به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، سید کامل تقوی نژاد نامزد تصدی شهرداری تهران افزود: تهران، با جمعیتی معادل 8 میلیون و 700 هزار نفر، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان است، این شهر در جغرافیایی به وسعت 0.04 درصد مساحت کل کشور با برخورداری از 10.8 درصد جمعیت سهمی معادل 21 درصد تولید ناخالص داخلی کشور(GDP) داشته و بیش از 50 درصد درآمدهای مالیاتی و همچنین 55 درصد سپرده های بانکی از شهر و استان تهران تامین می شود. با وجود این قابلیت ها و پتانسیل های اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و هنری چالش ها و مشکلات عدیده ای زندگی شهروندان تهرانی را تهدید می کند.
تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست های کلان اقتصادی کل کشور است. رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده (علیرغم مقداری اصلاح در تبصرههای بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور) به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار، سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.
وی افزود: موضوعات یاد شده در کنار نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته (بین 7 تا 25 درصد) که نشان دهنده میزان بالای آسیب پذیری و نوسان در تحقق منابع درآمدی شهرداری تهران است ؛ تورم دیون سنواتی طی سال های اخیر (حدود 29.500 میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده بر اساس مستندات لایحه بودجه سالجاری شهرداری) نشاندهنده قرارگیری این نهاد در آستانه بحران میباشد. جمعیت حدود ۶۸ هزار نفری کارکنان شهرداری تهران و عدم تناسب موجود بین شغل و شاغل و هزینه های اجتناب ناپذیر حقوق و مزایای مترتب، تغییر روند تأمین منابع درآمدی بودجه از فروش داراییهای سرمایهای به سوی استقراض بانکی و تأمین از راه بدهی که باعث ایجاد تعهدات جدی برای مدیریت شهری در سنوات آتی خواهد شد؛ وجود پروژه های نیمه تمام که با در نظر گرفتن افزایش قیمت های پیش آمده اخیر به صورت تقریبی نیازمند بیش از 50000 میلیارد تومان منابع مالی برای اتمام آن ها می باشد؛ هزینه های اجتناب ناپذیر نگهداشت شهر مربوط به پروژههای مستمر سالانه(از جمله روکش آسفالت، نگهداری فضاهای ورزشی، سراهای محلات، نگهداری فضاهای سبز و ...) در حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان که با توجه به افزایش قیمتهای اخیر بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه اجتناب ناپذیر را به خود اختصاص میدهد؛ سهم بالای منابع غیرنقد در کل منابع تامین مالی شهرداری تهران که وجه قالب آن ناپایداری بوده و در شرایط فعلی از قابلیت تحقق پایین برخوردار بوده و هزینه تحقق آن - به دلیل امتیازدهی به پیمانکاران- بالاست و مطالبات وصول نشده شهرداری تهران از دولت و عدم وجود روابط مالی کارآمد بین شهرداری و دولت، ابرچالش ها و مسائل جدی را پیش روی مالیه شهری تهران قرار داده است.
تقوی نژاد افزود: بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی شامل؛ بدهی به پیمانکاران، بدهی به دولت و دستگاه های دولتی، بدهی به بانک ها به انحاء گوناگون و بابت موضوعات مختلف شامل اصل و سود و بدهی به شهروندان است. حجم زیاد بدهی های اعلام شده (رسمی و غیر رسمی) و عدم وجود سازوکار و رژیم مشخص به منظور شناسایی و بازپرداخت بدهی ها از جمله مسائلی است که شهرداری تهران با آن دست به گریبان است.
ضعف شهرداری ها در دسترسی به منابع درآمدی پایدار، نامشخص بودن جایگاه شهرداری در چارچوب کلان اقتصاد کشور، عدم تنظیم و نامشخص بودن روابط مالی دولت و شهرداری ها، دسترسی محدود نهادهای مدیریت محلی برای تامین هزینه های پروژه های سرمایه ای و تامین طرح های توسعه شهری ،عدم همسویی نظام درآمدی شهرداری ها با طرح های توسعه شهری و نامتناسب بودن منابع مالی بخش عمومی محلی با حوزه وظایف و مسئولیت ها، برخی از مسایلی است که در حوزه مالیه شهری وجود دارد.
