مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری گفت: برای رفع همه نقاط پر حادثه شناسایی شده ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است
وی با یادآوری اینکه شناسایی نقاط پرحادثه از سه سال قبل شروعشده است تصریح کرد: سه سال قبل شناسایی نقاط پر حادثه در راههای کشور در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفت و پس از تهیه طرح در کمیسیون ایمنی راهها مطرح شده و بوسیله این کمیسیون دستورالعملی برای اقدامات بعدی به این سازمان ابلاغ شد.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری با بیان اینکه ۶ ماه بعد از اجرایی شدن این دستورالعمل و با هماهنگی ادارات کل استانی و پلیس راه، هزار و ۵۸۵ نقطه پر حادثه در سراسر کشور شناسایی شد اظهار کرد: پس از شناسایی این نقاط در اواخر سال ۹۵ لیست آنها صورتجلسه شد و در سال ۹۶ اقدامات اجرایی برای رفع آنها شروع شد.
اکبری با اشاره به اینکه سعی شد تا در دوره جدید تمرکز بر روشهای ایمنسازی زود بازده با هزینه کم باشد تصریح کرد: با تلاشهای صورت گرفته طی ۷ تا ۸ ماه مشاور طرحها در فرآیند مناقصه انتخابشده و مشاوران با بازدید و گردآوری اطلاعات نقاط پرحادثه طرح ایمن سازی با توجه به تنوع آنها تهیه شد و در یک پروسه با حضور مدیرکل استانی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای این طرحها تصویب و برای اجرا ابلاغ شدند.
وی با تأکید بر اینکه در این دوره تلاش شد تا نقاط پر حادثه با یک رویکرد همسان در کشور موردمطالعه قرار گیرند گفت: درگذشته بعد از شناسایی نقطه، رفع آن و طرح اجرایی به اداره کل استان محول میشد که در این دوره این روند متوقفشده و مطالعه و طرح اجرایی ان توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای تهیه شد.
۷۳۷ نقطه پر حادثه در سراسر کشور در دست اصلاح است
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: برای درگیر کردن ادارات استانها بعد از تهیه طرح امسال بهنوبت به هر استان طرح ۱۰ نقطه پر حادثه برای شروع عملیات اجرایی ابلاغشده که طبق برآوردها تابهحال ۳۳۷ طرح به استانها ابلاغشده است.
اکبری بابیان اینکه اعتبار لازم برای اجرایی کردن این ۳۳۷ طرح در بودجه سال ۹۷ پیشبینیشده است افزود: از ابتدای امسال تخصیص اعتبار به تناسب میزان پیشرفت پروژه ها در استانها آغاز شده با اینحال طبق برآوردهای شرکت مشاور برای رفع تنها یک نقطه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است که درمجموع امسال به بودجهای معادل ۱۶۵ میلیارد تومان نیاز داریم اما چنین بودجهای تخصیص نیافته و تنها ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای امسال ابلاغشده است که این میزان اعتبار معادل یک چهارم اعتبار لازم برای اصلاح ۳۳۷ نقطه ابلاغی است.
وی با تأکید بر اینکه با وجود کمبود بودجه ولی استانها برای رفع نقاط پر حادثه مناقصات را برگزار کردهاند و در حال اصلاح نقاط هستند افزود: ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای به میزان تخصیص بودجه با شرکتهای پیمانکاری قرارداد بستهاند تا اعتبارات را بر اساس پیشرفت پروژهها در سال آینده اختصاص دهند.
اکبری در رابطه با تعداد کل پروژههای در دست اجرا توسط استانها در سراسر کشور گفت: حدود ۳۵۰ پروژه رفع نقاط پر حادثه از سنوات گذشته باقیمانده که به صورت نیمهکاره در حال تکمیل هستند همچنین ۵۰ نقطه پر حادثه از منظر حوادث طبیعی مانند سیل، رانش زمین و ریزش کوه شناسایی و اجرایی شد که با ۳۳۷ طرح مذکور تمامی نقاط در دست اقدام ۷۳۷ طرح میشود.
برای رفع نقاط پر حادثه جادهها ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است
مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تأکید بر اینکه اعتبار کل رفع نقاط پر حادثه درمجموع ۲۳۵ میلیارد تومان است افزود: اعتبار رفع نقاط پر حادثه در ردیف بودجههای ابلاغی سازمان برنامه ۱۴۳ میلیارد تومان و محل منابع داخلی سازمان ۹۰ میلیارد تومان است که درمجموع ۲۳۵ میلیارد تومان سالانه به این امر اختصاص مییابد که رقم بسیار ناچیزی است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نقاط حادثهخیز در دست اقدام امسال را رفع کنیم باید ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم افزود: با توجه به اعتبار امسال که پیشتر اشاره شد تنها نیمی از اعتبار موردنیاز موجود است همچنین به دلیل تخصیصهای ناکافی اعتبار در سنوات گذشته در حال حاضر بدهی زیادی نیز باقی مانده است که درمجموع برای رفع تمامی نقاط حادثهخیز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
اکبری بابیان اینکه طبق پیشبینیها ۳۳۷ نقطه مشخصشده تا پایان سال مالی ۹۷ به اتمام میرسند افزود: بااینحال بسیاری از طرحهای سنواتی نقاط حادثهخیز مدتهای دیگر ادامه مییابد ولی ما امیدواریم که این نقاط همگی تا پایان سال مالی ۹۸ یعنی تیر ۹۹ همه نقاط اصلاح شوند.
وی با بیان آنکه از ابتدای شناسایی تمامی نقاط در حد تابلو علائم و تجهیزات اولیه آشکارسازی شدهاند افزود: طبق عملکرد ۶ ماهه امسال ۴۰۰ نقطه پر حادثه که بیشتر آنها از محل اعتبارات استانی تأمین اعتبارشدهاند در شهرستانهای مختلف اصلاحشدهاند.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پایان یادآور شد: طبق برنامههای ابلاغی به این سازمان باید هر سه سال یک بار تمام راههای کشور بررسی شده و نقاط حادثه خیز آنها طبق اولویت شناسایی شوند که امسال در بازه شناسایی دوباره قرار داریم.