ماست بندی های گذشته امروزه جای خود را به مغازه های فروش لبنیات سنتی داده و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ برخی کسب و کارها هستند که از گذشته به ارث رسیده ؛ در فیلم های گذشته مغازه های ماست بندی رو دیدیم و حتی در حرف های پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ماست بندی رو شنیدیم . فردی که شیر را در دیگ بزرگی می جوشاند و ماست درست می کرد و به این مغازه ها ماست بندی می گفتند حالا امروزه با گسترش صنایع تبدلی و بزرگ، این مغازه های کوچک از حالت گذشته خود خارج شده و تجربه ان به عنوان میراث پدران به فرزندانشان رسیده است و در کنار کارخانجات لبنیاتی مغازه های کوچکی به اسم لبنیات سنتی مشغول به کار هستند.
مغازه لبنیات فروشی سنتی که در ان می توان انواع ماست ها ،دوغ، کره حیوانی ،کشک ،سرشیر، خامه، شیر و انواع پنیر را پیدا کرد لبنیاتی که بدون مواد نگهدارنده درست می شود و با استقبال خوب مردم مواجعه است.
برای راه اندازی یک مغازه لبنیات فروشی تجهیزاتی چون دیگ پخت و بخار ،شیر سردکن و گرمخانه مورد نیاز است و
عموما بطور روزانه شیر را از گاوداری خریداری می کنند و در دیگ شیر می ریزند تا با دمای بالا پخته شود و بعد در گرمخانه ای شیر را نگه داری می کنند تا ماست سفت شود و روی ان خامه ببندد.
اقای صدیقی که هفت سالی هست یک مغازه فروش لبنیات سنتی راه اندازی کرده از درامد این کسب و کار می گوید: برای راه اندازی لبنیات سنتی نیاز به 150 میلیون تومان پول است و به هر میزان که سرمایه وارد این حرفه شود سود 25 درصدی دارد.
وی افزود: ماهانه 20 تن شیر خریداری می کنیم و از صبح زود تا ساعت 10 شیرها را می پزیم و ماست و دوغ درست می کنیم و البته در کنار ان نیز خامه و کشک هم درست می کنیم .
وی ادامه داد: استقبال مردم از لبنیات سنتی بسیار بیشتر شده است واین موضوع باعث شده تا افراد زیادی مشغول به کار شوند .
وی افزود: این روزها تمایل مردم به استفاده از لبنیات سنتی بسیار بیشتر شده و ترجیح می دهند صبحانه را با سرشیر و خامه سنتی میل کنند.
برخی از کسب و کارها هستند که ازشکل سنتی خود خارج شدند و با ورود فناوری های جدید به سبک گذشته اقدام به تولید مایحتاج مردم می کنند و البته با تنوع در محصول باعث جذب مخاطبان هم می شوند .