در این شرایط که توام با اعمال تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران و تعمیق رکود تورمی که بر اقتصاد حاکم است، کلید حل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری تهران در داشتن برنامه و توانائی برای حل مسائل و چالش های مالی نهفته است.
در این مسیر برای فائق آمدن بر کسری بودجه 20 تا 40 درصدی شهرداری تهران- که دامنه ای از 3.400 میلیارد تومان تا حدود 7.000 میلیارد تومان در سال جاری خواهد داشت- و تامین مالی پایدار شهر از تجربه سازمان امور مالیاتی برای قانونی نمودن وضع عوارض محلی و استفاده حداکثری از این مالیات محلی با همکاری و همراهی مجمع امید و شورای عالی استانها بهره خواهم گرفت تا درآمدهای پایدار شهرداری ها احیاء و برای اداره شهر قابل اتکا باشد، به نحوی که سهم درآمدهای پایدار از 27 درصد در منابع بودجه سال جاری، به 40 درصد در تهران 1400 افزایش یابد برای این منظور به روز رسانی و ساماندهی مجدد نرخ های پایه قیمت منطقه ای املاک را با کمک شورای شهر به نحوی اجرایی خواهم نمود، که در سال آخر برنامه سوم به نسبت قابل قبولی از قیمت کارشناسی روز برسد و برای پیگیری افزایش سهم کلانشهرها از مالیات بر ارزش افزوده در تبصره های بودجه سال 1398 کشور تلاش خواهم کرد، برای متناسب سازی عوارض کسب و پیشه با عارضه ای که اصناف برای شهر ایجاد می کنند لایحه ای در راستای رسته بندی اصناف به شورا ارائه خواهم داد و از توان اتحادیه های اصناف برای افزایش میزان وصول پذیری عوارض کسب و پیشه، عوارض پسماند و ... استفاده می نمایم.
تجربه ام در اداره بانک سپه را چراغ راهی خواهم کرد برای احیای اعتبار مالی شهرداری تهران نزد شبکه بانکی و نقش آفرینی فعال شهرداری تهران در اداره موثر و مطلوب بانک شهر و به وضعیت موجود اداره این بانک باسرعت پایان خواهم داد و به جای استفاده صرف از قدرت تسهیلات دهی بانک شهر، برای ورود شهرداری ها به بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت های تامین مالی مبتنی بر صکوک، صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان،پروژه و دیگر ابزارهای مالی از بانک شهر بیشترین بهره و استفاده را خواهم برد.
مساله بدهی های دولت به شهرداری و هزینه های شهروندی دولت را درخلال حضورم در جلسات هیات دولت پیگیری خواهم کرد تا بدهی 12 تا 16 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تعیین تکلیف شود و شهرداری از ظرفیت پیش بینی شده در بودجه سنواتی کل کشور به منظور تهاتر بدهی های بانکی شهرداری با مطالبات شهرداری از دولت حداکثر استفاده را خواهم کرد و زمینه های تاسیس صندوق توسعه شهر تهران به عنوان نهاد تامین مالی مشترک دولت و شهرداری برای توسعه شهر را با پیگیری ارائه لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی فراهم خواهم نمود.
پرداخت مطالبات راستی آزمایی شده پیمانکاران نباید به هیچ وجه متوقف شود و تعهدات شهرداری تهران در قبال بدهی های برجای مانده از دوره قبل را با استفاده از ظرفیت های بودجه غیر نقد، ابزارهای مالی بازار سرمایه با تاکید بر بازار بدهی مورد توجه قرار خواهم داد. حاکمیت و راهبری شرکتی در اداره مطلوب سازمان ها،شرکت ها و موسسات وابسته به شهرداری تهران را سرلوحه فعالیت های بنگاه داری شهرداری قرار خواهم داد تا پرداخت کمک زیان3.000 میلیارد تومانی اداره سازمانها، شرکتها و موسسات را به حداقل برسانم و تمام تلاشم را برای توانمند سازی و عرضه بخشی از سهام بنگاه های اقتصادی وابسته به شهرداری در بازار سرمایه بکار خواهم بست.
