صاحبان صنایع و صدها شرکت تولیدی لوازم خانگی داخلی و خارجی از یکم تا چهارم آذرماه با حضور در هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران، نوینترین تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید مخاطبان قرار میدهند.
حبیب الله انصاری گفت: از میان شرکتکنندگان در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی ایران، تعداد 259 شرکت داخلی و 53 شرکت خارجی هستند.
وی با بیان اینکه در کنار شرکت های داخلی، نمایندگانی از کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا نیز حضور دارند، افزود: امسال تلاش کردیم برای حمایت از کالای ایرانی، حضور شرکت های داخلی را در نمایشگاه بیشتر توسعه دهیم.
انصاری افزود: در این نمایشگاه انواع یخچال، یخچال فریزر، فریزر، کولر، ماشین لباسشویی، اجاقگاز، بخاری، آبگرمکن، پکیج، شومینه، سیلندر گاز، کباب پز، جاروبرقی، اتو، آبمیوهگیری، سشوار، چرخگوشت، پنکه، آسیاب، سرخکن، چایساز، ساعت، چرخ خیاطی، انواع ظروف چینی، بلور و کریستال، تفلون، نقره، ملامین، استیل، سرویس آشپزخانه، انواع لوازم صوتی و تصویری: تلویزیون، ضبط صوت، دی وی دی و آبسردکن، انواع سینک، هود، هواکش، سماور، تصفیه آب و قطعات مربوط به صنعت لوازم خانگی، در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.
دبیرکل و رئیس ستاد برنامهریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درادامه با بیان اینکه نمایشگاه امسال با شعار پنجرهای رو به جهان برگزار میشود، ادامه داد: همچنین قرار است در روزهای برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، سفرای کشورهای خارجی و چند هیئت تجاری و بازرگانی از کشورهای مختلف در نمایشگاه حضور یابند و با تولیدکنندگان لوازم خانگی کشورمان وارد مذاکره شوند.
وی معرفی توانمندی های صنعت لوازم خانگی کشورمان به جامعه، ارائه نوآوری ها و ابتکارات در چرخه تولید لوازم خانگی، شناسایی نظرات مردم از محصولات ارائه شده براساس اصول مشتری مداری، توسعه بازار داخلی و صادرات، افزایش سطح تولید در صنعت لوازم خانگی، توسعهارتباط بین تولید کنندگان محصولات نهایی و قطعه سازان، ترویج فرهنگ استفاده مردم از لوازم خانگی ملی، ایجاد فضایی برای تحقیقو ارزیابی صنعتگران، متخصصان ،کارشناسان و دانش پژوهان از صنعت لوازم خانگی و ایجاد زمینه مشارکت سرمایه گذاران خارجی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد.
در این نمایشگاه 9 سالن تحت پوشش قرار دارد که یکی از سالن ها در اختیار مشارکت کنندگان خارجی است.
متراژ کل نمایشگاه تا اکنون 22514 متر مربع است که شامل 714 مترمربع برای مشارکت کنندگان خارجی و 21800 مترمربع برای مشارکت کنندگان داخلی است
گفتنی است؛ هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی ایران از یکم تا چهارم آذرماه، هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.
تامین ۷۵ درصد لوازم خانگی مورد نیاز کشور با تولیدات داخلی
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران گفت: ۷۵ درصد نیاز بازار کشور به لوازم خانگی را تولید کنندگان داخلی تأمین میکنند.
حبیب اله انصاری در نشست خبری تاکید کرد: امروز در بازار لوازم خانگی مشکل عرضه و کمبود لوازم نداریم.
وی با اشاره به طرح پیش فروش لوازم خانگی گفت: این موضوع را یکی از شرکت های داخلی برای طرح در کارگروه تنظیم بازار ارائه کرد اما به عقیده انجمن لوازم خانگی باعث ایجاد تلاطم در بازار می شود و موضوع آن نیز به کارگروه تنظیم بازار مربوط نبوده است.
انصاری با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی از صنایع بالادستی مانند پتروشیمی، مس فولاد و آلومینیوم استفاده می کند افزود: این صنعت از رشته های شتاب دهنده ی توسعه ی اقتصادی است.
وی درباره تولیدات داخلی گفت: تقریباً بیشتر قطعات لوازم خانگی به جز کمپرسور یخچال در ایران قابلیت تولید دارد.
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران با اشاره به موضوع تحریمها و افزایش قیمت ارز ادامه داد: با این حال در صنعت لوازم خانگی و در هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی که اول آذر در تهران برگزار خواهد شد از نظر حضور تولید کنندگان داخلی کاهشی نداریم.
وی با اشاره به موضوع افزایش قیمت ارز گفت: در شش ماهه نخست امسال قیمت مواد اولیه تا ۶۰ درصد افزایش یافت و شاهد افزایش دستمزدها و هزینه حمل و نقل بودیم در حالی که میزان افزایش قیمت مجاز برای این صنعت حدود ۹ درصد تعیین شد.
انصاری افزود: با مکاتبات و پیگیریهایی که سازمان های مختلف انجام دادند در نهایت با تصویب کارگروه تنظیم بازار از اواخر شهریور قیمت ها منطقی شد و بعد از منطقی شدن قیمتها، بازار رو به تعادل رفت و این صنعت امروز وضعیت بهتری دارد.
وی گفت: افزایش قیمت ارز صادرات را به صرفه می کند به شرط اینکه در تامین مواد اولیه و تولید کافی مشکلی وجود نداشته باشد.
انصاری درباره تامین مواد اولیه صنایع لوازم خانگی گفت: تولید کنندگان مواد اولیه اساسی از جمله فلزات و پتروشیمی مواد خود را از طریق بورس عرضه می کنند و تعدادی از افراد این مواد را به بالاترین پیشنهاد می خرند و بعد با هر قیمتی بخواهند می فروشند که در نهایت با قیمت بالا به دست تولیدکنندگان لوازم خانگی میرسد
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران افزود: ما پیشنهاد کردیم که تولیدکنندگان مواد اولیه محصولات خود را به طور مستقیم به صنایع لوازم خانگی بفروشند و مازاد آن را در بورس عرضه کنند.