معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی از افتتاح خط آهن قزوین - رشت در ماه آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ مازیار یزدانی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه خط آهن قزوین - رشت در انتقال بار جایگاه ویژه ای دارد افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده 26 آبان حرکت آزمایشی قطار در مسیر خط آهن قزوین - رشت انجام می شود و پس از آن به طور رسمی به بهره برداری کامل می رسد.
وی گفت: با افتتاح خط آهن قزوین - رشت بار از آستارا به رشت و از آستارا به کشورهای منطقه منتقل خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی احداث و تکمیل خطوط آهن در پایانه های مرزی را از مهمترین برنامه های راه آهن دانست و افزود: طرح خط آهن مراغه - ارومیه از مهمترین طرح های تکمیل خطوط آهن در پایانه های مرزی است که در هفته جاری به بهره برداری می رسد.
یزدانی گفت: طول خط مراغه - ارومیه 153 کیلومتر است و قطار با سرعت 60 کیلومتر در خط حرکت خواهد کرد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: 50 کیلومتر از خط آهن مراغه - ارومیه تا منطقه مهاباد سال 90 به بهره برداری رسید و مابقی نیز در هفته جاری افتتاح می شود.
یزدانی استفاده حداکثری از خط آهن برای انتقال بار را از اولویت های راه آهن جمهوری اسلامی دانست و افزود: براساس مطالعات انجام شده 500 کیلومتر خط آهن برای اتصال به پایانه های مرزی و خطوط انتقال بار نیاز داریم و قرار است امسال 108 کیلومتر از این خطوط احداث شود.
وی گفت: چنانچه 250 کیلومتر از خطوط انتقال بار به بهره برداری برسد میزان انتقال بار به 21 میلیون تن و در صورت احداث 500 کیلومتر از خطوط، 40 میلیون تن بار بیشتر جابجا خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی تأکید کرد: تمام خطوط اصلی که در 10 سال گذشته احداث شده هیچکدام خطوط فرعی نداشته است و این مسیرها تکمیل می شود که اولویت امسال 108 کیلومتر از این مسیرها خواهد بود.
یزدانی درباره اعتبار مورد نیاز برای احداث خطوط فرعی راه آهن گفت: برای احداث 500 کیلومتر خطوط فرعی برای هر کیلومتر به 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: تا پایان امسال دوازده منطقه از خطوط فرعی به خطوط اصلی انتقال بار وصل خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین از مشارکت بخش خصوصی در تکمیل خطوط راه آهن خبر داد و گفت: واحد بزرگ صنعتی فولاد شادگان و منطقه آزاد اروند برای احداث خط آهن سربندک - خرمشهر با راه آهن مشارکت می کنند که در صورت احداث این خطوط حلقه پایین مثلث راه آهن کشور تکمیل و متصل خواهد شد.
یزدانی دو خطه کردن برخی از خطوط اصلی راه آهن را از دیگر طرح های توسعه راه آهن اعلام کرد و افزود: مهمترین طرح های دو خطه در مسیر بافق - مشهد و بافق - بندرعباس است که پس از احداث و بهره برداری خط آهن بافق - بندرعباس درحال انجام طرح دو خطه کردن مسیر بافق مشهد هستیم.
وی گفت: طول مسیر خط آهن بافق - مشهد 600 کیلومتر است و برای تأمین اعتبار مورد نیاز قرار است از فانیانس خارجی با مشارکت روسیه استفاده شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی افزود: هزینه احداث خط دوم بافق - مشهد برای هر کیلومتر 5 هزار میلیارد تومان است.
یزدانی تکمیل خط آهن رشت - آستارا را به لحاظ تکمیل مسیر شمال به جنوب و انتقال بار از دیگر طرح های مهم راه آهن جمهوری اسلامی دانست و گفت: کشورهای آذربایجان و روسیه تمایل خود را برای فانیانس و سرمایه گذاری در احداث خط آهن رشت - آستارا اعلام کردند و قرار است برای حفظ منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در این مسیر 130 کیلومتر پل و 30 کیلومتر خاکی ساخته شود.
وی افزود: طرح احداث خط آهن رشت - آستارا اوایل سال آینده آغاز می شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین از جذب سرمایه خارجی برای احداث خط آهن اصفهان - اهواز خبر داد و گفت: سرمایه احداث 400 کیلومتر از خط آهن اصفهان - اهواز حدود 5 میلیارد یورو برآورد شده است و برای تأمین اعتبار با چند شرکت چینی مذاکره کردیم.
یزدانی افزود: 300 کیلومتر از مسیر دو خطه بافق - زرین شهر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و این خط تأثیر زیادی در انتقال بار از بندرعباس به اصفهان دارد.
وی گفت: مسیر خط آهن بافق - زرین شهر 630 کیلومتر است که 300 کیلومتر آن امسال و مابقی در مرداد سال آینده افتتاح می شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین از ثبت میراث راه آهن در یونسکو خبر داد و افزود: راه آهن ایران به عنوان پنجمین راه آهن قدیمی جهان ثبت شده است.
قطارهای حومه تهران سال آینده به بهره برداری می رسد
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: قطارهای حومه ای تهران - گرمسار، تهران- قزوین و تهران- پرند تا مرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مازیار یزدانی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و مدیریت حجم ترافیک مهمترین علت احداث و توسعه قطارهای حومه ای است افزود: طرح قطار حومه ای تهران - گرمسار و تهران - قزوین 80 درصد و طرح تهران - پرند نیز 30 درصد پیشرفت کرده است.
وی گفت: علاوه بر این طرح های قطار حومه ای تهران- پاکدشت و تهران- هشتگرد نیز به طرح های قبلی اضافه شده است و تمام طرح ها تا مرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: احداث خطوط قطارهای حومه ای در کلان شهرهای مشهد ، شیراز ، اصفهان، و اهواز نیز علاوه بر تهران اجرا خواهد شد.
یزدانی گفت: قطار حومه ای اهواز نیز به بهره برداری رسیده است.
وی علت تاخیر در اجرای طرح قطار حومه ای هشتگرد - گرمسار را معارضان املاک شخصی دانست و افزود: برای سرعت دادن به رفع تملک اشخاص در مسیر این خط با استانداری البرز مذاکرات لازم انجام شده است و روند کار را از استانداری پی گیری می کنیم.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: با احداث قطار حومه ای هشتگرد- گرمسار از بار ترافیکی ایستگاه تهران کاسته می شود و مسافران نیازی به تعویض قطار ندارند.
یزدانی افزود: مجموع خطوط قطارهای حومه ای کلان شهرها در کشور حدود 600 کیلومتر است و تا پایان سال 300 کیلومتر از قطارهای حومه ای در تهران به بهره برداری می رسد.
وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده 500 کیلومتر از طرح قطارهای حومه ای متعلق به استان تهران و 100 کیلومتر باقی مانده در کلان شهرهای کشور است.
معاون فنی و زیر بنای راه آهن جمهوری اسلامی افزود: برای اجرا و تکمیل طرح قطارهای حومه ای 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.