نامزد شهرداری تهران گفت: به جای فروش اموال و دارایی های شهرداری به ویژه املاک باید از ظرفیت مولد سازی دارایی ها با استفاده از صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات زمینه استفاده از قدرت اعتباری این دارائی ها در بازار سرمایه بیشترین بهره را برد. سرمایه گذاری در تهران نه فقط اولویت من بلکه باید دغدغه یکایک مدیرانی باشد که در شهرداری خدمت می کنند، برای سرمایه گذاری و تعامل با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مسیر توسعه تهران تمام تلاشم را خواهم کرد و به استقبال سرمایه گذاران خواهم رفت تا از ظرفیت مغفول مانده سرمایه گذاری و مشارکت عمومی- خصوصی بیشترین بهره را ببریم ، البته برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران با فوریت حل و فصل اختلافات فی مابین با سرمایه گذاران طرح های قبلی را شخصاً در دستور کار قرار خواهم داد تا پایان سال این مسائل به سرانجام برسد، راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری شهر تهران، برگزاری همایش و نمایشگاه سالانه سرمایه گذاری در تهران و تلاش برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه ایرانیان خارج از کشور را در دستور کار قرار خواهم داد.
برای تکمیل و بهره برداری از همه پروژه های در دست اجرای شهرداری به بیش از 50.000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تامین این منابع به تنهایی از سوی شهرداری امکان پذیر نخواهد بود، بر همین اساس، پالایش و ارزیابی پروژه های نیمه تمام و در دست تکمیل را در دستور کار قرار خواهم داد و تمام منابع را برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد و پروژه هایی که گرهی را بگشاید یا ظرفیت جدید اقتصادی در شهر خلق می کند را فراهم خواهم نمود و پروژه های قابل واگذاری به بخش خصوصی را به کمک روش های مختلف مشارکت عمومی – خصوصی از چرخه تصدی گری شهرداری خارج خواهم کرد، تا در تعامل و همراهی با سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و تامین کنندگان زمینه رشد اقتصادی پایدار و جذاب برای تهران را فراهم کنیم.
کاهش هزینه ها و کاستن از هزینه های اداره شهرداری و پایان دادن به چرخه گران اداره تهران را با توجه به قیمت تمام شده پروژه ها، خدمات و فعالیت ها از طریق استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و استقرار نظام جامع فنی و اجرایی شهرداری تهران در تعامل با نظام فنی و اجرایی کشور با لحاظ نمودن نظرات و دیدگاههای اعضاء محترم شورا در کاهش هزینه ها به نحوی در دستور کار قرار خواهم داد که همشهریان عزیزم بهترین و اثر بخش ترین خدمات را در مناسب ترین زمان و مکان ، با کمترین قیمت تمام شده در مسیر توسعه پایدار شهری دریافت نمایند.
احتمالاً برخی باور دارند سابقه شهرداری و شناخت از شهرداری رمز موفقیت شهردار تهران است، اما تجربه نشان داده است شهرداران موفق تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از آنکه سابقه خدمت در شهرداری تهران را داشته باشند برای حل مسائل تهران ایده، امید و تعهد داشته اند، من با تکیه بر تجارب و سوابقم در وزارت کشور،وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت تعاون، بانک سپه و سازمان امور مالیاتی کشور راه حل هایی اجرایی و عملیاتی برای فائق آمدن بر مشکلات مالی که امروز شهرداری تهران با آن دست به گریبان است دارم که به بخشی از آنها در این فرصت اندک و برنامه ام اشاره نموده ام و خود را متعهد به فراهم نمودن تامین مالی پایدار شهری می دانم و تنها علت حضور و علاقه ام به عنوان یکی از کاندیداهای تصدی شهرداری تهران حل ابرچالش های مالی است، تا در سایه حل آن فرصت تحقق وعده های شما اعضاء شورا برای اداره تهران را فراهم نمایم ، برای این کار انگیزه دارم و این را در عمل در حمایت از شهرداری تهران در پرداخت به موقع سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده تاکنون ثابت کرده ام، من مدیر درآمد هستم نه مدیر هزینه.
