رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: دخالت و دست اندازی دولت در صندوقهای بازنشستگی، چالش عمده صندوق هاست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سلمان خدادادی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، با بیان اینکه هر صندوقی در هر کجای جهان برای زمان های مختلف برنامه های مدون دارد، افزود: صندوق بازنشستگی ای موفق است که در ابتدای فعالیت خود با برنامه ریزی صحیح به فکر دوران پیری باشد.
وی با بیان اینکه در کشور ما قوانین مختلفی به صندوق ها تحمیل شده است، گفت: نگاه حاکمیت به صندوق ها نگاه حق الناسی نیست و حاکمیت در صندوق ها دخالت دارد. مثلا صندوقی که مخصوص کارگران است به جز رسیدگی به بازنشستگی کارگران به کار دیگری نمی پردازد.
او با اشاره به اینکه از 18 صندوق بازنشستگی بجز یک صندوق مابقی ورشکسته اند افزود: در کشور ما بسیاری از صندوق ها متکی به کمک های دولت هستند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یکی دیگر از چالش های صندوق های بازنشستگی را تحمیل قوانین مختلف از سوی دولت و مجلس نام برد.
سلمان خدادادی افزود: مجلس قانون تعهد پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت را تصویب کرد که دولت هیچ وقت چنین سهمی را پرداخت نکرد. با برآورد انجام شده در سال 96 دولت از این بابت مبلغ 150 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بازنشستگی پیش از موعد هم یکی دیگر از قوانینی است که مجلس تصویب کرد. در همه ی کشورهای دنیا تلاش بر اینست که کارگران 30 سال کامل فعالیت داشته باشند و پس از آن بازنشسته شوند اما در کشور ما با قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران با 25 سال کار، حق و حقوق بازنشستگی 30 سال را دریافت می کنند که باعث بار مالی بر دوش صندوق های بازنشستگی می شود.
سلمان خدادادی با بیان اینکه یکی از مشکلات صندوق ها بازنشستگی سوء مدیریت حاکم بر آنها است گفت: در زمان 8 ساله یکی ازدولت ها، هشت مدیر صندوق بازنشستگی تغییر کرده است! این تغییر مدیریت صندوق ها نقطه ضعف است که فرصت برنامه ریزی را از آنها می گیرد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: صندوق های بازنشسگی در تصمیم گیری مستقل نیستند در واقع حیاط خلوت دولت ها هستند. صندوق تامین اجتماعی 33 درصد کل سهام شرکت دارو سازی، 33 درصد کل سهام صنعت سیمان، 10درصد کل سهام پتروشیمی و 30 درصدسهام بورس را به خود اختصاص داده است.
محمدحسن زدا، معاون سازمان تامین اجتماعی گفت: در همه جای دنیا مرسوم است بیمه ها از قانون اعداد بزرگ تبعیت کنند. بطور مثال اگر سازمانی مانند صداوسیما با 30 تا 40 هزار نیرو وجود داشته باشد هیچ کجای دنیا اجازه نمی دهند صندوق بازنشستگی مجزا تاسیس کند چون این صندوق قاعدتا محکوم به شکست است. مثال معروف بیمه گرهای بزگ دنیا در اینباره اینست که تالاب می تواند به مرداب تبدیل شود ولی دریا هیچگاه تبدیل به مرداب نمی شود!
وی افزود: یکی از ایرادها در کشور ما نظام رگولاتری است. در بیمه های خصوصی نظام رگولاتری اجرا می شود اما در 18 صندوق معمولا دولتی که بیمه گر عموما با دستورالعمل تامین اجتماعی این نظام اجرا نمی شود یعنی هر سازمان یا نهاد و گروهی هر زمان که اراده کنند یک صندوق بیمه تاسیس می کنند که معمولا دچار ورشکستگی شده و مشکلات بسیاری برای دولت ایجاد می کنند.
معاون سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در ایران شورای عالی بیمه داریم ولی هیچ تفسیر روشنی برای نقش تکمیلی آن نداریم گفت: در قانون تامین اجتماعی که در همه دنیا اجباری است و معمولا دولت ها اینکار را انجام می دهند بر اساس اصل 29 قانون اساسی دولت در ماده 28 قانون تامین اجتماعی موظف شده است 3 درصد به ازای هر کارگر حق بیمه پرداخت کند.
در ایران اگر دولت نقش مشارکتی دارد بیشتر نقش تضمینی است. به این معنا که نقش دولت به منزله امضای محکمی برای انجام تعهدات بیمه ایست اما با گذشت سالها این نقش به نقش کارفرمایی تبدیل می شود و دولت به شرکت ها یا کارفرماها اعلام می کند که این تعداد نیرو جذب کنید و ما حق بیمه آنها را پرداخت می کنیم که همین مساله باعث بروز مشکلات فراوان برای بیمه تامین اجتماعی می شود.
رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تحمیل سیاست گذاری های دولت یا مجلس می تواند همه محاسبات و برنامه ریزی صندوق های بازنشستگی را بهم بریزد.
عبدالرضا مصری با بیان اینکه برنامه ریزی های صندوق های بازنشستگی بین نسلی است و برای دو نسل آینده نیز برنامه ریزی می کند، افزود: تا کنون دولت حتی یک ریال به سازمان تامین اجتماعی بودجه نداده است اما قوانین حمایتی دولت ها بر تامین اجتماعی چنان خیمه زده است که سازمات تامین اجتماعی توان انجام وظایف خود را ندارد.
مصری گفت: دولت بابت تعهدات قانونی به تامین اجتماعی بدهکار است. بعنوان مثال دولت به تعهد 50 درصدیپرداخت حق بیمه رانندگان بازنشسته عمل نکرده است.