاتی کنیم.