عضو کمیتهی کسب و کار اتاق بازرگانی گفت: با وجود گذشت ۷ سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار در ایران، هم اکنون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از آن اجرایی شد است.
وی با بیان اینکه ایران محصولاتی را تولید می کند که مورد توجه و نیاز بازار نیست لذا ایجاد شبکه ی راهبرد نوآوری، می تواند راهنمای خوبی به منظور تقویت تولید و فضای کسب و کار باشد گفت:نکته ی بسیار مهم در این رابطه بحث وجود شبکه های نوآوری است که وظیفه ی نوآوری در ایجاد تولید را بر عهده دارد.
عضو کمیته ی کسب و کار اتاق بازرگانی اضافه کرد: این زنجیره ی ارزش و شبکه ی اندیشه و نوآوری در همه کشورها وجود دارد اما متاسفانه هر گاه در خصوص تولید و خدمات صحبت می کنیم می خواهیم کمبود نقدینگی بنگاه های تولیدی و خدماتی را تامین کنیم در صورتی که اگر کالا و خدمات ما خریداری داشت به مرحله ی کمبود نقدینگی نمی رسیدند.
وی خاطر ادامه داد: یکی از وظایف دانشگا هها و NOG هایی که در این راستا فعالیت دارند آن است که از تولید و خدمات کشور در ایجاد شبکه ی راهبردی نوآوری حمایت کنند.
فدایی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از سازمان ها در این زمینه وارد شده اند و در حال ارائه ی خدمات به بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی هستند اظهار داشت: بخش هایی از تحقق چنین هدفی مربوط به قانونگذاری است که متاسفانه به دلیل مشغولیت بیش از حد دولت در مسائل متعدد غیر فعال باقی مانده است.
عضو کمیته ی کسب و کار اتاق بازرگانی تصریح کرد: تا زمانی که کارهابین چندین سازمان و وزارتخانه تقسیم بندی شود و در مقابل برای هر کاری مسئول اصلی تعیین نشود قطعا کارها در این خصوص به نتیجه نخواهد رسید لذا باید بخشی از مسئولیت نظارت را به بخش اتاق بازرگانی(بعنوان نماینده ی بخش خصوصی)داد تا کنترل کند که در کدام جایگاه ها و نهادها نقش ها به خوبی ایفاء نمی شود و آن را طیّ گزارشی به دولت اطلاع دهند.
فدایی ضمن تاکید بر عدم وجود شبکه های موظف به حمایت از بنگاه ها گفت: صدا و سیما وظیفه دارد این سازمان های مردم نهاد غیر دولتی را به مصرف کنندگان معرفی کند ضمن آنکه در حال حاضر در بخش حمایتی از بخش خصوصی چنین جنبش های حمایتی وجود دارد اما بخش های مصرف کننده (بنگاه های کوچک و متوسط) از وجود آنها مطلع نیستند.
وی در پایان اضافه کرد: ما در کشور محصولاتی را تولید می کنیم که مورد نیاز بازار نیست لذا نیازمند شبکه ی راهبرد نوآوری هستیم تا به ما بگوید چه محصولاتی را با چه قیمت و کیفیتی باید به بازار عرضه کرد.
محمد رضا منصوری،عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفتگو با رسانه ملی با تصریح اینکه ما با قوانین مشکلی نداریم اظهار داشت: مشکل اصلی حوزه ی کسب و کار کشور این است که تولید کنندگان ما با پول دولت می خواهند بنگاهی تولید کنند که هزینه های بسیار بالای آن عامل ورشکستگی تولید کنندگان است.