سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش امروز با حضور مقامات کشوری و استانی در شهرستان محمودآباد استان مازندران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران , رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش در این نشست گفت: در سازمان پس از پژوهش و تحقیقات متعدد، مدل رهبری اثربخش ترسیمشده است که هدف آن داشتن تصویر جامع و بسیج تمام منابع برای دستيابي به تصویر کلان و نهایی است.
«حیدر تورانی» افزود: با مدیریت پژوهش، توسعه منابع انسانی، توسعه ارتباطات به کمک 6 سیاست راهبردی سازمان همچون ماندگاری کتب درسی، چندتالیفی و چندرسانهای و چابک سازی برنامه درسی مؤلفههای مدل را محقق میکنیم تا به افزایش کیفیت آموزش برسیم.
وی با بیان اینکه سیاستگذاری راهبردی در آموزش وپرورش مهم است، تصریح کرد: سیاست مجموعهای از قوانین است تا تمامی منابع و ظرفیتها همسو در راستای اهداف سازمان به کار گرفته شود. سیاست کمک میکند تا ارتباط افقی در سازمان تقویت شود و از جزیرهای عمل کردن جلوگیری شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش افزود : برای اینکه دانش آموزان بهتر مطالب درسی را یاد بگیرند باید پژوهش محور بشود و نگاه این است که با تغییراتی که در کتب درسی داده شد ، همگام با سند تحول که دانش آموز فقط به دنبال یادگیری و حفظ کردن نباشد .
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران نيز در این همایش گفت: در سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش موضوعاتی از قبیل آموزش و پژوهش، نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی ، مدیریت و اقتصاد، فناوری، اطلاعات و ارتباطات در دستور کار است.
عسکری نیکزاد با بیان اینکه باید پژوهش را در بین معلمان و دانشجویان گسترش دهیم ، افزود : برای تقویت پژوهش باید یادگیری پایدار وآموزش را در دانش آموزان و با کسانی که مخاطب ما هستند افزایش دهیم .
وی به وجود آسیبهای اجتماعی در بیرون از مدرسه اشاره کرد و گفت : بچه های خانواده های بدسرپرست وبی سرپرست، طلاق و غیره بر مشکلات آموزش و پرورش می افزاید و نمی شود با این شرایط با آموزش عادی بچه ها را تحت تاثیر آموزش خودمان قرار دهیم و تغییر رفتار را شاهد باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اهمیت محوری پژوهش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تأکید کرد: در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اگر قرار است تربیت اتفاق بیافتد باید پژوهش را در آموزش و پرورش تقویت کنیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این همایش گفت: خانواده، نظام آموزشی و الگوها سه موضوع مهم است که باید به آنها توجه داشت. برای ساختن یا انهدام یک تمدن، این سه مورد از اهمیت محوری و تعیین کننده ای برخوردار هستند.
«اسفندیار نظری» با اشاره به اینکه جامعهای که نقشی در تحول نداشته باشد نمی توان با بهرهگیری از تمام ابزارها برای تحول جامعه گامی برداشت، افزود : اگر قرار است اصلاح و توسعه ای در جامعه صورت گیرد مسیر آن آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه مسیر توسعه از آموزش و پرورش میگذرد، افزود: جهت بازگویی نتایج تحقیقات و تأثیرات شگرف فرآیند جهانی شدن، ایجاب می کند تا رویکردهای نوین مورد توجه برنامه ریزان آموزش و پرورش قرار گیرد.
نظري با اشاره به تأکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: در راستای سند تحول بنیادین باید در مدارس به دانشآموزان فرصت شادی، انتخاب و مهارت آموزی بدهیم. با این روش می توان اهداف سند تحول بنیادین را محقق ساخت.
وی یکی از مهمترین ضرورت های پژوهشی امروز جامعه را بحث مهارتآموزی دانست و خاطرنشان کرد: در آغاز سند تحول بنیادین به تقویت زندگی به سبک ایرانی و اسلامی تاکید شده است که مقدمه آن آموختن مهارت آموزی است.