حل مسائل کلیدی شهر تهران و شهر-منطقه تهران ، به تنهایی از سوی شهردار و شهرداری تهران امکان پذیر نبوده و نیازمند وفاق، همدلی و همکاری یکایک بازیگران و ذینفعان کلیدی موثر در اداره شهر می باشد. بر همین اساس برای فائق آمدن بر ابر چالش های متاثر از شهر-منطقه تهران نیازمند مدیریت و اداره شهر-منطقه تهران در پرتو تعامل، تفاهم، مدارا و همکاری هستیم. بدون شک تقابل، جدال و بگو مگو های سیاسی هیچ دستاوردی برای شهر و شهروندان در پی نخواهد داشت و فرصت اندک خدمت را از اعضاء محترم شورای اسلامی شهر و شهردار منتخب خواهد گرفت و به امید و اعتماد مردم ضربه جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. به منظور فراهم ساختن زمینه های هم افزایی و ادای حقِ به شهر گفتگوی شهری به عنوان راهبرد برون رفت از عملکرد جزیره ای و منفرد میان دستگاههای اجرایی، نهادها و سازمانهای موثر در اداره شهر-منطقه تهران با همکاری شورای اسلامی شهر تهران، فراکسیون امید، شورای اسلامی استان تهران و شورای عالی استانها را در دستور کار قرار خواهم داد تا با گفتگو و تفاهم مدیریتی میان کلیه سطوح مدیریتی موثر در اداره شهر-منطقه تهران بتوانیم گام های موثری در حل مسائل و مشکلات و مدیریت هماهنگ شهری برداریم، در این میان البته برای تحقق گفتگوی شهری؛ مدیریت شهری صدای شهروندان عزیز از دستفروش تا کار آفرین و سرمایه گذار را می شنود و پاسخگوی مطالبات و انتظارات به حق آنان خواهد بود ، من صدای رسای مطالبات شهروندان برای اداره مطلوب شهر خواهم بود.
وی افزود: تنوع قومی، مذهبی، دینی و فرهنگی تهران یک سرمایه بی بدیل است که باید در مسیر شکوفایی فرهنگی، نشاط و مشارکت اجتماعی در تهران به عنوان یک شهر چند فرهنگی، خلاق و رویداد محور از طریق تسهیل گری شهرداری در امور اجتماعی و فرهنگی از این ظرفیت استفاده نمود. برای تهران تعامل و همکاری بیش از پیش با اصحاب فرهنگ و هنر، قلم و رسانه را به عنوان یک فرصت جدی مورد توجه قرار خواهم داد، تا از فعالیت در شهر و همکاری با شهرداری در مسیر ایجاد فضای نشاط اجتماعی، تولید و عرضه آثارشان در سطح 35 فرهنگسرا و سایر مراکز فرهنگی وابسته به شهرداری تهران رضایت داشته باشند.
بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی و کاخ گلستان به عنوان تنها اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی در کنار جاذبه های طبیعی و زیرساخت های گردشگری درمانی را به عنوان ظرفیت های توسعه گردشگری شهری در تهران مورد توجه جدی قرار خواهم داد و در همراهی با بخش خصوصی، سرمایه گذاران و سازمان های مسئول برای استفاده حداکثری از این ظرفیت ها تلاش خواهم نمود، تا تهران به یک مقصد سفر تبدیل شود و در سایه توسعه گردشگری شهری و تسهیل گری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری زیست شبانه شهری، آرامش و نشاط بیش از پیش شهروندان عزیز را در کنار رونق و کار آفرینی برپایه گردشگری شاهد باشیم.
تقوی نژاد تصریح کرد:متاسفانه هم اکنون سرانه فضاهای فرهنگی،اجتماعی،ورزشی و تفریحی بانوان در سطح شهر تهران برابر با 0.04 متر مربع و نزدیک به صفر است، هر چند در برخی مناطق تاسیساتی همچون شهربانو هستیم، اما این تاسیسات باید در همه مناطق در دسترس بانوان قرار گیرد، خود را متعهد به تحقق عدالت در دسترسی و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی ویژه زنان و دختران تهرانی می دانم تا از فرصت برابر در استفاده از زیرساختهای شهر در مسیر رشد و شکوفایی برخوردار شوند.
محله محوری را نه در حرف بلکه در عمل با واگذاری تصدی های غیر ضرور به مردم با تاکید بر استفاده از ظرفیت 375 سرای محله، تشکل ها و تعاونی های محلی پیگیری خواهم کرد و توانمند سازی کنش گران محلی را به عنوان یک ظرفیت ویژه در دستور کار قرار خواهم داد تا با مشارکت شهروندان اولویت های اقدامات محلی و منطقه ای شهرداری تعیین شود.
