دبیرکل اتاق بازرگانی ایران گفت: پیشخوان اداره ثبت شرکتها به منظور تسهیل سازوکار خدمترسانی دستگاهها در فضای کسبوکار در اتاق بازرگانی ایران مستقر می شود.
دبیرکل اتاق ایران با تأکید بر اینکه هدف نهایی در این کار اتصال همه دستگاهها و سامانههای مربوط به فضای کسبوکار است، گفت: همه سازمانها و دستگاههای دخیل در فضای کسب وکار دارای سامانه هستند و اکثر این سامانهها نیز با یکدیگر ارتباط دارند بنابراین بستر موردنیاز برای اتصال دادههای این سامانهها به یکدیگر وجود دارد تا یک فعال اقتصادی برای کار خود مجبور نباشد به همه دستگاهها مراجعه کند و برای هر مجوز منتظر تائید چندین مرجع دیگر بماند.
اشرف ادامه داد: به طور نمونه وقتی یک فعال اقتصادی میخواهد یک واحد تولیدی ایجاد کند ابتدا با طی مراحل نسبت به ثبت شرکت اقدام میکند و در این فرایند حتماً باید از وزارت اقتصاد نیز کد اقتصادی و مجوز مالیات ارزشافزوده بگیرد. بعدازاین باید از وزارت صنعت مجوز پروانه تولید بگیرد و در ادامه مثلاً برای تأمین مواد اولیه باید با گمرک ارتباط برقرار کند.
وی با بیان اینکه همه این مجوزها میتواند از طریق پنجره واحد دولت انجام شود و ناهماهنگیهای احتمالی بهکلی مرتفع شود، گفت: همواره یکی از مسائلی که در زمان سختگیری صدور مجوزها مطرح میشود احتمال سوءاستفاده است درحالیکه اگر کلیه خدمات به پنجره واحد منتقل شود، دولت قادر است صفر تا صد فرایند صدور مجوز و انجام فعالیتها را رصد کند و در مقابل فعال اقتصادی هم بهسادگی میتواند کار خود را انجام دهد.
اشرف تأکید کرد: در جریان ایجاد پنجره واحد و پیشخوان خدمات دستگاهها در اتاق ایران، اگر قرار باشد فقط در یک محل فیزیکی بخشی از فرایند صدور مجوز را انجام بدهیم، مشکل چندانی حل نمیشود و این کار باید مقدمه تجمیع همه خدمات باشد.
وی با اشاره به اینکه برای ادامه همکاریها بهمنظور ایجاد پنجره واحد، باید یک سازمان مسئولیت پیگیری و تحقق کار را بر عهده بگیرد، گفت: هر دستگاهی برای قبول این مسئولیت داوطلب شود اتاق ایران از آن حمایت خواهد کرد و تأکید ما هم این است که این مسئولیت را یکی از دستگاههای دولتی تقبل کند اما اگر کسی داوطلب نباشد اتاق ایران حاضر است با تشکیل ستاد این کار را پیگیری کند.
اشرف ادامه داد: در گام دوم پیشنهاد میشود علاوه بر طرح آزمایشی اتاق تهران، در اتاق ایران نیز فضای مناسبی برای استقرار پیشخوان اداره ثبت شرکتها و پنجره واحد اختصاص یابد و در مدت یک ماه مطالعات تطبیقی شامل سوابق کار طرح آزمایشی و تجربیات دیگر کشورها را انجام دهیم تا بعدازآن دستورالعمل و آئیننامه اجرایی این کار را با حضور نمایندگان دستگاهها تدوین کنیم.
وی گفت: در اغلب کشورها شیوه ارائه خدمات اتاقهای بازرگانی به فعالان اقتصادی به شیوه مرسوم در ایران متفاوت است بهگونهای که در بسیاری از کشورها بهجای صدور کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی و ارائه خدمت به آنها، ثبت شرکت را در اتاق بازرگانی انجام میدهند.
اشرف افزود: در ایران که ارائه خدمات با کارت بازرگانی و عضویت در اتاق انجام میشود تعداد محدودی از فعالان اقتصادی شامل آن میشوند درحالیکه تعداد شرکتها بسیار بیشتر است. ضمن اینکه اگر زمانی قانونگذار تصمیم به حذف کارت بازرگانی بگیرد، ما باید راه جایگزینی برای ارائه خدمت به فعالان اقتصادی داشته باشیم.