سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ داخل در سه ماهه نخست سال 1397 نسبت به سه ماهه اول سال 1396 ، 17.8 درصد رشد داشته است.
چکیده گزارش پژوهشی:
در چهار ماهه نخست سال 1397 تولید خودرو کاهش 0.1 درصدی را نسبت به مشابه سال قبل تجربه کرده است.
تولید خودرو در تیر ماه نیز با کاهش 22.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
طی سال های 1386 الی سه ماهه نخست 1397، بیش از یک و نیم میلیون تن قطعه به ارزش تقریبی 16 میلیارد دلار از مجموع 33 کشور وارد کشور شده است.
سهم چین از مجموع واردات قطعات منفصله طی سال های 1386 الی سه ماهه نخست 1397، بیش از 30 درصد از کل واردات و معادل 5 میلیارد دلار بوده است.
میزان ارزبری خودروهای چینی مونتاژ داخل در سه ماهه نخست سال 1397 براساس نرخ مرجع، 400 میلیون دلار برآورد می شود.
سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ داخل در سه ماهه نخست سال 1397 نسبت به سه ماهه اول سال 1396 ، 17.8 درصد رشد داشته است.
پژوهش خبری صدا و سیما:صنعت خودرو به دلیل ارتباط تنگاتنگ با 60 صنعت دیگر، یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور در توسعه اقتصادی و اجتماعی می باشد و از همین رو، جایگاه مهمی در سیاستگذاری های کلان کشور دارد. اما جولان خودروسازان و قطعه سازان چینی باعث شده تا اهداف مورد انتظار از نقش صنعت خودرو در اقتصاد کشور آن طور که باید برآورده نشود و در شرایط فعلی که بازار با تلاطمات ارزی نیز درگیر است، بازار خودرو بیش از پیش تحت تأثیر شوک های ارزی قرار گرفته و قطعه سازان داخلی نیز شرایط نامساعدی را سپری می کنند. در واقع، بخشی از شوک های وارده به بازار خودرو ناشی از واردات بی رویه قطعات منفصله چینی است که با نوسانات ارزی دستخوش دگرگونی می شود. در این راستا، مرکز پژوهش-های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی سهم خودروهای با منشأ چینی از بازار خودروسازی کشور» به سهم چینی ها از بازار خودروی کشور پرداخته و اثرات آن بر صنعت خودرو کشور و میزان ارزبری آن را نیز بررسی نموده است که در ادامه علاوه بر ارائه تلخیصی از گزارش ذکر شده، در مصاحبه با امید رضایی، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی دلایل عدم تمایل چینی ها به داخلی سازی قطعات خودرو و راهکارهای خروج از وضعیت موجود نیز بررسی شده است.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // پژوهشگر: فاطمه حسینی