وی ادامه داد: یکی از مطالبات شهروندان تهرانی از مدیریت شهری حل مساله ترافیک است، برای این مهم باید شبکه حمل و نقل عمومی ایمن، پیوسته و دسترس پذیر با تاکید بر مترو مورد توجه قرار گیرد، تکمیل و بهره برداری از خطوط 6 و 7 مترو و ایستگاههای باقی مانده در سایر خطوط با استفاده از ظرفیت مالی مجتمع های ایستگاهی مترو را با جدیت در دستور کار قرار خواهم داد تا حداقل هر ماه شاهد بهره برداری از یک ایستگاه جدید باشیم، همچنین با پیگیری ظرفیت های قانونی ایفای تعهدات دولت و انتشار صکوک اجاره ، اوراق مشارکت و فاینانس برای تامین واگن های جدید تمام تلاشم را بکار خواهم بست تا مدت زمان انتظار شهروندان در ایستگاههای مترو کاهش یابد ،برای رسیدن به سرفاصله 4.5 دقیقه به 730 واگن و برای رسیدن به سرفاصله 2.5 دقیقه به 2.150 واگن جدید نیاز داریم. از توجه به TOD و افزایش تراکم جمعیت مسافر و تعداد سفرهای صورت گرفته در یک CBD که منجر به افزایش آلودگی هوا، تشدید ترافیک، تردد موتورسیکلت ها و اتلاف زمان سفر می گردد، غفلت نخواهم کرد، از مصوبه اخیر شورای اقتصاد در خصوص اختصاص مبلغ بیش از 10.666 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل درون شهری و برون شهری آگاهم و پیگیر اجرای آن خواهم بود.
حوزه فنی و عمرانی شهرداری تهران باید پروژه محور شود و اولویت بندی پروژه های عمرانی بر اساس یک برنامه دقیق منطبق با نیازهای واقعی شهروندان انجام گیرد تا شهر از توزیع نامناسب و غیر اصولی پروژه ها رنج کمتری برد. اگر مجموع پروژه های شهرداری تهران را یک پروژه فرض کنیم، این پروژه تا کنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی و 28 درصد پیشرفت ریالی داشته و برای تکمیل آن 50.000 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، در این میان سهم پروژه های حمل و نقل و ترافیک در سبد پروژه های عمرانی بیشتر از بقیه پروژه هاست که با حاکم نمودن انسان محوری در شهر باید نسبت میان پروژه های عمرانی ماموریت های مختلف شهرداری برای تحقق بخشیدن به شهر زندگی اصلاح شود.
آسمان آبی تهران و کاهش آلودگی هوا هر چند در گرو توجه به حمل و نقل عمومی است، اما در این میان نباید از حفظ و احیاء باغات شهر به عنوان سرمایه های زیستی و طبیعی تهران غفلت کرد، باید همه منابع حاصل از جرائم قطع درختان برای تملک و احیاء باغات هزینه شود و به جای برج باغ با ارائه مشوق هایی زمینه بهره برداری مولد و ارزش آفرین از باغات در گردشگری شهری را فراهم نمود. حفظ و احیاء باغات ، هم اکنون شهر تهران از 14.043 هکتار فضای سبز درون شهری برخوردار است و افزایش سرانه فضای سبز درون شهری از 16.15 متر مربع به 17.5 متر مربع را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد. در کنار توجه به طرح LEZ، نوسازی ناوگان اتوبوس رانی و تاکسی رانی آسمان آبی را دوباره برای تهران به ارمغان خواهند آورد و من متعهد به حفظ محیط زیست برای زندگی در تهران خواهم بود، باید برای نجات زندگی در برابر ورود سالانه بیش از ۵۰۰ گرم ذرّات آلاینده معلّقی به بدن شهروندان کاری کرد.
حفظ محیط زیست و مقابله با آلایندگی های زیست محیطی نیازمند توجه به پسماندهای شهری است، طرح جامع مدیریت پسماند را به عنوان یک اولویت پیگیری خواهم کرد تا در سایه تدوین و اجراء این طرح بازیافت غیر قانونی و زباله گردی پایان یابد و با مشارکت جدی شهروندان با تفکیک از مبداء زباله ها زمینه های کاهش هزینه نگهداشت شهر و بهره برداری بهینه از 8.000 تن زباله تولیدی در شهر به عنوان طلای کثیف فراهم شود، جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در حوزه بازیافت زباله و تولید مصالح ساختمانی ازپسماندهای ساختمانی درکنار تولید انرژی از زباله را به عنوان ظرفیت های مولد اقتصادی به صورت جدی مورد توجه خواهم داد وتلاش می کنم نگاه هزینه ای حاکم بر حوزه مدیریت پسماند را به فرصتی برای سرمایه گذاری و خلق درآمد تبدیل کنم.
