دبیرستاد فناوریهای فضایی: براساس برنامه ریزیها تا ۱۴۰۴گردش مالی بازار بخش فضایی به ۷۰۰۰میلیارد تومان میرسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، منوچهر منطقی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه فعالیت های زیادی برای ساخت هواپیما در کشور انجام شده است، افزود:کشورمان در صنعت هواپیمایی هوانوردی عمومی که برای آموزش، گردشگری، ارسال مرسولات پستی و تاکسی هوایی به کار می رود به خودکفایی خوبی رسیده است و در این زمینه تولید کردیم و در حال توسعه بازار آن هستیم.
وی با بیان اینکه در بخش هواپیماهای نظامی، جنگنده "کوثر 1" را در داخل کشور ساختیم، ادامه داد: در مورد هواپیماهای مسافربری هم تلاش های زیادی کردیم و بین 3 تا 5 سال آینده می توانیم نمونه اولیه هواپیمای مسافربری را بسازیم .
منطقی افزود: سعی می کنیم طراحی هواپیمایی را خودمان انجام دهیم و برخی از قطعات آن را از خارج از کشور تهیه کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانش ساخت موتور هواپیما هم بومی سازی شده است، اضافه کرد: دانش عمومی در این باره در 10 سال اخیر در کشورمان توسعه زیادی پیدا کرده است و در طراحی موتور در جایگاه خیلی خوبی قرار داریم.
دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه گردش مالی بازار بخش فضایی کشور حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: از این مقدار حدود 500 میلیارد تومان آن تحت کنترل شرکت های داخلی است و بیشتر، شرکت های خارجی از این بازار ما استفاده می کنند.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی هایی که تا سال 1404 انجام شده است این رقم به 7 هزار میلیارد تومان می رسد که برای این منظور باید تعداد شرکت های دانش بنیان این بخش افزایش یابد.
منطقی با تاکید بر اینکه باید شرکت ها را توانمند سازی کنیم، اضافه کرد: اکنون حدود 170 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعال هستند.
وی افزود: باید درمورد مقابله با تحریم برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم .
منطقی درباره ماهواره ها هم گفت: در آینده نزدیک از پرتابگر ملی و ماهواره های کاربردی بهره برداری خواهیم کرد.
رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع هم در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه کارهای آزمایشی هواپیمای بومی "کوثر" انجام شده و خط تولید آن آغاز به کار کرده است، گفت: این هواپیما تفاوت های زیادی با هواپیمای قدیمی دارد. رادار و تسلیحات این هواپیما متفاوت است و بر اساس نیازهایمان در آن تغییرات لازم را خواهیم داد.
امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی افزود: بزرگترین سرمایه ای که از طراحی و تولید این هواپیما در داخل کشور ایجاد شد وجود شرکت های دانش بنیان هستند که سرمایه هایی برای طراحی های جدید و ارتقای دیگر هواپیماها هستند.
وی با بیان اینکه از سرریز دانش کسب شده در حوزه نظامی در حوزه های غیر نظامی استفاده می کنیم ، اضافه کرد: در نمایشگاه هوایی کیش هم با حضور شرکت های خصوصی، بخشی از این فناوری ها به نمایش در آمده است.
امیر سرتیپ بنی طرفی گفت: موتور یکی از هواپیماهای غیر نظامی ما مشکلاتی داشت که با استفاده از توانمندی های وزارت دفاع و زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری برطرف کردیم.
رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در طراحی هواپیما، بالگرد و موتور اقداماتی در حال انجام است، افزود: باید صنعت هوایی ما نیازهای کشور را در حوزه های نظامی و هم در حوزه های غیر نظامی برطرف کند.
وی اضافه کرد: میان شرکت های خصوصی در توسعه صنعت هوایی رقابت خوبی وجود دارد.
امیر سرتیپ بی طرفی گفت: سرریز علوم و فناوری صنعت هوایی در بیشتر رشته های فنی و صنعتی همه کشورها در حال استفاده است به همین علت صنعت هوایی ، کارآفرین و پیشرو است و در کشورمان هم بسیاری از صنایع ما از فناوری صنعت هوایی کشورمان اسفتاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون دچار تحریم های گوناگون هستیم گفت: با اقتصاد مقاومتی درون زا بر این تحریم های غلبه می کنیم.
منطقی افزود: به تحریمها به عنوان موتور محرک نگاه می کنیم و تا کنون پیشرفت های زیادی کردیم.
وی تاکید کرد: تحریم ها برای ما دلواپسی ایجاد نکرده است و نخواهد کرد و دغدغه ای از این جهت نداریم.