قائم مقام مدیرکل حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: درخصوص حمل و نقل، اتحادیه اروپا همواره کنار ایران خواهد بود و تداوم همکاری ها را اعلام میکنم.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ هیئتی از اتحادیه اروپا به رهبری خانم موگرینی به ایران سفر کرد که در این حضور توافقات ارزشمندی در زمینه حمل و نقل در ابعاد شهری و هواپیمایی ایجاد شد و در این همایش اجازه میخواهم حامل این پیام باشم که همچنان در مسیر همان توافقات حرکت می کنیم.
باکران گفت: ۸۰ درصد حمل و نقل جهان از نظر حجم و ارزش از طریق دریا و توسط کشتیها صورت میگیرد و اینکه در چه نقطهای و کجا قرار داشته باشد، اهمیت ندارد. اتحادیه اروپا و قاره اروپا در ادوار مختلف تاریخ از طریق دریا با قاره آسیا تجارت داشته است. به همین خاطر خواهان آن هستیم بین قاره اروپا و آسیا همچنان این ارتباط برقرار باشد و تلاش داشته باشیم این موضوع به عنوان یک جریان همچنان ادامه داشته باشد.
وی افزود: ادامه این جریان به تحقق لجستیک میانجامد که در کنار این مزیت، حمل و نقل را رشد داده و به توسعه کشورها کمک خواهد کرد و در کنار آن منجر به پایداری اقتصادی و زیستمحیطی نیز میشود. به همین خاطر باید امنیت را بالا ببریم و همانطور که میدانید این موارد همگی در کانون فعالیت های ما قرار دارد.
قائم مقام مدیرکل حمل و نقل اتحادیه اروپا ادامه داد: در این خصوص لازم است که زمینه را برای رقابت سالم و برابر ایجاد کنیم و در کنار آن بتوانیم با افزایش همکاری با کشورهای مختلف شاهد نوینسازی و ارتقاء بنادر باشیم. به همین خاطر خوب است که بتوانیم در فعالیت های خودمان خودکار سازی را انجام داده و تبادل اطلاعات داشته باشیم.
وی افزود: جهان در حال تحول بزرگی است و عصر دیجیتال را تجربه میکنیم. به همین خاطر فعالیتها در این عرصه با نظارت بیشتری انجام میگیرد و در حوزه دریایی هم باید از این عرصه به بهترین شکل بهره گرفته شود. این تحولات بسیار سریع هستند و برای عقب نماندن باید سریع حرکت کرد و با آن سازگار شد.
باکران با تاکید بر اینکه تمرکز بالایی روی این موارد از سوی اتحادیه اروپا و قاره اروپا صورت گرفته گفت: در این فرصت و در این همایش میخواهیم جدا از تمرکز و صحبت روی اولویتهای سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا بهطور خاص و تخصصی اطلاعات بین دو طرف تبادل شود و در کنار هم با این چالش مواجه باشیم.
وی گفت: در همین زمینه از بخش خصوصی میخواهیم که با بخش حاکمیتی و قانونگذار همراه باشد چرا که تلاش آنها در تسریع فعالیتها کمک شایانی خواهد بود.
صنعت دریایی در مباحث زیست محیطی پیشروست
رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: خیلی از مسائل در زنجیره لجستیک به ارتباطات بستگی دارد و در اتحادیه اروپا سیاست به این گونه است که زیرساخت های حقیقی با کیفیت ایجاد شده و در کنار آن تبادل اطلاعات و تجربه را نیز داشته باشیم.
همچنین ساندرو سانتاماتو در همایش آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اداره کل حمل و نقل و اتحادیه اروپا در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد با اشاره به چارچوبها و سیاستهای حمل و نقل اتحادیه اروپا اظهار داشت: سیاست حمل و نقل اتحادیه اروپا در مورد ایران و دیگر کشورها در حوزه حمل و نقل کارآمد بودن با محیط زیست در جهت توسعه پایدار است.
وی افزود: در چند دهه گذشته در عرصه حمل و نقل دریایی تحولات زیادی نداشتیم اما اتفاقات بزرگ و پرتحول در آینده در زمینه پایداری زیست محیطی و خیلی دیگر از فعالیتها رخ خواهد داد چرا که استفاده از خیلی از مواد در صنعت کشتیرانی به زودی ممنوع خواهد شد.