برای زندگی نیازمند توجه به تاب آوری تهران در برابر حوادث و بلایای طبیعی هستیم، از جایگاه و نقش شهردار تهران به عنوان رئیس ستاد هماهنگی مدیریت بحران برای تقویت زیرساخت های امدادی و عملیاتی شهر از سوله های مدیریت بحران تا ایستگاهها و تجهیزات امدادی از کمک سایر دستگاهها و استانهای معین بهره خواهم گرفت، و منابع لازم برای تکمیل سامانه هشدار سریع زلزله و ایجاد دکل های خود ایستا و سوله های مدیریت بحران در محلات فاقد سوله را با اولویت تامین خواهم کرد تا شاهد ارتقاء توان عملیاتی و هماهنگی حداکثری برای مدیریت بحران در تهران باشیم،همچنین ایمنی ساختمان های بلند مرتبه و ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده گسل ها را فدای درآمد زایی نخواهم کرد.
ساخت و ساز کلید رونق اقتصاد شهر در شرایط تحریم است، البته ساخت و ساز مطابق با ضوابط، در چارچوب طرح تفصیلی، ایمن و تاب آور و برخوردار از معماری ایرانی – اسلامی؛ باور دارم باید فرآیند صدور پروانه را در چارچوب قانون تسهیل کرد و تمام تلاشم را بکار خواهم بست تا مدت زمان صدور پروانه را به کمتر از یک ماه کاهش دهم. بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را باید با مشارکت شهروندان مورد پی جوئی قرار داد و تمام توان شهرداری را برای تسهیل گری بکار گرفت تا این گره که کیفیت زندگی 3 میلیون نفر از شهروندان تهرانی را در 24 درصد از قلمرو شهر تحت تاثیر خود قرار داده، بدون مداخله تصدی گرانه شهرداری به دست مردم بازشود تا در سایه حفظ پیوند میان محلات تعادل منطقه ای حفظ شود. اجرای طرح های موضعی و موضوعی طرح جامع تهران فرصتی برای ترویج کاربری های سازگار در شهر و ایجاد کانون های رشد و توسعه است، به همین منظور توجه به 2.900 هکتار از 14.000 هکتار کاربری خدمات تثبیت شده در طرح تفصیلی تحقق نیافته که بیشترین آن به کاربری های تفریحی و گردشگری (با 61 درصدتحقق نیافته)، پارکینگ (با 52 درصدتحقق نیافته)،فضای سبز (با 27 درصدتحقق نیافته) و تجهیزات شهری(با 20 درصدتحقق نیافته) تعلق دارد ،را مورد توجه قرار خواهم داد.
تعلق خاطر و هویت شهر را با اجرای پروژه برند سازی مشارکتی شهر تهران مورد توجه خواهم داد تا تهرانی که شهروندانش بر اساس یک نظر سنجی خصوصیات خوب آن را با 36.5 درصد به علت فرصت های شغلی و درآمد بیشتر؛ 31.8 درصد به علت امکانات بیشتر نسبت به سایر شهرها و 13 درصد به علت امکان پیشرفت بیشتر در مقایسه با شهرهای دیگر برشمرده اند، و همچنین 3 درصد پاسخ دهندگان معتقد بوده اند تهران هیچ خصوصیت خوبی ندارد به شهری دوست داشتنی و مورد علاقه شهروندانش تبدیل کنیم و این تعلق خاطر سرمایه ای برای احیاء اعتماد به شهرداری و ابزاری برای جلب مشارکت شهروندان به ویژه نخبگان، صاحب نظران، سازمانهای مردم نهاد و فعالان اجتماعی در اداره شهر گردد.
عدالت و توازن منطقه ای نباید به فراموشی سپرده شود، شهروندان تهرانی از باغ آذری تا باغ فردوس فارغ از محله و منطقه سکونت باید در دسترسی به خدمات و زیر ساخت های شهری هیچ تفاوتی را احساس نکنند.
