مدیر مدرسه موظّف است وظایف دانشآموزان و چگونگی تشویقها و تنبیههای پیشبینی شده را به آنان آموزش دهد.
معاون هماهنگی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه هتک حرمت به ساحت معلم و دانش آموز، خط قرمز آموزش و پرورش است، گفت: برابر ماده 606 قانون مجازات اسلامی اگر فردی به هر نحوی به یکی از مسئولان مدرسه یا معلمان توهین کند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران ، سید حسین نصیری افزود: معلمی رسالت انبیا است و فرهنگیان فرهیخته ما آن اندازه مهارت و دانش دارند که بتوانند نواقص تربیتی را نیز به درستی ترمیم و به وظیفه اصلی خود همان «انسانسازی» است عمل کنند.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مازندران افزود: ماد 77 آییننامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی از سوی کادر اداری و آموزشی را تخلف میداند و درصورت اثبات چنین مواردی از سوی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، آرای متناسب با تخلف، صادر خواهد شد.
نصیری همچنین گفت: در ماده 76 همین آییننامه، موارد تنبیهی که معلمان و مدیریت مدرسه مجاز هستند در صورت تخلّف دانشآموزان - مشروط به اینکه راهنماییها و چارهجوییهای تربیتی در آنها مفید و موثر واقع نشود- اعمال کنند به شرح زیر، احصا شده است: نخست) تذکر و اخطار شفاهی بهطور خصوصی و دوم) تذکر و اخطار شفاهی در حضور سایر دانشآموزان کلاس مربوط.
وی افزود: پس از موارد اول و دوم، موارد تنبیهی به شرح زیر است؛ سوم) تغییر کلاس در صورت وجود کلاس های متعدد همان پایه با اطلاع اولیای دانشآموزان. چهارم) اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانشآموز. پنجم) اخراج موقت از مدرسه به مدت سه روز با اطلاع قبلی به ولی دانشآموز. و ششم) انتقال به مدرسه دیگر.
نصیری با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری خبری از تنبیه بدنی نداشتیم و هیچ موردی از تنبیه بدنی در مدارس استان گزارش نشد، خاطرنشان کرد: طبق ماده 75 آییننامه، تذکرات فوق باید دانشآموز را به اشتباه خود متوجه و زمینه مناسب برای ایجاد رفتار مطلوب در وی را فراهم کند.
وی ادامه داد: مسئولیت حُسن اجرای مقررات و ضوابط در مدارس بر عهده مدیران مدارس است و مدیرانی که تخلّف کارکنان تحت امر خود را به مراجع ذیصلاح گزارش نکند، خود مرتکب تخلف اداری شدهاند، افزون بر آن برابر ماده 82 آییننامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه موظّف است همکارانش را نسبت به موارد انضباطی آگاه کند و ازجمله ممنوعیت تنبیه بدنی را به همکاران یادآور شود همچنین مطابق ماده 85 همین آییننامه مدیر موظّف است وظایف دانشآموزان و چگونگی تشویقها و تنبیههای پیشبینی شده را به صورت اجمال و مطابق با سن و فهم دانشآموزان به آنان آموزش دهد.
نصیری تصریح کرد: محیط مدرسه و کلاس درس نیاز به نظم و انضباط دارد تا با ایجاد جوی آرام و أمن دانشآموزان بتوانند بهره مطلوب را کسب نمایند و اتفاقاً با اعمال مدیریت صحیح و بدون نیاز به تنبیه بدنی میتوان از بروز رفتارهای هنجارشکن برخی دانشآموزان و به همخوردن نظم مدرسه و کلاس درس به شیوهای قانونی جلوگیری کرد.