این مقام مسئول در اتحادیه اروپا گفت: در سال ۲۰۱۷ تلاشی برای بازبینی سیاستهای اتحادیه اروپا صورت گرفت تا مشخص شود تا چه حد میتواند اولویتهای دریایی را در نظر بگیرد تا روی اثربخشی آن در کارایی زندگی افراد و رشد و توسعه کشورها تمرکز شود تا رقابت پذیری، پایداری زیست محیطی و در کنار آن کربن زدایی را در صنعت دریایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بحث دیجیتالی شدن فعالیتها و کاهش تصدیگری بخشهای دولتی، حضور افراد در کف فعالیتها و نظارت توسط بردهای دیجیتال و در آخرین بحث تمرکز نیروی انسانی است که بتوانیم شرایط کار و زندگی آنها را بهبود ببخشیم و با کمک آنها روبه بهبودی حرکت کنیم.
سانتاماتو گفت: در کنار ارزیابی در سال ۲۰۱۷ که در اتحادیه اروپا صورت گرفت خوشبختانه نقطه ضعف بزرگی مشاهده نشد و فعالیتهای این اتحادیه در جهت مناسبی حرکت کرد اما این بدان معنی نیست که نباید در جهت بهینه سازی حرکت کرد. یکی از موقعیتهایی که در زمینه سیاستهای ایمنی به دست آوردیم تشکیل و ایجاد سازمان ایمنی دریایی اروپاست که فعالیت رضایتبخشی را انجام میدهد.
وی افزود: این سیاست که هادی سازمان است در مسیر ثبت این ایده است که در کشورهای مختلف مراکزی ایجاد شود که ریزتر و متمرکزتر برفعالیتها و ایمنی نظارت داشته باشند.
رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به بحث رقابتپذیری یکی از مقولههای مهم در عرصه حمل و نقل از دید اروپا اظهار داشت: در بحث رقابت پذیری و اینکه چطور بتوانیم در زمینه رقابت کار را فراهم کنیم باید شرایطی برابر به خصوص در بحث دریایی به وجود بیاوریم. به این طریق در لجستیک و حمل و نقل می تواند به صورتی باشد که ارتباطات و فعالیتهایی دریایی با یک همافزایی مناسب انجام گیرد و در نهایت به اثربخشی در کنار یکدیگر منجر شوند. این رقابت باعث انگیزه میشود و اشخاص کار را با انرژی بیشتری انجام میدهند و به این ترتیب همه کشورهای که در این عرصه فعالیت میکنند از این سود منتفع خواهند بود.
وی افزود: در بحث فعالیتهای بخش دریا این فعالیتها به صورت نزدیک دریا و آبهای عمیق انجام میگیرد و همه میدانند که کشتیرانی به تنهایی موثر نیست و در کنار آن حمل و نقل ریلی و جادهای هستند تا لجستیک ایجاد شود و باید همه حلقهها استحکام بیشتری داشته باشند.
ساندرو سانتا ماتو افزود: خیلی از این مسائل در زنجیره لجستیک به ارتباطات بستگی دارد. در اتحادیه اروپا سیاست به این گونه است که زیرساختهای حقیقی با کیفیتی ایجاد و در کنار آن تبادل اطلاعات و تجربه را نیز داشته باشیم. وقتی زیرساخت فیزیکی ایجاد شود آن وقت زیرساخت تبادل اطلاعات لازم را داریم.
وی ادامه داد: اعتقاد این است که در این بحث دیجیتال شدن تا حدود زیادی میتواند کمک کند چرا که کسب و کارهایی وجود دارد که لازمه آن تعامل است. در بحث دیجیتالی شدن کاهش بار تصدی گری را در سازمانها و ارگانها داریم. یکی از مسائلی که به عنوان بار در صنعت دریایی حساب میشد بحث فعالیتهای نظارتی بود که انجام میگرفت که تلاش کردیم فرآیند را برای شرکتها و سازمانهای مختلف تسهیل و قابل استفاده کنیم تا فرآیندها به صورت دیجیتال و قابل مشاهده باشد.
سانتاماتو در ادامه با ورود به بحث محیط زیست و تاکید بر اهمیت آن در صنعت حمل و نقل به خصوص حمل و نقل دریایی اظهار داشت: بحث محیط زیست بسیار مهم است. همانطور که میدانید از ابتدای سال ۲۰۲۰ قرار است کشتیها نفت بسیار کم گوگرد استفاده کنند و حداکثر مجاز در سوخت ۰.۵ درصد است. این باعث میشود که ورود گوگرد و دیگر آلایندهها به جو زمین کاهش پیدا کند.
وی افزود: در نقاط مختلف جهان نقاط کنترل گاز داریم و در این نقاط گوگرد مجاز در سوخت ۰.۱ درصد است که حتی از حد تعیین شده هم پایینتر است چرا که این مناطق بسیار حساس هستند. به همین خاطر لازم است که سوختهای جدید مثل LNG استفاده شود تا ورود گوگرد به جو زمین کاهش یابد. به همین خاطر این امکان وجود دارد که آسیبهای فعالیتهای دریایی را در کره زمین و جو محل زندگی خودمان کاهش دهیم.