شفافیت را نه فقط به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک دستور کار جدی در مسیر تحقق شهرداری شیشه ای و مبارزه بی رحمانه با فساد را به صورت جدی از طریق انتشار به روز کلیه اطلاعات و داده های قابل انتشار و فراهم نمودن دسترسی شهروندان به داده های شهرداری در چارچوب استاندارد داده باز و قانون انتشار اطلاعات پیگیری خواهم کرد و خود را متعهد به کاهش فساد اداری و مقابله جدی و بدون تعارف با افراد متخلف و تلاش در مدیریت گلوگاههای فساد از طریق مدیریت فرآیندها، کنترل و نظارت شهروندان و شفافیت می دانم، تا دیگر .
مشکل اصلی هوشمندسازی؛قرار نگرفتن در اولویتهای کلان شهرداری تهران است. من به هوشمند سازی باور دارم و این باور را در سازمان مالیاتی پیاده سازی کردم به نحوی که امروز شما با یک سازمان الکترونیک که از هوشمندسازی بیشترین بهره را برای وصول مالیات ها می برد مواجه هستید و در شهرداری هم هوشمند سازی را در حوزه مالی باتوجه و تاکید بر کارت پرداخت شهروندی به عنوان کارت پایه پرداخت بهای خدمات و عوارض شهری، استقرار خزانه داری الکترونیک و حذف دریافت نقدی از چرخه مالی شهرداری با جایگزین نمودن پرداخت الکترونیکی را با جدیت دنبال خواهم کرد و از بهره برداری اقتصادی از زیرساخت های موجود به ویژه شبکه فیبر نوری غفلت نخواهم کرد. امروز تهران کانون خلق کسب و کارهای نو و استارتاپ های جدیدی است که اقتصاد شهری را تحت تاثیر خود قرار داده اند. به منظور استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های مولد این کسب و کارها، تلاشم را برای راه اندازی شتاب دهنده کسب و کار تهران با مشارکت و سرمایه گذاری بانک ها در دستور کار قرار خواهم داد تا شهر از عواید توسعه کسب و کارهای نوپا به ویژه در حوزه پرداخت های الکترونیک و فین تک ها،گردشگری، شهر هوشمند، حمل و نقل ، سلامت و خدمات فرهنگی، اجتماعی برخوردار و هزینه های اداره شهرداری کاهش یابد.
چابک سازی، شایسته سالاری و توجه به عدالت در پرداخت های کارگران و کارکنان را به عنوان یک راهبرد هم افزا در سازمان انسانی شهرداری در کنار توجه به استعدادها و توانائی های کارکنان شهرداری باور دارم و تلاش خواهم نمود به جای خویش گزینی استفاده از افراد شایسته، متعهد و دارای ایده و انگیزه با تاکید بر جوانان و زنان زمینه های تعالی سازمانیبیش از پیش شهرداری را فراهم نمایم.
بازآرایی برنامه پنج ساله سوم شهر تهران را بارویکرد جمع نویسی و تلفیق در مشارکت با کمیسیون ها و کمیته های تخصصی شورا در دستور کار قرار خواهم داد و سند بودجه سال 1398 را با تعهد به این اولویت ها و پیش بینی سرمایه گذاری به عنوان یکی از منابع قابل اتکاء برای پاسخ به دغدغه های شما اعضاء محترم شورا ارائه خواهم داد.
علاوه بر ایده هایی که بر شمردم به همراهی ، همکاری و مشورت پس از انتخاب توسط شما اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تهران متعهد خواهم بود و گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه ها،تذکرات و توصیه های خیرخواهانه شما و عزمی راسخ برای انجام وظیفه تا آخرین لحظه خدمتم خواهم داشت، زیرا همه ما باید با اتحاد زمینه های تقویت اعتماد و امید مردم به شورای پنجم را فراهم و دستاوردهای ملموس برای زندگی خلق کنیم.سوابق اینجانب تایید می کند که رفتار شخصی ام هیچ هزینه ای برای شورا و شهرداری ایجاد نخواهد کرد و به عنوان نفر بیست و دوم تیم شورا در طول اراده شما عزیزان ، صدای بلند مردم و شورا برای اداره تهران خواهم بود. امید، آرزو و عزم من در این مسیر، سربلندی تهران به گونهای است که:شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران تجربه ای خلق کنند؛ موفق و ارزش آفرین، امید بخشِ دوستداران، شریک قابل اعتماد برای ذینفعان، پاسخگوی اعتماد و تَکرار شهروندان در اداره امور شهر و مدیریت شهری که فرصتی باشد در مسیر گفتگو و تفاهم ملی برای تهران ۱۴۰۰.