سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استعداد دانشجویان باید در محیط دانشگاه کشف و شکوفا شود تا پس از فارغ التحصیلی، فقط دانش تخصصی نیاموخته باشند، بلکه در دانش اجتماعی هم ورزیده شده باشند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی در دومین اجلاس اتحادیه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (بیّنات) که در سازمان مرکزی برگزار شد، افزود: درک محیطی که در آن قرار داریم، نکته مهم و قابل توجهی است، چرا که ایران کشوری دارای مدنیت چند هزار ساله است و در منطقه ای قرار گرفته که افتخار دارد همواره توحیدی بوده و هیچ گاه بت پرست نبوده است.
وی افزود: امام خمینی (ره) با هوشمندی، درایت و نگاه بلند الهی که داشت، باعث شد که دانشگاه مبدأ تحول شود و مقام معظم رهبری هم در 30 سال گذشته همین نگاه امام (ره) را نسبت به دانشگاه داشته اند و اگر مطالبات و بیانات ایشان درباره دانشگاه را بخوانیم، متوجه خواهیم شد که چنین نگرشی هیچ گاه در تاریخ چند هزار ساله ایران وجود نداشته که کسی که در رأس کشور است، چنین نگاه کاملی به علم آموزی و دانشگاه داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها، گفت: دانشجویان در تشکل های دانشجویی باید یاد بگیرند که در برخورد با یکدیگر و دیگران چگونه از اخلاق دور نشوند و این نکته مهمی است که دانشگاه در کنار آموزش های تخصصی، باید متولی آموزش اخلاق اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید محلی برای شکوفایی استعدادها باشد، تاکید کرد: همانطور که انسان ها دارای اثرانگشت منحصر به فرد هستند، استعدادهای آنها نیز متفاوت است و این استعدادها باید در محیط دانشگاه کشف و شکوفا شود تا وقتی که دانشجویان فارغ التحصیل می شوند، فقط دانش تخصصی نیاموخته باشند، بلکه در دانش اجتماعی نیز ورزیده شده باشند.
طهرانچی با اشاره به سیر تحول نظام آموزشی در ایران، اظهار داشت: نظام آموزشی ایران دارای مرجعیت علمی بود و این نظام مرجعیت علمی خود و مردم را تأمین می کرد و فقه در کنار علوم مدنی دسته بندی می شد. مدارس و حتی خانقاه ها برای تربیت دانشجو، شیوه و طریقت سیر و سلوک داشتند و آموزش هایی که ارائه می شد در متن جامعه بود.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل عقب ماندگی ایران در دوره پهلوی، وابستگی به فرانسه بود، تصریح کرد: نظام اداری ایران عمدتاً فرانسوی است و اولین مؤسسه غیرانتفاعی و خصوصی که در ایران ایجاد شد، انستیتو پاستور فرانسوی است که برای پژوهش در زمینه های زیست شناسی، بیماری ها و واکسن ها تشکیل شده است.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هدف از ایجاد دانشگاه در ایران، تربیت کارشناسان بود تا انجام کارها را به آنها بسپارند، اما پس از کودتای 28 مرداد 1332 نظام دانشگاهی از فرانسوی به آمریکایی تغییر یافت.
وی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم دانشگاه ها از حالت کلاسیک خارج شدند، اظهار داشت: در آن دوره تعداد دانشگاه در اروپا چند برابر و مفهوم شهروندی وارد ادبیات اروپا شد، چرا که می خواستند شهروندی و نظامات جامعه را به شیوه جدید در دانشگاه تمرین کنند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در اروپا، دانشگاه، جامعه، فرهنگ و مهارت به عنوان اصل مطرح شد، تصریح کرد: اروپایی ها معتقد بودند که عقلانیت و ارزش باید در دانشگاه تولید شود. اروپا برای گسترش شهروندی و شکل گیری شوراها، کار را با ایجاد شوراهای صنفی از دانشگاه شروع کرد تا دانشجویان در دانشگاه مسائل صنفی را تمرین و بعد به جامعه منتقل کنند.
پس از آن هم موضوعاتی مانند شکل گیری احزاب سیاسی، انجمن های محیط زیستی و... ابتدا در دانشگاه به شکل انجمن های سیاسی و تخصصی ایجاد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دانشگاه های اروپا آموزش متناسب با نیاز جامعه شکل گرفت، اما در ایران به دلیل اینکه ما از دانشگاه های غربی کپی برداری کردیم، پس از حل موارد مقطعی، همان شیوه را بدون توجه به خاستگاه آن ادامه دادیم و توجه نداشتیم که این یک تمرین و آموزش اجتماعی است و نه راهکاری برای اداره دانشگاه و در راستای حل مسائل اجتماعی.
طهرانچی تصریح کرد: برخی فکر می کنند تشکل های دانشجویی باید چهره اپوزیسیون داشته باشند، اما فعالیت های دانشجویی باید در مسیری قرار گیرد که سیر تحول و تطور داشته و با مسائل متعدد و مختلف آشنا شوند و در عین حال محلی برای بروز و ظهور استعدادهای اجتماعی باشند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان از تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی خواست با راه اندازی هیات های اندیشه ورز، بررسی کنند که چگونه می توانند آموزش های اجتماعی را برای فرآیندهای بعدی و ورود به اجتماع به دانشجویان بیاموزند.